Zasłuchany mózg. Co się dzieje w głowie, gdy słuchasz muzyki

Tłumaczenie: Michał Szymonik
Seria: #nauka
Wydawnictwo: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego
6,56 (27 ocen i 6 opinii) Zobacz oceny
10
0
9
1
8
4
7
8
6
12
5
1
4
0
3
1
2
0
1
0
Edytuj książkę
szczegółowe informacje
tytuł oryginału
This is Your Brain on Music. The Science of a Human Obsession
data wydania
ISBN
9788323341437
liczba stron
226
język
polski
dodała
Leena

Daniel J. Levitin, niegdyś muzyk rockowy, a dziś neurobiolog, analizuje związek między muzyką – jej wykonaniami, kompozycją, sposobami słuchania i powodami, dla których nam się podoba – a mózgiem człowieka. Wykorzystując najnowsze badania i przykłady muzyczne, od Mozarta, Elli Fitzgerald i U2 po Schönberga i Metallikę, Levitin pokazuje: dlaczego odczuwamy więź emocjonalną z muzyką, której...

Daniel J. Levitin, niegdyś muzyk rockowy, a dziś neurobiolog, analizuje związek między muzyką – jej wykonaniami, kompozycją, sposobami słuchania i powodami, dla których nam się podoba – a mózgiem człowieka. Wykorzystując najnowsze badania i przykłady muzyczne, od Mozarta, Elli Fitzgerald i U2 po Schönberga i Metallikę, Levitin pokazuje:

dlaczego odczuwamy więź emocjonalną z muzyką, której słuchaliśmy, będąc nastolatkami;
jak kompozytorzy wykorzystują to, w jaki sposób nasz mózg racjonalizuje świat;
dlaczego 10 000 godzin ćwiczeń – a nie talent – sprawia, że stajemy się wirtuozami;
jak to się dzieje, że niektóre melodie długi czas tkwią w naszych głowach.

Książka Zasłuchany mózg to otwierająca uszy i głowy analiza jednej z namiętności rządzących naturą człowieka.

„Z zachwytem przeczytałem, że słuchanie muzyki powoduje współdziałanie wielu różnych części mózgu, a wykonywanie muzyki angażuje nawet więcej z nich!”
David Byrne, muzyk, założyciel grupy Talking Heads

„Tę książkę powinni przeczytać wszyscy muzycy, bez względu na poziom zaawansowania – czyli każdy z nas.”
Howie Klein, były dyrektor wytwórni Sire oraz Reprise/Warner Brothers Records

„Nawet ci, którym słoń nadepnął na ucho, będą pod wrażeniem.”
The Guardian (Londyn)

„Książka zabiera nas w ekscytującą podróż, tym ciekawszą, że towarzyszy nam autor będący jednocześnie spełnionym muzykiem, pragmatycznym naukowcem i człowiekiem, który wciąż potrafi zachwycać się światem.”
Sting

 

źródło opisu: www.wuj.pl

źródło okładki: www.wuj.pl

pokaż więcej

Brak materiałów.
książek: 205
Tversky | 2017-02-07
Na półkach: Przeczytane, 2017
Przeczytana: 07 lutego 2017

Książka to list miłosny pisany do muzyki. Stanowi bardzo udane wprowadzenie do jej teorii i psychologii. Autor, doświadczony muzyk i badacz, zapoznaje czytelnika z podstawową wiedzą dotyczącą pojęć i struktur muzycznych oraz ustaleń psychologicznych, wywodzących się z nurtów neuronauki, kognitywistyki i psychologii rozwojowej. Książka jest napisana rzetelnie, autor klaruje przyjmowane przez siebie paradygmaty naukowe (podejście Dennettowskie do relacji umysł – mózg, a także preferowanie ujęć kognitywistycznych nad czysto neurobiologiczne) oraz wspiera swoje wywody odniesieniami do literatury naukowej (nie przytłaczając jednak czytelnika akademicką erudycją). Bardzo podobało mi się ukazanie jak można stosować pojęcia kognitywistyczne do tłumaczenia zagadnień tak złożonych, jak procesy percepcji utworu muzycznego. Dużą zaletą są częste przykłady i odniesienia do konkretnych utworów muzycznych. Oceniłbym książkę o gwiazdkę wyżej, gdyby autor zastosował bardziej przejrzystą strukturę książki – łatwość odbioru jej treści zwiększyłoby podzielenie rozdziałów na podrozdziały odnoszące się do konkretnych wątków tematycznych. Polecam zdecydowanie wszystkim zainteresowanym zarówno samą muzyką, jak i jej psychologicznemu wymiarowi.

Pokaż wszystkie opinie o tej książce
Trwa wyszukiwanie najtańszych ofert.
Już teraz nowa funkcja: pakiety. Dowiedz się więcej jak kupić kilka książek w najlepszej cenie >>>
Moja Biblioteczka
Jeżeli chcesz dodać książkę do biblioteczki, wybierz półkę, oceń lub napisz opinię.
Przeczytane
loading

Opinie czytelników


O książce:
W pogoni za Vermeerem

Ta książką była wielką frajdą i spowodowała, że oglądanie obrazów Vermeera było ekscytujące, skłaniała też do skupienia się na szczegółach jego dzieł....

zgłoś błąd zgłoś błąd