Miłość
- Kategoria:
- literatura piękna
- Wydawnictwo:
- Wydawnictwo Literackie
- Data wydania:
- 2017-11-23
- Data 1. wyd. pol.:
- 2017-11-23
- Liczba stron:
- 292
- Czas czytania
- 4 godz. 52 min.
- Język:
- polski
- ISBN:
- 9788308064108
- Tagi:
- kłamstwo literatura polska miłość odmiana losu Polska relacje międzyludzkie uczucie walka o przetrwanie
Lustrzane światy, sny i miłość.
W dworku wczesnych lat powojennych, w dystopijnej Polsce przyszłości, w baśniowym królestwie toczonym zarazą, w krzywym zwierciadle tu i teraz – ścierają się ludzkie namiętności. Każdy pragnie spełnić swoją powinność. Nikt nie chce być samotny. Każdego czeka ból.
„Nie wiem, czy człowiek rodzi się z pierwszym kłamstwem. Jeśli tak, to jakie ono jest? Płacz nakarmionego niemowlęcia, żeby przykuć uwagę matki? Płacząc, udawałem głód lub ból? Nie mam natomiast wątpliwości w kwestii kłamstwa głównego, kłamstwa towarzyszącego mi dzień i noc przez ponad trzydzieści lat. Kłamstwo główne zostało tak gorliwie i szeroko rozpracowane przez literaturę, psychologię i rozmaite nauki, że wstyd się do niego przyznawać. Kto nosi w sobie takie kłamstwo, wydaje się ułomny i tchórzliwy. Bo czego tu się bać? A taka jest natura tego kłamstwa – strach. I wstyd”.
fragment powieści
„Retrofuturystyczna powieść, wyzwalająca od wstydu, strachu, niechęci”.
Ryszard Koziołek
Porównaj ceny
W naszej porównywarce znajdziesz książki, audiobooki i e-booki, ze wszystkich najpopularniejszych księgarni internetowych i stacjonarnych, zawsze w najlepszej cenie. Wszystkie pozycje zawierają aktualne ceny sprzedaży. Nasze księgarnie partnerskie oferują wygodne formy dostawy takie jak: dostawę do paczkomatu, przesyłkę kurierską lub odebranie przesyłki w wybranym punkcie odbioru. Darmowa dostawa jest możliwa po przekroczeniu odpowiedniej kwoty za zamówienie lub dla stałych klientów i beneficjentów usług premium zgodnie z regulaminem wybranej księgarni.
Za zamówienie u naszych partnerów zapłacisz w najwygodniejszej dla Ciebie formie:
• online
• przelewem
• kartą płatniczą
• Blikiem
• podczas odbioru
W zależności od wybranej księgarni możliwa jest także wysyłka za granicę. Ceny widoczne na liście uwzględniają rabaty i promocje dotyczące danego tytułu, dzięki czemu zawsze możesz szybko porównać najkorzystniejszą ofertę.
Mogą Cię zainteresować
Oficjalne recenzje
Odwzajemniona?
Nie wiem. Naprawdę nie wiem. Zastanawiam się kolejny dzień nad tym, co myśleć. Przeczytałem tę książkę szybko, być może nawet zbyt szybko. Zamknąłem, odłożyłem na półkę i tak już zostało. Wydawało mi się, że mam już gotowy pewny osąd, na którym mogę się oprzeć. Tymczasem z każdą godziną coś się zmieniało. Trudno powiedzieć czy na korzyść, ale nie potrafiłem się przełamać. Aż do dziś.
Stało się tak być może dlatego, że „Miłość” Ignacego Karpowicza jest projektem cokolwiek niestandardowym. Już sam tytuł, a także części jakie w sobie zawiera – Piękno, Prawda i Dobro przykuwają uwagę, ale też wytwarzają pewien dystans z racji swojej pretensjonalności. Każdy z tych segmentów zawiera w sobie dwa opowiadania. Pewne są oddzielną całością, inne zaś są ściśle z sobą połączone, choć można domniemywać, że metaforycznie wszystkie z nich składają się w jedną całość.
Pierwsza składowa, tycząca się powojennego dworku nie nastawia zbyt optymistycznie. Choć w dużej mierze mamy w niej do czynienia z pojednaniem, nieszczególnie zostawia ono swój ślad. Echo śmierci, droga ku akceptacji, nawiązania do Szekspira, to wszystko tu jest, ale nie wytwarza wrażenia obcowania z pięknem. Podobnie rzecz wygląda w epizodzie z dobra, baśniowym królestwie, młodym synu króla i jego przyjacielu. Także ta więź, która powinna burzyć uczucia, wydaje się wycięta z szablonu, zwykła i pozbawiona emocji.
W opozycji do tych opowieści stoi historia, która ma swoje miejsce w pięknu, prawdzie i dobrze. Właśnie ona sprawia, że pozycja Karpowicza zyskuje drugie, lepsze życie. Koleje losu bohatera rozkładają się tutaj na poszczególne etapy. Począwszy od wyparcia swojej seksualności i wyborze samotności, przez zaakceptowanie siebie i zaangażowanie w wcześniej niemożliwy związek, po ostateczne związanie z rodziną.
