Czerwone dziewczyny. Legenda rodu Akakuchibów
- Kategoria:
- literatura piękna
- Tytuł oryginału:
- 赤朽葉家の伝説 (Akakuchibake no Densetsu)
- Wydawnictwo:
- Wydawnictwo Literackie
- Data wydania:
- 2017-04-27
- Data 1. wyd. pol.:
- 2017-04-27
- Liczba stron:
- 416
- Czas czytania
- 6 godz. 56 min.
- Język:
- polski
- ISBN:
- 9788308063408
- Tłumacz:
- Łukasz Małecki
- Tagi:
- Łukasz Małecki od 1945 do współczesności saga Japonia literatura japońska
- Inne
Trzy kobiety, trzy historie, trzy epoki. Epicka, wielowątkowa opowieść o trzech pokoleniach rodziny Akakuchibów, barwny portret Japonii od 1945 roku po czasy współczesne i mroczna zagadka pewnego morderstwa.
Manyo. Babka. Jasnowidzka, pochodzi z tajemniczego ludu zamieszkującego góry. Porzucona jako małe dziecko przez rodziców i przygarnięta przez obcą rodzinę, przez całe życie będzie inna, odmienna. Zachowa jednak wrodzoną pogodę ducha i życzliwość. Wyjdzie za mąż za syna miejscowych bogaczy, właścicieli ogromnej huty.
Kemaris. Jej córka. Nieprzewidywalna, wiecznie zbuntowana, żywiołowa. Będąc nastolatką została szefem gangu motocyklowego, potem zainteresowała się mangą (komiks japoński) i jako ich autorka odniosła w Japonii sukces. Artystka, która nie umie dać miłości swemu dziecku, a mężczyzn wybiera wyłącznie szpetnych.
Toko, najmłodsza bohaterka tej sagi. Córka i wnuczka tak nieprzeciętnych kobiet jak Kemaris i Manyo jest zupełnie zwyczajna. To jej historia. A także historia śledztwa, które poprowadzi, gdy babka na łożu śmierci wyzna jej, że jest morderczynią. Kogo zabiła, dlaczego i w jakich okolicznościach – tego Toko będzie chciała się dowiedzieć.
Ta wielowątkowa saga, osadzona w realiach odległej prowincji, gdzie wciąż rządzą matriarchat i więzy krwi, jest też mistrzowskim portretem wielorodnej kultury Japonii, w której szczątki zmarłych powierza się górom, ogniowi, wiatrowi i drzewom, a jednocześnie chłonie się nowoczesność. Wspaniały epicki fresk, jednocześnie realistyczny i zanurzony w atmosferę baśni i legendy.
Porównaj ceny
W naszej porównywarce znajdziesz książki, audiobooki i e-booki, ze wszystkich najpopularniejszych księgarni internetowych i stacjonarnych, zawsze w najlepszej cenie. Wszystkie pozycje zawierają aktualne ceny sprzedaży. Nasze księgarnie partnerskie oferują wygodne formy dostawy takie jak: dostawę do paczkomatu, przesyłkę kurierską lub odebranie przesyłki w wybranym punkcie odbioru. Darmowa dostawa jest możliwa po przekroczeniu odpowiedniej kwoty za zamówienie lub dla stałych klientów i beneficjentów usług premium zgodnie z regulaminem wybranej księgarni.
Za zamówienie u naszych partnerów zapłacisz w najwygodniejszej dla Ciebie formie:
• online
• przelewem
• kartą płatniczą
• Blikiem
• podczas odbioru
W zależności od wybranej księgarni możliwa jest także wysyłka za granicę. Ceny widoczne na liście uwzględniają rabaty i promocje dotyczące danego tytułu, dzięki czemu zawsze możesz szybko porównać najkorzystniejszą ofertę.
