Czarodziej
- Kategoria:
- literatura piękna
- Seria:
- Nabokov
- Tytuł oryginału:
- Волшебник
- Wydawnictwo:
- Muza
- Data wydania:
- 2016-06-15
- Data 1. wyd. pol.:
- 1997-01-01
- Data 1. wydania:
- 2012-01-01
- Liczba stron:
- 112
- Czas czytania
- 1 godz. 52 min.
- Język:
- polski
- ISBN:
- 9788328703551
- Tagi:
- nabokov lolita czarodziej
"Czarodziej", jeden z ostatnich tekstów Nabokova napisanych po rosyjsku, powstał w drugiej połowie 1939 roku. To swego rodzaju pra-Lolita, pierwsze samodzielne opracowanie literackie pomysłu wykorzystanego później w najsłynniejszej powieści autora. Zarazem jednak jest to całkowicie samodzielny utwór, napisany z dużym artyzmem i ogromną świadomością formy. Nic dziwnego, że odnalazłszy po latach ten – jak mu się zdawało – nieistniejący już tekst, pisarz nazwał go w liście "pięknym okruchem prozy rosyjskiej, precyzyjnym i przejrzystym".
Porównaj ceny
W naszej porównywarce znajdziesz książki, audiobooki i e-booki, ze wszystkich najpopularniejszych księgarni internetowych i stacjonarnych, zawsze w najlepszej cenie. Wszystkie pozycje zawierają aktualne ceny sprzedaży. Nasze księgarnie partnerskie oferują wygodne formy dostawy takie jak: dostawę do paczkomatu, przesyłkę kurierską lub odebranie przesyłki w wybranym punkcie odbioru. Darmowa dostawa jest możliwa po przekroczeniu odpowiedniej kwoty za zamówienie lub dla stałych klientów i beneficjentów usług premium zgodnie z regulaminem wybranej księgarni.
Za zamówienie u naszych partnerów zapłacisz w najwygodniejszej dla Ciebie formie:
• online
• przelewem
• kartą płatniczą
• Blikiem
• podczas odbioru
W zależności od wybranej księgarni możliwa jest także wysyłka za granicę. Ceny widoczne na liście uwzględniają rabaty i promocje dotyczące danego tytułu, dzięki czemu zawsze możesz szybko porównać najkorzystniejszą ofertę.
Mogą Cię zainteresować
Oceny
Książka na półkach
- 635
- 458
- 164
- 12
- 11
- 9
- 9
- 6
- 6
- 5
Cytaty
Pominąwszy jednak szczególne doznania, na ogół czuję się dobrze wśród dzieci, z całą prostotą; wiem, że byłbym kochającym ojcem w potocznym ...
RozwińAle przecież roztargnienie to wyłącznie l u d z k a cecha.
Opinia
Lolita to jeden z najbardziej rozpoznawalnych tytułów klasyki literatury i zdecydowanie najbardziej znany utwór Vladimira Nabokova. Jest jednocześnie jedną z bardziej kontrowersyjnych książek, jaka kiedykolwiek powstała. Tematyka pedofilii oraz zawoalowanego, ukrytego głęboko w tekście, choć nie trudnego do wychwycenia seksualnego kontekstu, może wywoływać niesmak i mieszane uczucia. Ta ambiwalentność przekazu podana jest jednak w tak umiejętny sposób, że nie sposób obok tytułu przejść obojętnie a prawdziwym czytelniczym grzechem byłoby zakwestionować fakt, iż Nabokov w dziedzinie pisarskiego kunsztu jest mistrzem. Przyglądając się jego pisarskiemu dorobkowi, przyznać trzeba jedno – pisarz lubował bawić się nie tylko słowem. Kochał igrać z czytelnikiem i taplać się w niewygodnych tematach.
Czy zdawaliście sobie sprawę, że Lolita miała swą literacką poprzedniczkę? Jej pierwowzór, zwany przez Nabokova „Pierwszym dreszczem Lolity” powstał na długo przed osławioną nimefetką, tą, która wszyscy znamy i kochamy (lub też niekoniecznie). I choć temat ten często gościł w jego pracach, po raz pierwszy pojawił się w opowiadaniu Czarodziej – utworze niezmiernie podobnym do osławionej Lolity a jednocześnie tak diametralnie od niej różnym.
