Zasłuchany mózg. Co się dzieje w głowie, gdy słuchasz muzyki

Tłumaczenie: Michał Szymonik
Seria: #nauka
6,59 (29 ocen i 8 opinii) Zobacz oceny
10
0
9
1
8
5
7
8
6
13
5
1
4
0
3
1
2
0
1
0
Edytuj książkę
szczegółowe informacje
tytuł oryginału
This is Your Brain on Music. The Science of a Human Obsession
data wydania
ISBN
9788323341437
liczba stron
226
język
polski
dodała
Leena

Daniel J. Levitin, niegdyś muzyk rockowy, a dziś neurobiolog, analizuje związek między muzyką – jej wykonaniami, kompozycją, sposobami słuchania i powodami, dla których nam się podoba – a mózgiem człowieka. Wykorzystując najnowsze badania i przykłady muzyczne, od Mozarta, Elli Fitzgerald i U2 po Schönberga i Metallikę, Levitin pokazuje: dlaczego odczuwamy więź emocjonalną z muzyką, której...

Daniel J. Levitin, niegdyś muzyk rockowy, a dziś neurobiolog, analizuje związek między muzyką – jej wykonaniami, kompozycją, sposobami słuchania i powodami, dla których nam się podoba – a mózgiem człowieka. Wykorzystując najnowsze badania i przykłady muzyczne, od Mozarta, Elli Fitzgerald i U2 po Schönberga i Metallikę, Levitin pokazuje:

dlaczego odczuwamy więź emocjonalną z muzyką, której słuchaliśmy, będąc nastolatkami;
jak kompozytorzy wykorzystują to, w jaki sposób nasz mózg racjonalizuje świat;
dlaczego 10 000 godzin ćwiczeń – a nie talent – sprawia, że stajemy się wirtuozami;
jak to się dzieje, że niektóre melodie długi czas tkwią w naszych głowach.

Książka Zasłuchany mózg to otwierająca uszy i głowy analiza jednej z namiętności rządzących naturą człowieka.

„Z zachwytem przeczytałem, że słuchanie muzyki powoduje współdziałanie wielu różnych części mózgu, a wykonywanie muzyki angażuje nawet więcej z nich!”
David Byrne, muzyk, założyciel grupy Talking Heads

„Tę książkę powinni przeczytać wszyscy muzycy, bez względu na poziom zaawansowania – czyli każdy z nas.”
Howie Klein, były dyrektor wytwórni Sire oraz Reprise/Warner Brothers Records

„Nawet ci, którym słoń nadepnął na ucho, będą pod wrażeniem.”
The Guardian (Londyn)

„Książka zabiera nas w ekscytującą podróż, tym ciekawszą, że towarzyszy nam autor będący jednocześnie spełnionym muzykiem, pragmatycznym naukowcem i człowiekiem, który wciąż potrafi zachwycać się światem.”
Sting

 

źródło opisu: www.wuj.pl

źródło okładki: www.wuj.pl

pokaż więcej

Brak materiałów.
Trwa wyszukiwanie najtańszych ofert.
Dodaj dyskusję
Dyskusje o książce
pokaż wszystkie
Sortuj opinie wg
Opinie czytelników (308)
 Pokaż tylko oceny z treścią
książek: 224
Tversky | 2017-02-07
Na półkach: Przeczytane, 2017
Przeczytana: 07 lutego 2017

Książka to list miłosny pisany do muzyki. Stanowi bardzo udane wprowadzenie do jej teorii i psychologii. Autor, doświadczony muzyk i badacz, zapoznaje czytelnika z podstawową wiedzą dotyczącą pojęć i struktur muzycznych oraz ustaleń psychologicznych, wywodzących się z nurtów neuronauki, kognitywistyki i psychologii rozwojowej. Książka jest napisana rzetelnie, autor klaruje przyjmowane przez siebie paradygmaty naukowe (podejście Dennettowskie do relacji umysł – mózg, a także preferowanie ujęć kognitywistycznych nad czysto neurobiologiczne) oraz wspiera swoje wywody odniesieniami do literatury naukowej (nie przytłaczając jednak czytelnika akademicką erudycją). Bardzo podobało mi się ukazanie jak można stosować pojęcia kognitywistyczne do tłumaczenia zagadnień tak złożonych, jak procesy percepcji utworu muzycznego. Dużą zaletą są częste przykłady i odniesienia do konkretnych utworów muzycznych. Oceniłbym książkę o gwiazdkę wyżej, gdyby autor zastosował bardziej przejrzystą strukturę...