Mogą Cię zainteresować
Oficjalne recenzje
Dom dusz
„Czerwone dziewczyny” to zaskakująco dobra powieść, którą niełatwo przypisać do sztywnych kategorii gatunkowych. Trudno ją zaklasyfikować jako kryminał. Wątek potencjalnego morderstwa nie jest główną osią powieści, ale raczej symboliczną ramą, w którą ujęto życiorys głównej bohaterki – Manyō Akakuchiby. Powieści Sakuraby faktycznie bliżej do sagi rodzinnej, chociaż nadal nie jest to – czego mógłby spodziewać się czytelnik – „opowieść obyczajowa o silnych, japońskich kobietach”. Autorka tworzy wciągającą, literacką mieszankę, złożoną z rodzinnych legend, elementów realizmu magicznego oraz faktów, dotyczących japońskiej kultury i ekonomii.
Główny wątek sagi dotyczy losu przedstawicielek trzech pokoleń zamożnej, japońskiej rodziny Akakuchibów. Manyō to seniorka rodu, słynąca z trafnej prekognicji. Jej córka Kemari jest zbuntowaną przywódczynią lokalnego gangu motocyklowego i wziętą mangaczką. Tōko to najmłodsza przedstawicielka rodu, która weźmie na siebie zadanie rozsupłania rodzinnych tajemnic. Ciężar opowieści skupia się wokół trzech przeciwstawnych osobowości a każda z nich zasługuje na uwagę. Każda z nich będzie musiała też zmierzyć się z osobistym dramatem i określić kierunek własnej, życiowej ścieżki, nie zawsze zgodnej z oczekiwaniami najbliższych.
Sakuraba ma zdolność do ciekawej prezentacji swoich bohaterów. Dzięki krótkim, ale trafnym opisom, interesującymi wydają się zarówno postaci pierwszoplanowe, jak i bohaterowie, stanowiący zaledwie tło powieści. Każda postać ma do odegrania swoją rolę i – podobnie jak w dobrze rozpisanym dramacie – w historii klanu Akakuchibów nie ma bohaterów zbędnych.
Uwagę czytelnika z pewnością przykują elementy realizmu magicznego. Fabuła powieści delikatnie balansuje na granicy rzeczywistości i fantazyjnego dreszczowca. Życie bohaterów podlega nieustannym przemianom, wywoływanym m.in. przez niewidoczne siły duchowe i postaci z zaświatów. Trzeba podkreślić, że elementy nadprzyrodzone doskonale współgrają ze stylistyką powieści. Podczas czytania mogą nasunąć się wyraźne skojarzenia z fabułą i bohaterami „Stu lat samotności” Marqueza.
Pomimo oczywistych inspiracji fabularnych, autorce udaje się jednak zachować indywidualny charakter powieści. „Czerwone dziewczyny” to historia na wskroś japońska, przesycona filozofią Wschodu i bezbłędnie oddająca realia świata, opartego na kulcie pracy i poczuciu odpowiedzialności. Doskonała analiza japońskiego „snu o potędze”, rozpisana na trzy epoki historyczne i wielopokoleniowy dramat rodzinny z morderstwem w tle.
Katarzyna Pryga
Oceny
Książka na półkach
- 1 029
- 599
- 204
- 34
- 24
- 22
- 15
- 10
- 9
- 8
Opinia
Wielka rodzina Akakuchibów w małym japońskim mieście Benimidori zajmuje się wyrobem stali od wielu pokoleń. Manyo jest natomiast prostą dziewczyną, która jako dziecka została porzucona przez plemię z gór. W tej historii te dwa różne światy, stary i nowy, zderzą się by nadać historii nowy bieg.
Powieść ma trzy główne bohaterki: Manyo, jej córkę Kemari i wnuczkę Toko. Narratorką jest najmłodsza z kobiet przedstawiająca historię swojej rodziny, babki i matki. Każda z pań reprezentuje różne postawy swojego pokolenia, dając obraz zmieniającego się świata Japonii wraz z postępem nauki.
Na początku powieści w pierwszej części poznajemy Manyo, dziewczynkę porzuconą przez plemię z gór. Wyróżnia się ona swoją ciemną karnacją i posturą pomiędzy pozostałymi mieszkańcami wioski. Zostaje jednak przygarnięta przez jedną z rodzin mieszkających w domku „na stopniach”, poniżej posiadłości Akakuchibów. Parę lat później okazuje się, że Manyo posiada dar jasnowidzenia oraz zostaje ona wybrana na żonę najstarszego syna wielkiego rodu.
