Nasza strona internetowa wykorzystuje cookies (pol.: ciasteczka)

W celu sprawnego i szybkiego działania serwisu, zapewnienia wygody podczas jego przeglądania, dostosowywania funkcjonalności do indywidualnych potrzeb użytkowników, a także w celach statystycznych oraz reklamowych, używamy informacji zapisanych za pomocą cookies. Korzystanie z serwisu jest równoznaczne ze zgodą użytkownika na stosowanie plików cookies. Więcej informacji znajdziesz tutaj.

Święte wojny Piastów

Wydawnictwo: Wydawnictwo Naukowe PWN
5,25 (4 ocen i 1 opinia) Zobacz oceny
10
0
9
0
8
0
7
0
6
2
5
1
4
1
3
0
2
0
1
0
Edytuj książkę
szczegółowe informacje
data wydania
ISBN
9788301192150
liczba stron
343
słowa kluczowe
PIastowie, historia Polski
kategoria
historia
język
polski
dodał
Bauero

W 1095 roku papież Urban II wezwał do zbrojnej pielgrzymki do Grobu Pańskiego. Rozpoczęła się era chrześcijańskich wojen świętych, które z czasem nazwano wyprawami krzyżowymi. Na Wschód wyruszyły rzesze rycerzy europejskich, aby wyrwać Jerozolimę i Ziemię Świętą z rąk niewiernych. Jak zareagowała na to Polska, znajdująca się wtedy nieco na uboczu wydarzeń rozgrywających się w centrum Europy?...

W 1095 roku papież Urban II wezwał do zbrojnej pielgrzymki do Grobu Pańskiego. Rozpoczęła się era chrześcijańskich wojen świętych, które z czasem nazwano wyprawami krzyżowymi. Na Wschód wyruszyły rzesze rycerzy europejskich, aby wyrwać Jerozolimę i Ziemię Świętą z rąk niewiernych. Jak zareagowała na to Polska, znajdująca się wtedy nieco na uboczu wydarzeń rozgrywających się w centrum Europy? Czy idea świętej wojny była bliska polskim władcom? Czy Piastowie włączyli się w ruch krucjatowy i podążyli do Ziemi Świętej? Czy święta wojna, uznawana za obowiązek każdego chrześcijańskiego władcy, była jednym z kierunków ich działań? Kiedy służyć miała zbawieniu, a kiedy stawała się doskonałym instrumentem polityki?

Wyprawa do Jerozolimy wiązała się z wieloma niedogodnościami: wydatkami i koniecznością opuszczenia na dłuższy czas swoich ziem. To mogło zniechęcać, zwłaszcza w dobie rozbicia dzielnicowego, które nie służyło stabilizacji kraju. Nie dziwi więc, że książęta piastowscy woleli realizować swój obowiązek świętej wojny jak najbliżej domu i chętnie wybierali aktywną rolę w misjach w rejonie Bałtyku, prowadzonych, by zlikwidować ostatni bastion pogaństwa

w Europie.

***

Książka wpisuje się w prowadzony obecnie w polskiej historiografii dyskurs na temat recepcji idei krucjatowych w Polsce średniowiecznej, udziału Polski w szeroko rozumianym ruchu krucjatowym i wpływie tej recepcji na polskie elity. Güttner-Sporzyński omówił przyswajanie sobie przez polskie elity pojęcia świętej wojny i stopniowe łączenie tego pojęcia z pojęciem krucjaty. Oryginalność tego ujęcia jest zaletą pracy. Drugą ważną zaletą jest dokładna analiza międzynarodowego tła recepcji idei świętej wojny w Polsce.

Prof. dr hab. Maria Starnawska (z recenzji)

Darius von Güttner-Sporzyński – doktor historii, wykładowca na Uniwersytecie w Melbourne. Zajmuje się dziejami średniowiecza, na które spogląda z szerszej perspektywy i bada je interdyscyplinarne. Poszukuje wzorców i schematów, zwłaszcza w dziedzinie historii idei

kultury. Istotne są dla niego kulturowe aspekty wojny, pamięci historycznej i tożsamości oraz duchowości człowieka wieków średnich. Podejmuje tematy związane z chrystianizacją, krucjatami, zakonami rycerskimi i papiestwem. Wśród jego szczególnych zainteresowań znalazła się historia państwa Piastów.

 

pokaż więcej

Brak materiałów.
książek: 132
sloniatko | 2017-07-13
Na półkach: Historia
Przeczytana: 08 lipca 2017

Sięgając po "Święte wojny Piastów" spodziewałem się opisu kampanii militarnych i ich skutków prowadzonych przez władców piastowskich przeciwko Prusom, Pomorzanom oraz tych w Ziemi Świętej w których uczestniczyli. Tymczasem autor aspekt militarny niemal zupełnie pominął. Głównym celem publikacji jest wykazanie, że kampanie prowadzone przez Bolesława Krzywoustego przeciw Pomorzanom oraz wyprawy pruskie książąt dzielnicowych można uważać za "święte wojny" i krucjaty w rozumieniu doktryny kościelnej. Autor dużo miejsca poświęca wyjaśnieniu co współcześni i dlaczego uważali za tego typu akcje oraz stara się znaleźć argumenty, że kampanie piastowskie wpisują się w ruch krucjatowy.
Po książce widać, że jest napisana dla czytelnika z poza Polski, nie zaznajomionego ze szczegółami jej historii a stylem trochę przypomina opracowanie popularno-naukowe przez co może czyta się łatwiej ale spłyca pewne zagadnienia. Podsumowując, czytając ją można czegoś się dowiedzieć ale nie sięgając po nią nic się nie traci.

Pokaż wszystkie opinie o tej książce
Trwa wyszukiwanie najtańszych ofert.
Moja Biblioteczka
Jeżeli chcesz dodać książkę do biblioteczki, wybierz półkę, oceń lub napisz opinię.
Przeczytane
loading

Opinie czytelników


O książce:
Pan Samochodzik i Skarb Atanaryka

Książka sprawia wrażenie pisanej na zamówienie. Jej cel to przekonać młodego czytelnika, że Słowianie więcej warci od Gotów i Kaszuby są nasze z dziad...

zgłoś błąd zgłoś błąd