Spotkania z tym wątkiem sprawiają, że nagle, odrobinę niezauważenie, zarówno tytuł, jak i części składowe nabierają sensu i wszystko wchodzi na swoje miejsce. W opowieści bohatera rozbitego, stłamszonego przez otaczającą rzeczywistość jest coś autentycznie bolesnego. Współczucie wiąże się tu z zrozumieniem wagi jego dylematu. Na swój sposób to intymny manifest apelujący by żyć i dać żyć innym, nawet jeśli ten pomysł na szczęście daleki jest od naszego światopoglądu.
Wyznanie to jest szczególnie symptomatyczne, gdy zapoznamy się w międzyczasie z niepokojącą wizją przyszłości. Taką, gdzie homoseksualizm uważany jest za odchylenie i leczony klinicznie. Jednak to nie jedyne widoczne zagrożenie ponurej antyutopii. Podobnie wygląda możliwość ukrywania wybranych informacji, selekcja treści, dostosowanie wszystkich podług jednej miary. To wytwór tętniących dziś niepokojów, w których wolność staje się coraz bardziej zagrożona. Najbardziej przerażające jest to, że rzeczywistość stworzona przez autora wcale nie wydaje się taka odległa, a już na pewno nie niemożliwa.
Jestem tu w trudnej, by nie rzec niewdzięcznej sytuacji. Gdy przyglądać się poszczególnym składowym, Miłość ma wiele ciekawego do zaoferowania i szkoda byłoby to zlekceważyć. Jednak przyglądając się całości, trudno nie odnieść wrażenia, że często puszczają tu szwy. Nie jest łatwo dostatecznie zaangażować się w historię, gdy jej słabsze elementy wybijają z rytmu i pozostawiają mdły posmak. Chciałbym, żeby to była jedna, spójna i angażująca historia. Być może o połowę cieńsza, ale o wiele lepiej rezonująca. Na dzień dzisiejszy mamy do czynienia flirtem, który choć momentami wzburza krew, nigdy nie przeistoczy się w prawdziwe uczucie.
Patryk Rzemyszkiewicz
Oceny
Książka na półkach
- 805
- 662
- 194
- 58
- 20
- 16
- 13
- 12
- 9
- 6
Opinia
"Miłość" Karpowicza to nie powieść, a składanka odrębnych opowieści, które miał łączyć wspólny temat: homofobia. Nie łączy ich jednak, ani w spójną powieść, ani nawet w spójną "wypowiedź na temat". Tematy i motywy bowiem Karpowiczowi uciekają. Ambitny zamiar nawiązania do Platońskiej triady: Piękno, Prawda i Dobro także przerósł autora. Zostały jedynie tytuły poszczególnych części.
Pierwsza opowieść - "Piękno" nawiązuje do historii Iwaszkiewiczów [...] najważniejszą postacią jest tu żona Iwaszkiewicza - Anna. To ona wzbudza sympatię i współczucie czytelnika.[...] Ona i Irena, która jest gościem, to ofiary zakłamania mężczyzn. Dwie małżeńskie pary są uwikłane w dziwny układ zdrad i powiązań.[...] Doskonałym posunięciem jest tu brak rozwiązania problemów, bo i w życiu takie problemy są nierozwiązywalne, można je jedynie odpychać.
Akcja tej części rozgrywa się po 1959r., ale język jest stylizowany na wcześniejszy i "przestylizowany". Bliższy jest językowi XIX w., niż połowy XX. Ten językowy anachronizm jest niczym nieuzasadniony. Równie zły jest język drugiej części. "Prawda" została osadzona w Polsce przyszłości i miała być dystopią. Ta przyszła nacjonalistyczna, autorytarna i odizolowana Polska jednak u Karpowicza nudzi nie straszy. Grozę miał tu chyba budować język, ale ten nowy język to głównie listy słów, określających stare rzeczy, te wszystkie, które już znamy. W zalewie nowomowy nikną wydarzenia i osoby. Historia jest płytka, zbudowana głównie z rekwizytów, "językowych nowości" i frazesów.[...] Broni się natomiast część trzecia - "Dobro". To piękna baśń, która ani na chwilę nie wypada z literackiej konwencji, dzięki czemu zyskuje wymiar uniwersalny.
Te trzy części, z których każda jest utrzymana w innej konwencji i innym stylu, przeplata rozbita na części opowieść czwarta [...] 1. osobowa narracja to wyznanie geja, nie wnoszące do tematu niczego nowego [...] Obok truizmów a'la Coelho o miłości niezbędnej do życia świetne partie, rzeczywiście przeżyte i przemyślane przez narratora. Historia bardzo nierówna, jak zresztą cała książka.
Wnioski po lekturze paradoksalne: ofiarami homofobii są głównie kobiety [...]
Czytać? Z ciekawości można, ale lepiej sięgnąć po samego, przywoływanego w powieści, Iwaszkiewicza [...]
Cała opinia tu: https://annadlugosz.blogspot.com/2018/03/miosc-ignacy-karpowicz.html
"Miłość" Karpowicza to nie powieść, a składanka odrębnych opowieści, które miał łączyć wspólny temat: homofobia. Nie łączy ich jednak, ani w spójną powieść, ani nawet w spójną "wypowiedź na temat". Tematy i motywy bowiem Karpowiczowi uciekają. Ambitny zamiar nawiązania do Platońskiej triady: Piękno, Prawda i Dobro także przerósł autora. Zostały jedynie tytuły poszczególnych...
więcej Pokaż mimo to