Nasza strona internetowa wykorzystuje cookies (pol.: ciasteczka)

W celu sprawnego i szybkiego działania serwisu, zapewnienia wygody podczas jego przeglądania, dostosowywania funkcjonalności do indywidualnych potrzeb użytkowników, a także w celach statystycznych oraz reklamowych, używamy informacji zapisanych za pomocą cookies. Korzystanie z serwisu jest równoznaczne ze zgodą użytkownika na stosowanie plików cookies. Więcej informacji znajdziesz tutaj.

O cywilizację łacińską

Wydawnictwo: Dom Wydawniczy ''Ostoja''
7,86 (7 ocen i 3 opinie) Zobacz oceny
10
0
9
3
8
1
7
2
6
1
5
0
4
0
3
0
2
0
1
0
Edytuj książkę
szczegółowe informacje
data wydania
ISBN
8360048029
liczba stron
57
kategoria
filozofia i etyka
język
polski
dodał
Macław

Broszura zawiera siedem artykułów autorstwa Feliksa Konecznego: Rozmnożenie bolszewizmu, Czy polityka należy do cywilizacji?, Państwo a metody życia zbiorowego, Nauka a cywilizacje, Prawda a cywilizacje, Harmider etyk, Rodowód monizmu prawniczego. Według Konecznego należy zdecydować się na jedną tylko metodę życia zbiorowego, przy niej trwać i jej bronić. Wśród prezentowanych przez siebie...

Broszura zawiera siedem artykułów autorstwa Feliksa Konecznego: Rozmnożenie bolszewizmu, Czy polityka należy do cywilizacji?, Państwo a metody życia zbiorowego, Nauka a cywilizacje, Prawda a cywilizacje, Harmider etyk, Rodowód monizmu prawniczego.

Według Konecznego należy zdecydować się na jedną tylko metodę życia zbiorowego, przy niej trwać i jej bronić. Wśród prezentowanych przez siebie cywilizacji jedną z nich stawiał ponad innymi. W wypowiedziach nigdy nawet nie myślał skrywać swych sympatii w tej mierze: cywilizacją właściwą Polsce jest cywilizacja łacińska, ona stanowi opokę całej polskiej kultury i gwarant je trwałości. Sprawie obrony tej właśnie cywilizacji - zagrożonej przez inne - poświęcił wiele wysiłku i talentu naukowo-agitacyjnego. Niniejszy wybór artykułów stanowi tego ilustrację.

 

źródło opisu: http://www.ostoja.pl/zakupy/?111,o-cywilizacje-lac...(?)

źródło okładki: http://www.ostoja.pl/zakupy/?111,o-cywilizacje-lac...»

pokaż więcej

Brak materiałów.
książek: 455
Macław | 2016-04-11
Na półkach: Przeczytane, Posiadam