książek: 569
breathless | 2016-12-25
Na półkach: Przeczytane, 2016
Przeczytana: grudzień 2016

Bardzo dobra to książka - i dla muzyków-amatorów, i dla tych z całkiem oficjalnym wykształceniem. Każdy może w niej znaleźć coś dla siebie; ci pierwsi mają szansę uzupełnić ewentualne braki podczas lektury pierwszej części książki, a ci drudzy dowiedzieć się czegoś więcej o tym, co sprawia, że muzyka staje się dla niektórych osób tak ważną częścią życia.
Z pewnością spodoba się szczególnie osobom zaintrygowanym mechanizmami działania ludzkiego mózgu, bo to właśnie ten niesamowity narząd jest główną osią tej książki. Na podstawie badań naukowych oraz własnego doświadczenia autor próbuje udzielić rzetelnych odpowiedzi na zagadki, które zaprzątały kiedyś umysł chyba każdego z nas - dlaczego ta chwytliwa melodyjka z reklamy nie chce się od nas odczepić? I dlaczego chodzenie na koncerty jest doświadczeniem balansującym na granicy realizmu i mistycyzmu?
Sięga jednak też znacznie dalej, bo możemy się dowiedzieć z niej nieomal wszystkiego, co moglibyśmy chcieć wiedzieć o odbieraniu muzyki....

książek: 297
wojtasgp | 2016-12-07
Na półkach: Przeczytane, Posiadam
Przeczytana: 06 grudnia 2016

Książka należy do kategorii popularnonaukowej. Autor wykazał się naprawdę dużym znawstwem tematu. Przedstawia wyniki najnowszych badań (w tym własnych) oraz swój stosunek do nich. Ponadto sporą część książki (potrzebnie lub nie) przeznaczył na wyłożenie podstaw teorii muzyki.
Książka spełniła moje oczekiwania co do zaznajomienia z tematem. Jedynie troszkę nie podobało mi się samo pisarstwo - można było czasami zgubić wątek. Ale trzeba założyć, że książka popularnonaukowa wymaga pewnego wysiłku intelektualnego:)

książek: 1006
lotosu_kwiat | 2017-03-11
Na półkach: Przeczytane
Przeczytana: 11 marca 2017

,,Nawet Ci, którzy słoń nadepnął na ucho, będą pod wrażeniem."
To prawda - autor bardzo cierpliwie tłumaczy wszelkie muzyczne zawiłości, terminologia jest tłumaczona ,,na chłopski rozum" -to książka pomagająca zdobyć i usystematyzować muzyczną wiedzę przeciętnemu Kowalskiemu - napisana zdecydowanie bez nadęcia i udowadniania ,,zawstwa" na rzeczy. To niełatwe będąc zagłębionym w danej dziedzinie- tak trafnie dotrzeć do laika.
A dlaczego sięgnęłam po tę pozycję? Mam małe dziecko i chcę je wprowadzać w świat świadomego odbioru dźwięków. Na nasze muzyczne doznania mają wpływ pierwsze lata (a nawet miesiące, czy też okres życia płodowego !). Ten temat został w książce poruszony, a i w wielu innych miejscach też się o tym mówi. Sama jestem przykładem skrajnego wzrokowca, moi rodzice kładli większy nacisk na rozwój intelektualny, a jeśli chodzi o artystyczny to wszystko szło bardziej w stronę plastyki - muzyka zawsze była pomijana jako ta mniej istotna, także wszystko co na jej temat...

książek: 82
whitesquirrel | 2018-07-29
Na półkach: Przeczytane
Przeczytana: 2017 rok

Na zimno.. książka jest trochę męcząca dla osoby, która nie jest muzykiem, bo autor wchodzi w nadmierne szczegóły rozkładając muzykę na czynniki pierwsze. Mimo to, ciekawy pomysł i sporo ciekawych informacji o tym co się dzieje w naszych głowach w czasie słuchania muzyki. To jest także jedna z tych książek, która pokazuje, jak wiele jeszcze pozostaje nam do ustalenia jeżeli chodzi o pracę mózgu i jak wiele jest jeszcze do odkrycia.

