8 (6 ocen i 1 opinia) Zobacz oceny
10
0
9
3
8
1
7
1
6
1
5
0
4
0
3
0
2
0
1
0
Edytuj książkę
szczegółowe informacje
tytuł oryginału
Brand Luther
data wydania
ISBN
9788365853127
liczba stron
400
słowa kluczowe
Luter reformacja druk
kategoria
historia
język
polski

Dnia 31 października 1517 roku Marcin Luter, augustiański mnich i wykładowca teologii na Uniwersytecie w Wittenberdze, przybił do drzwi kościoła zamkowego swoje 95 tez o odpustach. Pamiętny gest rozpoczął reformację, jedno z najważniejszych wydarzeń w historii Europy. Reformacja oczywiście nie wydarzyłaby się bez wściekłości Lutra na Kościół katolicki. Gdy jako młody zakonnik udał się w podróż...

Dnia 31 października 1517 roku Marcin Luter, augustiański mnich i wykładowca teologii na Uniwersytecie w Wittenberdze, przybił do drzwi kościoła zamkowego swoje 95 tez o odpustach. Pamiętny gest rozpoczął reformację, jedno z najważniejszych wydarzeń w historii Europy. Reformacja oczywiście nie wydarzyłaby się bez wściekłości Lutra na Kościół katolicki. Gdy jako młody zakonnik udał się w podróż do Rzymu, zniesmaczyły go zblazowanie i cynizm stanu duchownego. Choć sam kupił odpust dla dziadka - po to, by skrócić okres pobytu jego duszy w czyśćcu - sprzeciwiał się masowemu kupczeniu łaską, które uważał nie tylko za teologicznie nieskuteczne, ale też niewłaściwe politycznie.
Jednak reformacja wzięła się nie tylko ze wściekłości. Andrew Pettegree, historyk prasy drukowanej, przekonuje że wiatru w żagle dał jej zmysł Lutra do słowa pisanego i jego dystrybucji. Luter pisał przystępnie i zwięźle, co odróżniało jego broszury od rozwlekłych kazań, ponadto po niemiecku, a nie niezrozumiałej łacinie. Sprzyjało to popularności jego prac i rozwojowi branży drukarskiej. Dzięki Lutrowi książki się uwspółcześniły, a jego przyjaciele drukarze wymyślili na jego potrzeby na przykład strony tytułowe, seryjne wykorzystanie ilustracji odbijanych dzięki drzeworytom czy wreszcie wyraźne oznaczenie autorstwa. W ten sposób Luter i jego drukarze zrobił z siebie tytułową markę, choć nie w celach komercyjnych, tylko ideowych.

 

źródło opisu: https://wydawnictwo.krytykapolityczna.pl/marka-lut...(?)

źródło okładki: https://wydawnictwo.krytykapolityczna.pl/marka-lut...»

pokaż więcej

Brak materiałów.
Trwa wyszukiwanie najtańszych ofert.
Dodaj dyskusję
Dyskusje o książce
    Obecnie jeszcze nie ma dyskusji powiązanych z tą książką.
Sortuj opinie wg
Opinie czytelników (1)
 Pokaż tylko oceny z treścią
książek: 432
Petroniusz | 2018-02-09
Przeczytana: grudzień 2017

Książka o reformacji i narzędziu jej sukcesu – druku!

W jednak stosunkowo bogatej (jak na polskie warunki) ofercie nt reformacji – ta książka wyróżnia się sposobem podejścia do tematu. Nie jest to w związku z tym kolejna pozycja o religijnych sporach, ale o narzędziach jakie reformatorzy używali. Mało kto zdaje sobie sprawę, ale Luter to jeden z ówczesnych blogerów – który narzucał tematy o których się dyskutowało. Który sprawił że przemysł wydawniczy rozwinął się na naprawdę wielką skalę – był Autorem którego chciano czytać, więc gwarantował spore zwroty z inwestycji, a do tego wiele jego prac, to krótkie druki ulotne – tanie w produkcji, masowe w dystrybucji.
To wtedy czytelnictwo naprawdę stało się na swój sposób masowe i zaczęło trafiać pod strzechy (choć raczej mieszczańskie). To bardzo ewangelickie hasło (niech czyta Biblie) stawało się praktyką. W Świecie Katolickim pozostawało domeną wąskich elit

Możemy więc ujrzeć reformacje z pkt widzenia druku – na pisma Lutra było...

Przeczytaj także

Moja Biblioteczka
Jeżeli chcesz dodać książkę do biblioteczki, wybierz półkę, oceń lub napisz opinię.
Przeczytane
loading
Zapisując się na newsletter zgadzasz się na otrzymywanie informacji z serwisu Lubimyczytac.pl w tym informacji handlowych, oraz informacji dopasowanych do twoich zainteresowań i preferencji. Twój adres email będziemy przetwarzać w celu kierowania do Ciebie treści marketingowych w formie newslettera. Więcej informacji w Polityce Prywatności.
Cytaty z książki
zgłoś błąd zgłoś błąd