Nasza strona internetowa wykorzystuje cookies (pol.: ciasteczka)

W celu sprawnego i szybkiego działania serwisu, zapewnienia wygody podczas jego przeglądania, dostosowywania funkcjonalności do indywidualnych potrzeb użytkowników, a także w celach statystycznych oraz reklamowych, używamy informacji zapisanych za pomocą cookies. Korzystanie z serwisu jest równoznaczne ze zgodą użytkownika na stosowanie plików cookies. Więcej informacji znajdziesz tutaj.

Knebel. Cenzura w PRL-u

Wydawnictwo: Fronda
6,5 (4 ocen i 3 opinie) Zobacz oceny
10
0
9
0
8
1
7
0
6
3
5
0
4
0
3
0
2
0
1
0
szczegółowe informacje
data wydania
ISBN
9788394613105
liczba stron
280
słowa kluczowe
cenzura, PRL, historia, wywiady
kategoria
historia
język
polski
dodał
corn

Największym zwycięstwem cenzury PRL-u było wmówienie zainteresowanym, że właściwie nie istnieje – choć przenikała wszystkie aspekty życia. Profesor Romek ujawnia, że cenzorzy znali prawdę o Katyniu „od zawsze”. Zostali wyedukowani do oceny treści pod kątem poszukiwania aluzji. „Gdyby nie było cenzorów, – zapewnia Grzegorz Królikiewicz – nie doszedłbym do żadnych rezultatów! Oni, durnie,...

Największym zwycięstwem cenzury PRL-u było wmówienie zainteresowanym, że właściwie nie istnieje – choć przenikała wszystkie aspekty życia.

Profesor Romek ujawnia, że cenzorzy znali prawdę o Katyniu „od zawsze”. Zostali wyedukowani do oceny treści pod kątem poszukiwania aluzji.

„Gdyby nie było cenzorów, – zapewnia Grzegorz Królikiewicz – nie doszedłbym do żadnych rezultatów! Oni, durnie, nawet nie wiedzieli, jak krzepią mnie swoją obecnością”.

Poeta, Ernest Bryll, zmieniał tekst w śpiewogrze „Po górach, po chmurach” żeby udobruchać Gomułkę, rzucającego kałamarzami w urzędników. Powodem był donos sugerujący, że monolog diabła jest aluzją do jego osoby.

Cenzura potrafiła wychwycić kolizję seksuologii z polityką. Zbigniewowi Lwu-Starowiczowi zdjęto artykuł pod tytułem „Miłość francuska” z uwagi na wizytę w Polsce prezydenta Francji Charlesa de Gaulle’a.

Krakowski cenzor wspomina , jak udało mu się wywieźć na Zachód i opublikować tajne zapisy oraz instrukcje dla cenzorów.

Dyrektor opolskiej delegatury Głównego Urzędu Kontroli Prasy, Publikacji i Widowisk opowiada o próbach pogodzenia wiary w Boga i pracy dla komunistycznego systemu.

21 rozmówców Błażeja Torańskiego: dziennikarzy, reżyserów, grafików, kompozytorów i estradowców odsłania kulisy swoich kontaktów z cenzurą. Ujawniają mechanizmy, dzięki którym władza potrafiła skutecznie zmusić twórców do trudnych ustępstw, a wielu nawet do współpracy.

 

źródło opisu: https://wydawnictwofronda.pl/

źródło okładki: https://wydawnictwofronda.pl/

pokaż więcej

Brak materiałów.
książek: 99
Pawello | 2017-05-06
Na półkach: Przeczytane

Zbiór wywiadów z różnymi osobami. Ciekawa pozycja i dająca do myślenia. Mimo humorystycznych wtrętów ukazujących sposób działania cenzury, książka obrazuje skalę zniszczeń jakich dokonała cenzura w PRL. Oczywiście, spora część pisarzy została "odkurzona" już przed 1989 w wydawnictwach bibułowych i zaraz po 1989 ale niestety dużo uległo zapomnieniu właśnie dzięki cenzurze... Skala zniszczeń dokonanych przez cenzurę polskiej kulturze jest ogromna a dodatkowo było jeszcze "czyszczenie" bibliotek i tzw. akcja makulatura, gdzie zachęcano młodych do wynoszenia z domu staroci i "szpargałów." Warto zauważyć, że zazwyczaj nie docenia się roli redaktorów naczelnych gazet w procesie autocenzurowania, dobrze, że to podkreślono. A cenzura nadal ma się dobrze. Może już nie ma zapisów czy wyspecjalizowanych instytucji ale policja myśli ma się dobrze, co widać na co dzień.

Pokaż wszystkie opinie o tej książce
Trwa wyszukiwanie najtańszych ofert.
Moja Biblioteczka
Jeżeli chcesz dodać książkę do biblioteczki, wybierz półkę, oceń lub napisz opinię.
Przeczytane
loading

Opinie czytelników


O książce:
Wspólnik

Książkę dał mi do ręki mój kochany kuzyn.Pomyślałam czemu nie? Są wakacje spróbujmy coś z innej półki.Przeczytałam ją z zainteresowaniem mimo,że już o...

zgłoś błąd zgłoś błąd