rozwiń zwiń

Kwiaty w pudełku. Japonia oczami kobiet

Okładka książki Kwiaty w pudełku. Japonia oczami kobiet Karolina Bednarz
Logo plebiscytu Książka Roku Nominacja w Plebiscycie 2018
Okładka książki Kwiaty w pudełku. Japonia oczami kobiet
Karolina Bednarz
7,3 / 10
Logo plebiscytu Książka Roku Nominacja w Plebiscycie 2018
Wydawnictwo: Czarne Seria: Reportaż reportaż
328 str. 5 godz. 28 min.
Kategoria:
reportaż
Seria:
Reportaż
Wydawnictwo:
Czarne
Data wydania:
2018-04-25
Data 1. wyd. pol.:
2018-04-25
Liczba stron:
328
Czas czytania
5 godz. 28 min.
Język:
polski
ISBN:
9788380496699
Tagi:
Japonia kobieta tradycja nowoczesność społeczeństwo
Inne

Oceń książkę
i
Dodaj do biblioteczki

Porównaj ceny

i
Porównywarka z zawsze aktualnymi cenami
W naszej porównywarce znajdziesz książki, audiobooki i e-booki, ze wszystkich najpopularniejszych księgarni internetowych i stacjonarnych, zawsze w najlepszej cenie. Wszystkie pozycje zawierają aktualne ceny sprzedaży. Nasze księgarnie partnerskie oferują wygodne formy dostawy takie jak: dostawę do paczkomatu, przesyłkę kurierską lub odebranie przesyłki w wybranym punkcie odbioru. Darmowa dostawa jest możliwa po przekroczeniu odpowiedniej kwoty za zamówienie lub dla stałych klientów i beneficjentów usług premium zgodnie z regulaminem wybranej księgarni.
Za zamówienie u naszych partnerów zapłacisz w najwygodniejszej dla Ciebie formie:
• online
• przelewem
• kartą płatniczą
• Blikiem
• podczas odbioru
W zależności od wybranej księgarni możliwa jest także wysyłka za granicę. Ceny widoczne na liście uwzględniają rabaty i promocje dotyczące danego tytułu, dzięki czemu zawsze możesz szybko porównać najkorzystniejszą ofertę.
Ładowanie Szukamy ofert...

Patronaty LC

Książki autora

Okładka książki Pismo. Magazyn opinii, nr 9 (21) / wrzesień 2019 Jon Lee Anderson, Karolina Bednarz, Lisa Brennan-Jobs, Anna Cieplak, Zosia Dzierżawska, Darek Foks, Karol Grygoruk, Jarosław Kociszewski, Zuzanna Kowalczyk, Samuel Kretes, Karolina Lewestam, Mateusz Matuszczak, Artur Rojek, Krzysztof Siwczyk, Filip Springer, Izabela Szymańska, Marcin Wicha, Urszula Zajączkowska
Ocena 8,5
Pismo. Magazyn... Jon Lee Anderson, K...
Okładka książki Non/fiction. Numer 4: Zwierzę Karolina Bednarz, Dorota Groyecka
Ocena 8,2
Non/fiction. N... Karolina Bednarz, D...
Okładka książki Non/fiction. Numer 2: Dom Karolina Bednarz, Dorota Groyecka
Ocena 7,8
Non/fiction. N... Karolina Bednarz, D...
Okładka książki Non/fiction. Numer 3: Praca Karolina Bednarz, Dorota Groyecka
Ocena 7,9
Non/fiction. N... Karolina Bednarz, D...

Mogą Cię zainteresować

Oceny

Średnia ocen
7,3 / 10
2897 ocen
Twoja ocena
0 / 10

Opinia

avatar
378
377

Na półkach:

(2018)

Ważna książka. Tak na tle innych, polskich publikacji o Kraju Kwitnącej Wiśni, których trochę już wyszło, jak i literatury faktu w ogóle. Bezpretensjonalny styl, sporo danych statystycznych, poważne podejście, duże zaangażowanie w gromadzenie i porządkowanie faktów – sprawiają, że warto po nią sięgnąć

Reportaże skupiają się na negatywnych stronach funkcjonowania jako kobieta, na przypadkach utajonej przemocy, napastowania, społecznej stygmatyzacji, ostracyzmu; na trudnościach codziennych, wpisanych w prozę życia, dramatach rozgrywających się w każdej rodzinie, również w tzw. dobrych domach, problemach przemilczanych, wstydliwych, kuriozach. Zagadnienia z przeszłości, wiek XX i czasy obecne.
W drugiej połowie książki, znajdziemy teksty które wprawdzie opowiadają historie widziane oczami kobiet, ale mają szerszy kontekst i nie opierają się wyłącznie na dyskryminacji płci.