Tematyka zawarta w broszurze oscyluje wokół zagadnień cywilizacyjnych opartych o koncepcje autora. Fundamentem oraz nośnikiem cywilizacji europejskiej (łacińskiej) w myśli Konecznego jest katolicyzm wraz z jego poczuciem etyki, moralności oraz ukutym przez autora pojęciu pieciomianu bytu człowieczego zwanym jako „Quincunx”. W rozdziale „Rozmnożenie bolszewizmu” autor porusza problem zjawiska bolszewizmu i jego wzmożonej aktywności, w Polsce który budzi słuszne obawy nie tylko ze względu na życie społeczne, ale także z punktu widzenia cywilizacyjnego. Rozdział „Czy polityka należy do cywilizacji?” opisuje zależność metody życia zbiorowego wobec rodzaju polityki, która z niej się wywodzi. Głównym przykładem różnic w stosunku do cywilizacji opartej o katolicyzm i polityki w jej wydaniu jako przykład został zestawiony system polityczny wywodzący się z cywilizacji Bizantyńskiej (protestantyzm). W katolicyzmie mamy do czynienia z jednością poprze różnorodność społeczną oparta o dobrowolność wyboru w Bizantyńskiej wersji jedność jest tylko poprze jednostajność, która może być uzyskana tylko poprzez przymuś ze strony państwa. Następny rozdział to „Państwo, a metody życia zbiorowego”. Konieczny w myśl swojej koncepcji genezę różnorodności występowania danej cywilizacji i jej państwowości upatruje w trójprawie jako fundament do dalszego rozwoju konstruktu społeczno państwowego. "Odmienność bowiem trójprawa sprowadza odmienność, a nawet rozbieżność we wszystkim a wszystkim. Tu tkwi geneza różnorodności cywilizacji. Trójprawo wystarcza, żeby na jego podstawie utworzyło się państwo odpowiedniego typu." W rozdziale „Nauka, a cywilizacje” omawiane jest podejście różnych typów cywilizacyjnych do kwestii nauki oraz jej postrzegania. Autor wnioskuje, że takie cywilizacje jak chińska, żydowska, arabska i bramińska cechują się lenistwem oraz niechęcią co do istoty nauki oraz jego pojmowania. Jedyną cywilizacją podchodzącą do nauki w sposób właściwy jest właśnie cywilizacja łacińska jako najbardziej twórcza. Rozdział „Prawda, a cywilizacje” tyczy się pojmowania prawdy wyrosłej na fundamencie wiary katolickiej. Prawda i jej znaczenie w życiu zbiorowym posiada wysoką range. Prawda wypływa z moralności oraz etyki, która nadaje ton w sferze polityki oraz stanowi o charakterze danej cywilizacji. Prawda i jej rozumowanie została opisana pod katem pozostałych cywilizacji. „Kult prawdy stanowi koronę wykształcenia etycznego”. Przedostatni rozdział to „Harmider etyk” Koneczny etykę i jej generalia zamyka w obrębie siedmiu pojęć takich jak obowiązek, bezinteresowność, odpowiedzialność, sprawiedliwość, sumienie, stosunek do pracy i czasu. Każda cywilizacja prowadzi się swoją unikalną etyką. Nie ma etyki ogólnoludzkie z racji jej różnorodnego występowania i pojmowania. Pomieszanie etyczne prowadzi do sytuacji acywilizacyjnej, gdyż nie można być cywilizowanym dwojako to i tak samo nie można prowadzić się w życiu różnoraką etyką. Ostatni rozdział „Rodowód monizmu prawniczego” opisuje wytworzenie się monizmu, który został podzielony na publiczny i prywatny. Każdy monizm czy to publiczny czy prywatny rozrośnięty pochłaniający inne aspekty życia zbiorowego prowadzić może tylko do despotyzmu co w przekonaniu historyka nie może nieś ze sobą cech twórczych danego społeczeństwa ze względu na jego ucisk. Równowaga prawa publicznego i prywatnego zachowana być musi dla dobra ustosunkowania się relacji między państwem, a społeczństwem. Warto mieć również na uwadze słowa Feliksa Konecznego w dobie dzisiejszych czasów, gdzie państwo coraz bardziej zaczyna ingerować w prywatne życie przeciętnego obywatela co jest jawnym jego naruszeniem. "Dziś obrońcom cywilizacji łacińskiej wypada bronić nie publicznego już prawa, ale prywatnego, żeby nie zostało pożarte przez wypa­czone prawo państwowe. Gdy bowiem omnipotencja państwa obejmie władzę nad wszelkimi sprawami dotychczasowego prawa prywatnego, pozyska zarazem moc ograniczania go, modyfikowania i suspendowania. W praktyce będzie to pozostawione „swobodnemu uznaniu" każdego urzędnika w przydzielonym mu zakresie."

Pokaż wszystkie opinie o tej książce
Już teraz nowa funkcja: pakiety. Dowiedz się więcej jak kupić kilka książek w najlepszej cenie >>>
Trwa wyszukiwanie najtańszych ofert.
Moja Biblioteczka
Jeżeli chcesz dodać książkę do biblioteczki, wybierz półkę, oceń lub napisz opinię.
Przeczytane
loading

Opinie czytelników


O książce:
Wesoła rozwódka

Po ostatnio skończonej książce zastanawiałam się co tu czytać. Przeglądałam i czytnik i zapowiedzi wydawnicze, i mój wybór padł na Wesołą rozwódkę,a t...

zgłoś błąd zgłoś błąd