Nasza strona internetowa wykorzystuje cookies (pol.: ciasteczka)

W celu sprawnego i szybkiego działania serwisu, zapewnienia wygody podczas jego przeglądania, dostosowywania funkcjonalności do indywidualnych potrzeb użytkowników, a także w celach statystycznych oraz reklamowych, używamy informacji zapisanych za pomocą cookies. Korzystanie z serwisu jest równoznaczne ze zgodą użytkownika na stosowanie plików cookies. Więcej informacji znajdziesz tutaj.

Czerwone dziewczyny. Legenda rodu Akakuchibów

Tłumaczenie: Łukasz Małecki
Wydawnictwo: Wydawnictwo Literackie
7,49 (109 ocen i 41 opinii) Zobacz oceny
10
9
9
15
8
33
7
25
6
21
5
4
4
1
3
0
2
1
1
0
szczegółowe informacje
tytuł oryginału
赤朽葉家の伝説 (Akakuchibake no Densetsu)
data wydania
ISBN
9788308063408
liczba stron
416
kategoria
Literatura piękna
język
polski
dodała
Tania

Trzy kobiety, trzy historie, trzy epoki. Epicka, wielowątkowa opowieść o trzech pokoleniach rodziny Akakuchibów, barwny portret Japonii od 1945 roku po czasy współczesne i mroczna zagadka pewnego morderstwa. Manyo. Babka. Jasnowidzka, pochodzi z tajemniczego ludu zamieszkującego góry. Porzucona jako małe dziecko przez rodziców i przygarnięta przez obcą rodzinę, przez całe życie będzie inna,...

Trzy kobiety, trzy historie, trzy epoki. Epicka, wielowątkowa opowieść o trzech pokoleniach rodziny Akakuchibów, barwny portret Japonii od 1945 roku po czasy współczesne i mroczna zagadka pewnego morderstwa.

Manyo. Babka. Jasnowidzka, pochodzi z tajemniczego ludu zamieszkującego góry. Porzucona jako małe dziecko przez rodziców i przygarnięta przez obcą rodzinę, przez całe życie będzie inna, odmienna. Zachowa jednak wrodzoną pogodę ducha i życzliwość. Wyjdzie za mąż za syna miejscowych bogaczy, właścicieli ogromnej huty.

Kemaris. Jej córka. Nieprzewidywalna, wiecznie zbuntowana, żywiołowa. Będąc nastolatką została szefem gangu motocyklowego, potem zainteresowała się mangą (komiks japoński) i jako ich autorka odniosła w Japonii sukces. Artystka, która nie umie dać miłości swemu dziecku, a mężczyzn wybiera wyłącznie szpetnych.

Toko, najmłodsza bohaterka tej sagi. Córka i wnuczka tak nieprzeciętnych kobiet jak Kemaris i Manyo jest zupełnie zwyczajna. To jej historia. A także historia śledztwa, które poprowadzi, gdy babka na łożu śmierci wyzna jej, że jest morderczynią. Kogo zabiła, dlaczego i w jakich okolicznościach – tego Toko będzie chciała się dowiedzieć.

Ta wielowątkowa saga, osadzona w realiach odległej prowincji, gdzie wciąż rządzą matriarchat i więzy krwi, jest też mistrzowskim portretem wielorodnej kultury Japonii, w której szczątki zmarłych powierza się górom, ogniowi, wiatrowi i drzewom, a jednocześnie chłonie się nowoczesność. Wspaniały epicki fresk, jednocześnie realistyczny i zanurzony w atmosferę baśni i legendy.

 

źródło opisu: www.wydawnictwoliterackie.pl

źródło okładki: www.wydawnictwoliterackie.pl

pokaż więcej

Brak materiałów.
książek: 346
Tomasz | 2017-04-28
Na półkach: Przeczytane, Posiadam, 2017
Przeczytana: 26 kwietnia 2017

Kazuki Sakuraba stworzyła powieść, w której na przestrzeni trzech pokoleń rodu Akakuchibów opisała zmiany zachodzące w Japonii oraz w ludziach.