Kim jest Czarodziej? Na swój sposób przypomina przyszłego Humberta. Tutaj jednak jest bezimiennym mężczyzną, który w młodziutkiej, również bezimiennej dziewczynce upatruje swoje źródło zainteresowania, seksualnego oczywiście. By zbliżyć się do niewinnego podlotka, żeni się z jego matką. I te dwa podobieństwa są jedynymi, jakie łączą Czarodzieja z Lolitą.
(c) www.bookiecik.pl
Akcja toczy się zupełnie innym, znacznie węższym torem, brak mu rozmachu opus magnum Rosjanina. Opowieść skupia się tylko i wyłącznie na szaleństwie, jakie ogarnęło głównego bohatera, jest zwiastunem rodzącej się psychozy, jaką jest opętany. To studium obsesji człowieka chorego. Pod względem merytoryczne zawartości, Czarodziej jest historią w iście „nabokowskim” stylu. To, co odróżnia ją od pozostałych książek pisarza, to wąski, jednowątkowy zakres tematyczny. Jest to klarowna, przejrzysta nowelka, napisana świadomie choć jednocześnie z małą dbałością o to, co wylewa się z innych powieści pisarza – w omawianym przypadku nie znajdziemy odniesień do klasyki literatury czy rozmyślnej zabawy językowymi niuansami.
Choć treść jest pełnym odzwierciedleniem tego, do czego pisarz przyzwyczaił nas w swojej twórczości (szaleńców w jego powieściach nie brakuje, pedofilów również – przypomnę, że prócz sławnej Lolity, temat poruszany był również w Darze, gdzie Borys Iwanowicz Szczegolew marzył o ożenku z wdową, matką dziewczynki, która cyt.: „porusza się tak, że można zwariować.”), to od strony językoznawczej czuję pewien niedosyt. Wynika on z dwóch faktów. Po pierwsze, opowiadanie jest zbyt krótkie, bym mogła w pełni poddać się jego rytmowi i poczuć ten swoisty, zamglony i odrobinę szyderczy klimat, jaki budować potrafi tylko i wyłącznie Nabokov. Po drugie, zabrakło mi tego rodzaju gier słownych, jakie odnaleźć można przykładowo w Lolicie:
Lo-li-to: koniuszek języka robi trzy kroki po podniebieniu, przy trzecim stuka w zęby. Lo. Li. To.
Nie odczułam tutaj też pisarskiej fascynacji fonetyką, przejęzyczeniami, pogrywaniem ze słowem jak i z czytelnikiem. W sumie, nie powinno mnie to dziwić – Nabokov nie był początkowo zadowolony z tekstu i sam był pewien, że go zniszczył. Po latach odkryte przez jego żonę, opowiadanie dostało drugie życie i opublikowane jako odrębny utwór.
Czarodziej to odważna myśl w samym zalążku, zarys czegoś, co w przyszłości miało dostać skrzydeł powieści i szponów językowej doskonałości. To się czuje, a mnie jako zafascynowanemu twórczością Nabokova czytelnikowi brakuje maestrii, do której przyzwyczaił mnie w swoich kolejnych powieściach. Książkę tę należałoby rozpatrywać w kategoriach ciekawostki i tak też radzę ją traktować. W innym przypadku można poczuć się rozczarowanym i odrobinę oszukanym przez pisarza.
Lolita to jeden z najbardziej rozpoznawalnych tytułów klasyki literatury i zdecydowanie najbardziej znany utwór Vladimira Nabokova. Jest jednocześnie jedną z bardziej kontrowersyjnych książek, jaka kiedykolwiek powstała. Tematyka pedofilii oraz zawoalowanego, ukrytego głęboko w tekście, choć nie trudnego do wychwycenia seksualnego kontekstu, może wywoływać niesmak i...
więcej Pokaż mimo to