Cześć druga to opowieść o córce dziewczynki z gór, która, podobnie jak jej matka cechuje się silnym charakterem. Kemari jednak nie wiedzie typowego życia kobiety. Podobnie jak wiele jej rówieśniczek urodzonych w roku Ognistego Konia buntuje się i wiedzie szalone życie, do czasu, gdy spada na nią obowiązek dziedziczenia spuścizny rodu. Wówczas na świecie pojawia się Toko.
Najmłodszą dziedziczkę rodu Akakuchibów tak naprawdę poznajemy w trzeciej części powieści, chociaż prowadzi nas ona przez całą książkę, będąc narratorem powieści. W przeciwieństwie do babki i matki ma spokojne życie, bez wizji i buntu.
Autorka stworzyła niezwykłą opowieść, w której wiedzie czytelnika przez zmieniający się obraz świata. Historia zaczyna się bowiem w 1953 roku w czasach dzieciństwa Manyo, a kończy po roku 2000 na życiu Toko. Tłem dla opisu wielkich kobiet są zmiany związane z rozwojem technologii, krachem naftowym czy tzw. bańką spekulacyjną. Wszystkie te zdarzenia wpływają na wielką rodzinę, ale nie bardziej niż codzienne życie mieszkańców Benimidori.
Prym w tej powieści wiodą oczywiście kobiety o silnych charakterach. Dotyczy to nie tylko głównych bohaterek, ale także postaci pobocznych jak przede wszystkim wielkiej matrony rodu Tatsu czy Midori, córki bogaczy z miasteczka. Każda z nich jest indywiduum, ale ich losy łącza się w zadziwiający sposób.
„Synowie krewnych, którzy wracali ze stolicy z wątpliwymi planami szybkiego zbicia fortuny, paradowali teraz przed Tatsu na kolana i tracili zdolnośc mowy, a ich ojcowie wywlekali ich z Sali reprezentacyjnej niemalże siłą. Wystarczyło jedno słowo statecznej matrony, by rozwrzeszczane, wesoły dzieci natychmiast milkły. A Tatsu śmiała się z tych mężczyzn pozbawionych kręgosłupów i z ich dzieci o ustach zaciśniętych niczym muszle ostryg, śmiała się tak głośno, e aż trzęsło się jej okrągłe ciało. Wszyscy co do jednego bali się tej kobiety.”
Autorka skonstruowała niezwykłą powieść o życiu, którą umieściła na przestrzeni przemian gospodarczych i politycznych. Życie bohaterów płynie trochę w oderwaniu od wielkiego świata, jednakże jest pełne, emocjonując i bardzo prawdziwe. Postacie nie są jednak sztywne, a ewoluują pod wpływem zdarzeń. Widać to bardzo wyraźnie zwłaszcza na głównych bohaterkach powieści.
Książka zdecydowanie wciąga, jest napisania sprawnie, przystępnym językiem z niezwykle wyrazistymi postaciami. Każdy aspekt jest przemyślany i wszystko tworzy zadziwiająco prawdziwą opowieść. Historie pewnych siebie kobiet wiodących niełatwe życie dają wyraz temu, że płeć piękna nie oznacza słabości, lecz siłę i potęgę. Warto podkreślić także, że nie da się przewidzieć, co będzie dalej. Całość została tak skonstruowana, by prowadzić czytelnika powoli, zaskakiwać go i rozśmieszać.
Wielka rodzina Akakuchibów w małym japońskim mieście Benimidori zajmuje się wyrobem stali od wielu pokoleń. Manyo jest natomiast prostą dziewczyną, która jako dziecka została porzucona przez plemię z gór. W tej historii te dwa różne światy, stary i nowy, zderzą się by nadać historii nowy bieg.
więcej Pokaż mimo toPowieść ma trzy główne bohaterki: Manyo, jej córkę Kemari i wnuczkę Toko....