Sztuka wobec zakresów wolności człowieka liberalnego

Wydawnictwo: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego
0 (0 ocen i 0 opinii) Zobacz oceny
10
0
9
0
8
0
7
0
6
0
5
0
4
0
3
0
2
0
1
0
Edytuj książkę
szczegółowe informacje
data wydania
ISBN
9788375253054
liczba stron
400
język
polski
dodał
Wielebny

Wolność stanowi podstawową wartość współczesnych ideologii liberalnych. Utożsamiana jest z prawem jednostki do samostanowienia w zakresie wyborów osobistych, a także społecznych i politycznych. Respektowania prawa każdej osoby do wolności domagali się pedagodzy personaliści, m.in. twórca Deklaracji Praw Człowieka (J. Maritain), utwierdzali w tym prawie ideolodzy liberalizmu historycznego i...

Wolność stanowi podstawową wartość współczesnych ideologii liberalnych. Utożsamiana jest z prawem jednostki do samostanowienia w zakresie wyborów osobistych, a także społecznych i politycznych. Respektowania prawa każdej osoby do wolności domagali się pedagodzy personaliści, m.in. twórca Deklaracji Praw Człowieka (J. Maritain), utwierdzali w tym prawie ideolodzy liberalizmu historycznego i współczesnego. Człowiek przełomu XX i XXI w. jest dumny z niezbywalnego prawa do wolności. Często odrzuca zatem wszelkie formy przymusu społecznego, kulturowego, co sprawia, że staje się on czasem podmiotem działań samowolnych, przyjmuje wolność wyboru myśli i postaw wyłącznie w kontekście wyzwolenia „od” wszelkiej odpowiedzialności, autorefleksji, konsekwencji. Drugim zjawiskiem niepokojącym pedagogów w XXI w. jest niezwykle sugestywne i ciągle narastające oddziaływanie przekazów multimedialnych, zawłaszczających pole autonomii jednostki, stawiające człowieka wobec iluzji wolności wyborów (od rzeczy prozaicznych, jak zakup środków spożywczych, do sposobu spędzania czasu wolnego), zachęcające do przyjęcia medialnego, konformistycznego stylu życia. Idole kultury masowej, stojąc na drodze młodego człowieka, zapraszają go do przyjemnego konsumowania swych wytworów, odsuwając w nieokreśloną przyszłość trud tworzenia własnego scenariusza życia. Zagrożenia cywilizacji wolności znane są pedagogom, choć nie zawsze wiedza ta prowadzi do konstruktywnych działań wychowawczych w szerszej czy lokalnej skali. Zapraszając do wypowiedzi pedagogów z różnych ośrodków uniwersyteckich, postawiliśmy pytanie: jak realizować wychowanie do wolności we współczesnej edukacji estetycznej?

 

źródło opisu: https://wydawnictwo.uni.lodz.pl

źródło okładki: https://wydawnictwo.uni.lodz.pl

pokaż więcej

Brak materiałów.
Trwa wyszukiwanie najtańszych ofert.
Już teraz nowa funkcja: pakiety. Dowiedz się więcej jak kupić kilka książek w najlepszej cenie >>>
Dodaj dyskusję
Dyskusje o książce
    Obecnie jeszcze nie ma dyskusji powiązanych z tą książką.
Sortuj opinie wg
Opinie czytelników (1)
 Pokaż tylko oceny z treścią
książek: 1338
Kacper Mazur | 2018-01-31
Na półkach: Polityka, Chcę przeczytać
Przeczytaj także

Moja Biblioteczka
Jeżeli chcesz dodać książkę do biblioteczki, wybierz półkę, oceń lub napisz opinię.
Przeczytane
loading
Cytaty z książki
zgłoś błąd zgłoś błąd