Nasza strona internetowa wykorzystuje cookies (pol.: ciasteczka)

W celu sprawnego i szybkiego działania serwisu, zapewnienia wygody podczas jego przeglądania, dostosowywania funkcjonalności do indywidualnych potrzeb użytkowników, a także w celach statystycznych oraz reklamowych, używamy informacji zapisanych za pomocą cookies. Korzystanie z serwisu jest równoznaczne ze zgodą użytkownika na stosowanie plików cookies. Więcej informacji znajdziesz tutaj.

Życie i śmierć trzech koncepcji sztuki

Wydawnictwo: Fundacja na rzecz myślenia im. Barbary Skargi
9 (1 ocen i 0 opinii) Zobacz oceny
10
0
9
1
8
0
7
0
6
0
5
0
4
0
3
0
2
0
1
0
szczegółowe informacje
data wydania
ISBN
9788379821761
liczba stron
144
kategoria
sztuka
język
polski
dodał
bastkk

Książka finalisty III edycji Konkursu o Nagrodę im. Barbary Skargi. Jak jak każde kolejne pojęcie sztuki jest niepodobne do poprzedniego - ars niepodobna do techne, beaux arts niepodobne do artes liberales - tak i konstrukcje pojęciowe tych koncepcji są niepodobne do siebie. Nowa koncepcja sztuki nie będzie koncepcją techne, ars, l'art, the art, Kunst, tylko - no właśnie, czego? Jakie słowo...

Książka finalisty III edycji Konkursu o Nagrodę im. Barbary Skargi.

Jak jak każde kolejne pojęcie sztuki jest niepodobne do poprzedniego - ars niepodobna do techne, beaux arts niepodobne do artes liberales - tak i konstrukcje pojęciowe tych koncepcji są niepodobne do siebie. Nowa koncepcja sztuki nie będzie koncepcją techne, ars, l'art, the art, Kunst, tylko - no właśnie, czego? Jakie słowo może być następne w szeregu?

Koncepcje sztuki rodzą się wraz z odpowiadającymi im koncepcjami epistemicznymi (koncepcjami poznania, wiedzy, władz umysłowych itp.) i wraz z nimi umierają. Koncepcja sztuki jako techne narodziła się jako produkt uboczny greckiej refleksji nad wiedzą (episteme). Koncepcja sztuk wyzwolonych stanowiła istotę łacińskiej refleksji nad nauką (scientia), jej uporządkowaniem i przekazywaniem (studium). Koncepcja sztuk pięknych i towarzysząca jej teoria zwana estetyką narodziła się w momencie, gdy największe tryumfy święcił nowożytny empiryzm. Nie jest to korelacja czysto chronologiczna, ale wynikająca z samych konfiguracji pojęciowych.

W poszczególnych koncepcjach pojęcie sztuki może znajdować się w różnym stosunku do pojęć epistemicznych. "Techne" była rozumiana przez Greków jako coś podobnego do "episteme", ale jednak zasadniczo od niej różnego. Podobnego - bo jednak była pewnego rodzaju wiedzą; zasadniczo różnego - bo po pierwsze nie była wiedzą pewną, zdobywaną dzięki badaniu idei, a po drugie miała zastosowanie praktyczne, czego nie można powiedzieć o episteme. "Sztuki wyzwolone" były identyfikowane z naukami. "Sztuki piękne" były zorientowane na szczególny przypadek doznania zmysłowego (estetycznego) - taki mianowicie, który dostarcza odczucia piękna.

 

źródło opisu: http://sklep.nck.pl/pl/p/Zycie-i-smierc-trzech-koncepcji-sztuki/702

źródło okładki: http://sklep.nck.pl/pl/p/Zycie-i-smierc-trzech-koncepcji-sztuki/702

pokaż więcej

Brak materiałów.
Trwa wyszukiwanie najtańszych ofert.
Dodaj dyskusję
Dyskusje o książce
    Obecnie jeszcze nie ma dyskusji powiązanych z tą książką.
Sortuj opinie wg
Opinie czytelników (3)
 Pokaż tylko oceny z treścią
książek: 1820
bastkk | 2016-12-01
Przeczytana: 02 grudnia 2016
książek: 1710
jestemlisek | 2017-04-07
Na półkach: Chcę przeczytać
Moja Biblioteczka
Jeżeli chcesz dodać książkę do biblioteczki, wybierz półkę, oceń lub napisz opinię.
Przeczytane
loading
Cytaty z książki
lista cytatów dodaj cytat
Inne książki autora
więcej książek tego autora
zgłoś błąd zgłoś błąd