Bohaterką pierwszej części książki jest Manyo- babka narratorki, pochodząca z gór kobieta mająca zdolności jasnowidzenia. W tej części mamy najwięcej realizmu magicznego. Jak w wielu kulturach świata, im bardziej sięgamy w przeszłość, tym mocniej widać wpływ magii, zabobonów i przesądów na ludzi. Nie inaczej jest u Sakuraby. Jest to też czas kiedy po wojnie odradza się gospodarka. Ludzie są zdeterminowani do pracy. Bazując na starych metodach produkcji, tworzą nową japońską rzeczywistość.

Kolejna część powieści to dzieje Kemari- matki narratorki, która w wielu dorastania jest buntowniczką walczącą o siebie, swoje koleżanki. Wikła się w liczne spory, jest przywódczynią gangu. Po okresie dorastania pochłania ją tworzenie mangi, jakże popularnej w Japonii. Jest ona przykładem pracoholiczki, co ciągnie za sobą tragiczne konsekwencje. Gospodarka za to spowalnia. Co prawda wchodzą nowe technologie i mechanizacja pracy. Ale konsekwencją tego jest mniejsze zapotrzebowanie na siłę roboczą ludzi. Budzi to liczne protesty.

Ostania bohaterka to Toko, czyli córka Kemari, która opowiada nam losy swojej rodziny. Jest ona najbardziej zagubiona z wszystkich pań opisanych w książce. Ewidentnie widać, że nowoczesny świat ma jej niewiele do zaoferowania. Upadek wartości, racjonalizacja otaczanej rzeczywistości zabiera jej wiarę w człowieka i świat. Jej głównym problemem jest miłość do chłopaka a nie praca i rodzina. Z kolei gospodarka pada pod ciosem pęknięcia bańki spekulacyjnej. Ci najsilniejszy ją przetrwali a mniej odporne firmy upadły. Mieszkańcy dużych miast i wsi jednakowo odczuwają wahania na rynku pracy.

A co z mężczyznami:
"We wspomnieniach mojej babki silni mężczyźni z Benimidori cechowali się tężyzną fizyczną i pracowitością. (...) W historiach mojej mamy silnym mężczyzną był wprawny wojownik, chłopak żyjący zgodnie z kulturą wojowników. (...) A potem nadeszła pora wypchanych portfeli, która zresztą minęła jeszcze szybciej, niż się zaczęła."


Kazuki Sakuraba stworzyła powieść w której pokazała, że siłą jest rodzina. Kobiety powinny odpowiadać za dom, mężczyźni pracować. Należy pielęgnować rodzinę i nie ulegać nowym modom. Niestety to się nie udaje bo zmienia się Japonia podobnie jak i cały świat. Następuje liberalizacja poglądów i obyczajów. Ludzi nie wierzą w mity i stare przekazy. Co w konsekwencji prowadzi do spowszednienia tak ważnych cech jak odpowiedzialność, empatia i szacunek.
"Czerwone dziewczyny" to powieść skierowana do ludzi, których ciekawi Japonia i inne spojrzenie na kulturę, gdzie rządzą kobiety. Realizm magiczny nadaje powieści nieuchwytności. Trzeba się mu poddać aby czerpać z powieści tą japońską inność.

Pokaż wszystkie opinie o tej książce
Trwa wyszukiwanie najtańszych ofert.
Moja Biblioteczka
Jeżeli chcesz dodać książkę do biblioteczki, wybierz półkę, oceń lub napisz opinię.
Przeczytane
loading

Opinie czytelników


O książce:
Chwila na miłość

Książka piękna, bo prawdziwa! Prawdziwa, więc piękna! Bardzo podobało mi się subtelne i zaskakująco łagodne przedstawienie trudnej wojennej treści i t...

zgłoś błąd zgłoś błąd