Nasza strona internetowa wykorzystuje cookies (pol.: ciasteczka)

W celu sprawnego i szybkiego działania serwisu, zapewnienia wygody podczas jego przeglądania, dostosowywania funkcjonalności do indywidualnych potrzeb użytkowników, a także w celach statystycznych oraz reklamowych, używamy informacji zapisanych za pomocą cookies. Korzystanie z serwisu jest równoznaczne ze zgodą użytkownika na stosowanie plików cookies. Więcej informacji znajdziesz tutaj.
4 (1 ocen i 1 opinia) Zobacz oceny
10
0
9
0
8
0
7
0
6
0
5
0
4
1
3
0
2
0
1
0
Edytuj książkę
szczegółowe informacje
tytuł oryginału
Ὁ Ἅγιος Βάκχος - Ἅγνοστα χρόνια τοῦ ἑλληνικοῦ θεάτρου
data wydania
ISBN
9788361835165
liczba stron
240
kategoria
teatr
język
polski
dodał
Elevander

Po raz pierwszy spotkałem Świętego Bachusa na świetlistej mozaice kościoła w Dafni. Między żydowskimi rybakami, biednymi mnichami i innymi pokornymi mieszkańcami świątyni, Bachus i Sergiusz wyróżniają się białymi i złocistymi szatami, niczym dioskurowie jakiejś starożytnej szlachetnej kultury, która nagle i nieoczekiwanie została zwyciężona przez prostszą i bardziej ludową wiarę. Porwał mnie...

Po raz pierwszy spotkałem Świętego Bachusa na świetlistej mozaice kościoła w Dafni. Między żydowskimi rybakami, biednymi mnichami i innymi pokornymi mieszkańcami świątyni, Bachus i Sergiusz wyróżniają się białymi i złocistymi szatami, niczym dioskurowie jakiejś starożytnej szlachetnej kultury, która nagle i nieoczekiwanie została zwyciężona przez prostszą i bardziej ludową wiarę. Porwał mnie nie tyle wygląd czy życiorys syryjskiego męczennika, ile alegoria, która przeświecała zza jego imienia – alegoria, która oświetla pewną przejściową i nieznaną, niemal tajemną epokę teatru. Gdyż tak naprawdę starożytny Bachus nigdy nie umarł; nie tylko jako bóg wina i daimonion teatralnego szału. Kiedy zmarł ostatni Menander, a zanim urodził się pierwszy Chortatzis – gdyż nowa komedia i dramat kreteński stanowią punkty graniczne naszej nieznanej historii – owity bluszczem Dionizos jest wciąż blisko nas, przyjmując ukryte i jawne ofiary. Spośród tysiąca dziewięciuset nieznanych lat teatru greckiego, co najmniej tysiąc siedemset to lata twórcze; teatr ten kontynuuje swoją drogę pośród tysięcy przemian i przeobrażeń, przesądów i ustaw, śmierci i wygnań – czasem politeistyczny, czasem monoteistyczny, ale zawsze dionizyjski. (fragment książki)

 

źródło opisu: http://ksiegarnia.grotowski-institute.art.pl/produkt/swiety-bachus/

źródło okładki: http://ksiegarnia.grotowski-institute.art.pl/produkt/swiety-bachus/

pokaż więcej

Brak materiałów.
Już teraz nowa funkcja: pakiety. Dowiedz się więcej jak kupić kilka książek w najlepszej cenie >>>
Trwa wyszukiwanie najtańszych ofert.
Dodaj dyskusję
Dyskusje o książce
    Obecnie jeszcze nie ma dyskusji powiązanych z tą książką.
Sortuj opinie wg
Opinie czytelników (3)
 Pokaż tylko oceny z treścią
książek: 1000

Bardzo kontrowersyjna książka autorstwa greckiego reżysera, napisana pod tezę, że w Bizancjum istniał teatr (tak świecki jak religijny), że teatr ten stanowił kontynuację antycznych form dramatycznych oraz że od tego bizantyńskiego teatru wywodzą się zachodnie średniowieczne misteria. Mutatis mutandis przypomina to naukę radziecką, która wszystkie wynalazki przypisywała rosyjskim wynalazcom i "odbierała" je wszystkim innym nacjom. Solomos, który nie jest zresztą ani filologiem ani historykiem teatru, przedstawia swoje własne interpretacje różnych tekstów starożytnych i bizantyńskich na siłę przypisując im teatralność. Mnie zupełnie nie przekonał. Data końcowa podtytułu (1600) nijak się ma do treści, ponieważ Autor nie pisze o dramacie greckim po upadku Konstantynopola. Do tego jeszcze ocenę książki obniża przekład, w którym widać brak dobrego zaznajomienia Tłumaczy z tematyką historii i kultury bizantyńsko-prawosławnej.

książek: 2171
Bartosz Peruń | 2018-01-15
książek: 1915
S54S | 2016-12-16
Na półkach: Przeczytane
Moja Biblioteczka
Jeżeli chcesz dodać książkę do biblioteczki, wybierz półkę, oceń lub napisz opinię.
Przeczytane
loading
Cytaty z książki
zgłoś błąd zgłoś błąd