Intuicja czy scjentyzm: Stockhausen - Ligeti - Nono - Berio - Xenakis - Grisey

Wydawnictwo: Wydawnictwo Poznańskiego Towarzystwa Przyjaciół Nauk
0 (0 ocen i 0 opinii) Zobacz oceny
10
0
9
0
8
0
7
0
6
0
5
0
4
0
3
0
2
0
1
0
Edytuj książkę
szczegółowe informacje
data wydania
ISBN
9788376542577
liczba stron
750
kategoria
muzyka
język
polski
dodał
youstyna

Uznanie w procesie tworzenia muzyki obecności zarówno procesów świadomych, i to często o scjentystycznym źródle, jak i procesów nieświadomych, odnoszonych do wielorako charakteryzowanego pojęcia „intuicji" prowadzi do postawienia hipotezy badawczej o zróżnicowanym udziale intuicji i scjentyzmu w kreacji dzieła muzycznego. Książka "Intuicja czy scjentyzm: Stockhausen – Ligeti – Nono – Berio –...

Uznanie w procesie tworzenia muzyki obecności zarówno procesów świadomych, i to często o scjentystycznym źródle, jak i procesów nieświadomych, odnoszonych do wielorako charakteryzowanego pojęcia „intuicji" prowadzi do postawienia hipotezy badawczej o zróżnicowanym udziale intuicji i scjentyzmu w kreacji dzieła muzycznego.

Książka "Intuicja czy scjentyzm: Stockhausen – Ligeti – Nono – Berio – Xenakis – Grisey" jest interdyscyplinarnym studium procesu twórczego i wybranych dzieł sześciu kompozytorów szkoły darmsztadzkiej. Choć ulegali oni powszechnym tendencjom propagowanym w tym środowisku, to ich podejście do sztuki nie było zunifikowane. Niemniej jednak można wskazać na pewne wspólne dla tej grupy kompozytorów wyznaczniki procesu twórczego i twórczości. Twórcy dbali, by ich inspiracje i motywacje twórcze oraz strategie kompozytorskie były w pełni znane i zrozumiałe przez szerokie grono odbiorców.

Toteż „filozoficzna obudowa” twórczości przejawiła się ogromną liczbą autorskich publikacji i wykładów, wywiadów i komentarzy o charakterze naukowym, mających zapewnić tworzonej muzyce historyczne znaczenie. Wśród wspólnych dla tej grupy kompozytorów wyznaczników procesu twórczego i twórczości należy wskazać na hołdowanie postępowi w sztuce i eksperymentowaniu poprzez tworzenie i adaptowanie prekompozycyjnych i strukturalistycznych koncepcji, a także troskę o czytelność i uchwytność ich idei przez słuchaczy. Czy jest to słuszna obserwacja można stwierdzić zapoznając się z autorefleksjami kompozytorów, ich twórczością oraz wynikami analiz normatywnych, obiektywizujących zachodzące procesy poznawcze.

Trzyczęściowa książka zawiera więc zarówno cytowane wypowiedzi kompozytorów i połączoną z wątkami biograficznymi charakterystykę kontekstów procesów twórczych, jaki i omówienie trzydziestu kompozycji interpretowanych z perspektywy muzykologicznej i poznawczej.

 

pokaż więcej

Brak materiałów.
Trwa wyszukiwanie najtańszych ofert.
Dodaj dyskusję
Dyskusje o książce
    Obecnie jeszcze nie ma dyskusji powiązanych z tą książką.
Sortuj opinie wg
Opinie czytelników (0)
 Pokaż tylko oceny z treścią
Brak opinii. Napisz pierwszą opinię!
Przeczytaj także

Moja Biblioteczka
Jeżeli chcesz dodać książkę do biblioteczki, wybierz półkę, oceń lub napisz opinię.
Przeczytane
loading
Zapisując się na newsletter zgadzasz się na otrzymywanie informacji z serwisu Lubimyczytac.pl w tym informacji handlowych, oraz informacji dopasowanych do twoich zainteresowań i preferencji. Twój adres email będziemy przetwarzać w celu kierowania do Ciebie treści marketingowych w formie newslettera. Więcej informacji w Polityce Prywatności.
Cytaty z książki
zgłoś błąd zgłoś błąd