książek: 488
Wiktor Tkaczyk | 2019-05-01
Na półkach: Przeczytane
Przeczytana: 24 kwietnia 2019

Pozycja obowiązkowa dla pasjonatów muzyki i wszystkich neurofreaków.

książek: 3
Czytnik | 2019-03-30
Na półkach: Posiadam, Przeczytane

Profesorów takich jak Levitin, warto poszukiwać. Mają tę przyjemną cechę, która pozwala Im dzielić się swoją ogromną wiedzą w sposób przystępny - jednocześnie nie oszczędzając czytelnikowi trudniejszych fragmentów i będąc tym samym dość wymagającymi.

Lubię kiedy uznany autorytet pisze książkę w pełni spełniającą kryteria naukowości(!) ale operuje otwartym językiem. Dlatego grono odbiorcze tej publikacji może być całkiem spore - od okazjonalnych ciekawskich po kolegów po fachu.

Mamy tutaj zatem wiedzę powszechną, którą możemy sobie ugruntować. Mamy także rzeczy do których jesteśmy przyzwyczajeni ale jakoś nigdy nie zastanawialiśmy się nad ich faktycznym pochodzeniem. Dlatego często w trakcie lektury wzdychałem z uśmiechem - mówiąc "nooo, tak, przecież, oczywiście".

To bardzo cenna, wielowątkowa książka o muzyce i dźwięku, która nowicjuszom otworzy drzwi do świata sztuki audialnej a starym wygom czasami otworzy oczy. Życzyłbym sobie, żeby również rodzimi profesorowie częściej...

książek: 488
GZal | 2017-04-15
Na półkach: Przeczytane
Przeczytana: 15 kwietnia 2017

Prawdę mówiąc nie wiedziałem czego oczekiwać po książce Zasłuchany mózg Davida Levitina. Wystarczyło mi, że autor jest neurobiologiem i muzykiem. Zajmował się między innymi produkcją dźwięku dla Santany, Blue Öyster Cult czy Grateful Dead.

Gdy zobaczyłem, że całość zaczyna się cytatem z jednej z moich ulubionych książek – "Dlaczego zebry nie mają wrzodów" Roberta Sapolskyego, byłem przekonany, że to wyśmienity wybór. Ponadto już na początku autor wyjaśnia, że zbyt często o muzyce mówi się branżowym slangiem, niezrozumiałym dla laika, zamiast skoncentrować się na tym, czy coś się podoba lub nie i dlaczego.
[...]
całość:
http://www.speculatio.pl/rozczarowania-muzyka-mozg-wietnam/

książek: 209
Agnieszka | 2018-06-17
Przeczytana: 17 czerwca 2018
książek: 845
MackieMesser | 2018-03-24
Na półkach: Przeczytane
zobacz kolejne z 298 
Przeczytaj także

Moja Biblioteczka
Jeżeli chcesz dodać książkę do biblioteczki, wybierz półkę, oceń lub napisz opinię.
Przeczytane
loading
Zapisując się na newsletter zgadzasz się na otrzymywanie informacji z serwisu Lubimyczytac.pl w tym informacji handlowych, oraz informacji dopasowanych do twoich zainteresowań i preferencji. Twój adres email będziemy przetwarzać w celu kierowania do Ciebie treści marketingowych w formie newslettera. Więcej informacji w Polityce Prywatności.
Cytaty z książki
więcej książek tego autora
Powiązane treści
Czytamy w weekend

To ostatni weekend stycznia. W naszym biurze panuje wielkie poruszenie - wszak już w środę rusza Plebiscyt na Książkę Roku 2016! Wszyscy chodzą podekscytowani i - paradoksalnie - nie mają za dużo czasu na czytanie książek - trzeba wszystko dopiąć na ostatni guzik. Ale kilka osób z redakcji zdecydowało się odpocząć od przedplebiscytowej gorączki, czytając.


więcej
Co się dzieje w głowie?

Czy wiesz, co się dzieje w mózgu, kiedy słuchasz muzyki? A może interesuje Cię jak wygląda życie ludzi z nerwicą natręctw? I dlaczego pewna nastolatka zjadła kawałek po kawałku ścianę swojego domu?


więcej
więcej powiązanych treści
zgłoś błąd zgłoś błąd