Nasza strona internetowa wykorzystuje cookies (pol.: ciasteczka)

W celu sprawnego i szybkiego działania serwisu, zapewnienia wygody podczas jego przeglądania, dostosowywania funkcjonalności do indywidualnych potrzeb użytkowników, a także w celach statystycznych oraz reklamowych, używamy informacji zapisanych za pomocą cookies. Korzystanie z serwisu jest równoznaczne ze zgodą użytkownika na stosowanie plików cookies. Więcej informacji znajdziesz tutaj.

W walce o tożsamość Ukraińców

Wydawnictwo: Historia Iagellonica
0 (0 ocen i 0 opinii) Zobacz oceny
10
0
9
0
8
0
7
0
6
0
5
0
4
0
3
0
2
0
1
0
szczegółowe informacje
data wydania
ISBN
8388737562
liczba stron
318
kategoria
historyczna
język
polski

Tematem książki jest walka o dostęp do oświaty na poziomie podstawowym i średnim, prowadzona przez posłów ukraińskich w galicyjskim Sejmie Krajowym, rozpatrywana jako zjawisko polityczne, charakterystyczne dla epoki kształtowania się nacjonalizmów. Nacjonalizm uznawał zasadnicze znaczenie edukacji w procesie tworzenia nowoczesnego człowieka ... . A szkoła, powiedział GeUner, musi być narodowa...

Tematem książki jest walka o dostęp do oświaty na poziomie podstawowym i średnim, prowadzona przez posłów ukraińskich w galicyjskim Sejmie Krajowym, rozpatrywana jako zjawisko polityczne, charakterystyczne dla epoki kształtowania się nacjonalizmów. Nacjonalizm uznawał zasadnicze znaczenie edukacji w procesie tworzenia nowoczesnego człowieka ... . A szkoła, powiedział GeUner, musi być narodowa czytamy w eseju Romana Szporiuka, analizującym pogląd Ernesta Gellnera na dzieje ruchów narodowych monarchii Habsburgów . Edukacja na progu nowoczesności zasadzała się na wyborze języka, ale język był nie tylko instrumentem podawania wiedzy, lecz sam stanowił o kulturze narodu. Jako medium nacjonalizmu decydował o kierunkach tożsamości Rusinów Ukraińców i pobudzał samoidentyfikację, a jako instrument wychowania publicznego formował ukraińską elitę narodową. Osią analizy jest rola języka wykładowego w szkołach w procesie kształtowania się identyfikacji kulturowej Rusinów, znajdujących się na etapie przekształcania w narodowość nowoczesną. Rozbudowując kryteria Miroslava Hrocha, można przyjąć niemal równoległe występowanie w badanym okresie dwóch faz powstawania nowoczesnego narodu . Liderzy ruchu ukraińskiego, przez rozwój szkolnictwa opartego na języku ojczystym, uświadamiali szerokim rzeszom swoich współplemieńców wspólnotę kulturową, a jednocześnie widać w ich działaniach zamiar kompleksowego objęcia językiem ukraińskim terytorium, które uważano za dziedzictwo Rusi średniowiecznej. Cele polityczne osiągano za pomocą legislacji w sejmie i parlamencie wiedeńskim, poprzez uchwały samorządów lokalnych i wpływy w instytucjach oświatowych. Masowość ruchu ukraińskiego miała gwarantować szkoła publiczna, zakładana z mocy prawa we wszystkich skupiskach ludności ukraińskiej na wschodzie kraju. Nie przeszkadzał w tym nieukończony proces ujednolicania form językowych. Realizacja tych celów napotkała natomiast przeciwdziałania ze strony ruchu polskiego o podobnych dążeniach, z pretensjami do tego samego terytorium, lecz lepiej zorganizowanego i dysponującego w pełni skodyfikowanym językiem, akceptowanym przez wszystkie środowiska polskie zaangażowane politycznie.

 

pokaż więcej

Brak materiałów.
Trwa wyszukiwanie najtańszych ofert.
Dodaj dyskusję
Dyskusje o książce
    Obecnie jeszcze nie ma dyskusji powiązanych z tą książką.
Moja Biblioteczka
Jeżeli chcesz dodać książkę do biblioteczki, wybierz półkę, oceń lub napisz opinię.
Przeczytane
loading
Cytaty z książki
Inne książki autora
więcej książek tego autora
zgłoś błąd zgłoś błąd