Metaforyczny zawarta w tytule jest raczej jasna. Niezależnie od kontynentu i kultury, status kobiety zawsze był taki sam (albo zbliżony). Wynika to z naszych biologicznych uwarunkowań (niejako niezbywalnych), oraz kultury jaką wypracowaliśmy (w odpowiedzi na nasze oczekiwania, lęki i przekonania). Oczywiście inna jest pozycją społeczna pani Jones z Chicago, inna Azar z Teheranu, a inna Marii znad Amazonki, ale punktów wspólnych jest więcej niż różnic. Idzie o kobiety trzymane pod kloszem, funkcjonujące pośród licznych ograniczeń, których życie sprowadza się do roli dodatku, dekoracji, źródła uciech lub służki*.

Teksty składające się na „Kwiaty w pudełku” powstały w duchu feministycznym, w nurcie systematycznego i zdecydowanego rozkruszenia panującego statusu quo, w ramach którego wciąż nie może być mowy o symetrycznych relacjach pomiędzy płciami (zwłaszcza w patriarchalnej Japonii). Dobrze że takie książki powstają.

Spojrzenie Karoliny Bednarz jest wnikliwe i wyważone. Inteligentnie identyfikuje genezę poruszanych zagadnień, niuanse i powiązania. Pisze o wszystkim nie jak osoba z zewnątrz, zadziwiony, irytujący gaijin, który sporo przeinacza, to i owo sobie dopowiadając, ale osoba wrośnięta w tamtejsze społeczeństwo – nie tyle szukająca sensacji, co dokumentująca zastaną rzeczywistość. Wprawdzie spędziła tam tylko dwa lata, ale zamieszczona w książce bibliografia zaświadcza, jak bardzo rzetelnie podeszła do analizowanego tematu. Można by te reportaże śmiało przełożyć na japoński, z korzyścią dla samych Japończyków i Japonek.

Tak jak w przypadku książki Jacka Adelsteina („Tokio Vice. An American Reporter on the Police Beat in Japan”, w Porando wydanej jako „Zemsta yakuzy. Mroczne kulisy japońskiego półświatka”), mamy tu do czynienia z bardzo solidną literaturą. Mającą ręce i nogi – ciekawą stylistyczne i istotną pod kątem informacyjnym, i co kluczowe – nie traktującą Japonii jak obcego podwórka (!).

Podsumowując: zbiór porządnych reportaży.


_________
* Połączenie dwóch porównań, kawę na ławę wyłożono tutaj: str. 19, 20, 254-256.




Uwagi: str. 40 – pożera (zabiera?); str. 60 – karoshi kojarzy się jednak zdecydowanie ze śmiercią bezpośrednio z przepracowania (w wyniku intensywnej eksploatacji własnego organizmu i długotrwałego zaniedbania podstawowych potrzeb, stresu itd.), nie zaś z samobójstwem wynikającym z przytłoczenia obowiązkami i depresją; str. 196 nietykalni czy niedotykalni (?) (nietykalni, czyli poza zasięgiem, ponad normą, osoby jakoś wywyższone, o specjalnym statusie, nie zaś dyskryminowane, słowo nacechowane pozytywnie); str. 200 – „Nie udało mu się jednak cofnąć tego, co już raz poszło w świat”, kilka linijek dalej: „I również on wycofał się szybko” – niby sens zachowany, ale to powtórzenie i brak klarowności warto by usunąć. Choćby poprzez jakiś synonim (np. odżegnał się?); str. 238 – „[Holendrzy i Chińczycy] mogli zawijać do portu Dejima w Nagasaki” – cholernie nieszczęśliwe sformułowanie... Dejima to zaledwie niewielka sztuczna wyspa, na której stało kilka domów i magazynów, a Chińczycy jak się zdaje mieli okazje realizować swe interesy w innych częściach portowego nabrzeża... czym była Dejima i jak się tam żyło garstce Europejczyków, realistycznie opowiada „Tysiąc jesieni Jacoba de Zoeta”.
Niektóre sformułowania, dość kategoryczne, nt. określonych zagadnień, relacji społecznych, choć przekonywające i zapewne słuszne, zasługują na szersze omówienie i odmalowanie w pełnej palecie barw. Być może, są w jakimś procencie błędne.

(2018)

Ważna książka. Tak na tle innych, polskich publikacji o Kraju Kwitnącej Wiśni, których trochę już wyszło, jak i literatury faktu w ogóle. Bezpretensjonalny styl, sporo danych statystycznych, poważne podejście, duże zaangażowanie w gromadzenie i porządkowanie faktów – sprawiają, że warto po nią sięgnąć

Reportaże skupiają się na negatywnych stronach funkcjonowania...

więcej Pokaż mimo to

Książka na półkach

  • Przeczytane
    3 665
  • Chcę przeczytać
    2 506
  • Posiadam
    478
  • 2018
    121
  • 2019
    104
  • 2021
    97
  • Teraz czytam
    95
  • Reportaż
    84
  • 2022
    82
  • Japonia
    73

Cytaty

Więcej
Karolina Bednarz Kwiaty w pudełku. Japonia oczami kobiet Zobacz więcej
Karolina Bednarz Kwiaty w pudełku. Japonia oczami kobiet Zobacz więcej
Karolina Bednarz Kwiaty w pudełku. Japonia oczami kobiet Zobacz więcej
Więcej

Podobne książki

Przeczytaj także