Jak uczyć lepiej? Czyli refleksyjny praktyk w działaniu

Wydawnictwo: CODN
4 (1 ocen i 1 opinia) Zobacz oceny
10
0
9
0
8
0
7
0
6
0
5
0
4
1
3
0
2
0
1
0
Edytuj książkę
szczegółowe informacje
data wydania
ISBN
838591045X
liczba stron
180
język
polski
dodała
Recenzentka

Książka ta powstała „dzięki" uczonym amerykańskim, którzy obliczyli, że człowiek jest wart 8 dolarów. (Jest to oczywiście obliczenie budulca ciała człowieka według wartości rynkowej pierwiastków z tablicy Mendelejewa). Taka konstatacja poruszyła mnie i powołała pytanie podstawowe: ile wart jest człowiek? Zwłaszcza iż wielu z nas faktycznie traktuje innych ludzi (w tym uczniów) jakby byli oni...

Książka ta powstała „dzięki" uczonym amerykańskim, którzy obliczyli, że człowiek jest wart 8 dolarów. (Jest to oczywiście obliczenie budulca ciała człowieka według wartości rynkowej pierwiastków z tablicy Mendelejewa).

Taka konstatacja poruszyła mnie i powołała pytanie podstawowe: ile wart jest człowiek? Zwłaszcza iż wielu z nas faktycznie traktuje innych ludzi (w tym uczniów) jakby byli oni niskowartościową kupką pierwiastków i mikroelementów...

Moim zdaniem (w którym to nie jestem odosobniona) tradycyjna szkoła nie uczy niczego odpowiadającego „ideałom" opisywanym w różnych dokumentach, a zwłaszcza — edukacja nie dotyczy tak powszechnie cytowanego, że już wyświechtanego zwrotu, czyli „wszechstronnego rozwoju osobowości dziecka"... Nie uczy niczego, poza podstawowymi umiejętnościami pisania, czytania i liczenia — na ogół wraz ze złymi nawykami w tym względzie, których to musimy się skrupulatnie „oduczać", kiedy przyjdzie pora na studiowanie i samokształcenie, jeżeli mamy ambicję uczyć się efektywnie! Za to tradycyjna szkoła uczy strategii przetrwania, rozmaitych uników i sztuczek, separacji swego życia od spraw szkolnych (i pokazywanego tam świata „w szczątkach"), uczy też nietolerancji, wpływa na obniżanie poczucia własnej wartości (permanentne negatywne ocenianie!) oraz doskonalenie sztuki konformizmu i pseudo-kompromisów.

Jak pokazują wyniki badań naukowych, na poziom rozwoju dziecka zasadniczy wpływ ma stymulacja poznawczo-emocjonalna środowiska rodzinnego. Bo wiedza, zainteresowania, kreatywność, przedsiębiorczość... nie jest czymś co możemy „wprowadzić" do głowy drugiemu człowiekowi w gotowej formie — jak bułkę na śniadanie! Fascynacja taką metodologią jest po prostu anachroniczna i naiwna!

Mit o „powszechnej erudycji Polaków", ideologiczne przekonanie o „wyższości" szkoły polskiej nad innymi — jest mocno nieuprawniony. Potwierdzają to badania naukowe, raporty i liczby (np. znikomy procent ludzi mających wyższe wykształcenie lub katastrofalnie niski procent uczniów kontynuujących edukację ponadpodstawową w liceach ogólnokształcących).

Jest to dość bolesna prawda...

 

źródło opisu: http://www.nauczycieli.pl/ksiazka-Jak-uczyc-lepiej...(?)

źródło okładki: http://w.bibliotece.pl/books/c85bf41105f04653a72e72a59e462411/

pokaż więcej

Brak materiałów.
książek: 331
homesoperfect | 2017-07-21
Na półkach: Przeczytane

Książka może być ciekawą inspiracją. Zawiera mądrą definicję celu edukacji, wyjaśnia dlaczego szkoła nie przystaje do rzeczywistości, dlaczego zapominamy to czego się uczymy i daje rozwiązania jak to zmienić.
Książka jest miejscami dość chaotyczna. Wiele wątków się rozpoczyna, ale nie kończy. Jest tylko informacja, gdzie można znaleźć więcej. Mnóstwo ciekawych tematów zostało potraktowanych bardzo pobieżnie, w jednym akapicie.
Najbardziej niepokojący jest fakt, że książka nie ma bibliografii. W tekście jest wiele odwołań do wyników badań, ale podanych ogólnikowo "Według statystyk ponad 77% naszych myśli..." "Naukowcy twierdzą, że czarne litery na białym tle wywołują stres", " Badania pokazują..." itp. Kilka razy jedno zjawisko jest opisywane w skrajnie różny sposób, np. "zapamiętujemy 75% tego, co widzimy", dalej w książce jest podane liczba 85-90% i jeszcze w innym miejscu, że 20%. I znów brak jakichkolwiek źródeł.. Jest tylko podana lista lektur, które warto przeczytać.

Pokaż wszystkie opinie o tej książce
Trwa wyszukiwanie najtańszych ofert.
Już teraz nowa funkcja: pakiety. Dowiedz się więcej jak kupić kilka książek w najlepszej cenie >>>
Moja Biblioteczka
Jeżeli chcesz dodać książkę do biblioteczki, wybierz półkę, oceń lub napisz opinię.
Przeczytane
loading

Opinie czytelników


O książce:
Stowarzyszenie Miłośników Literatury i Placka z Kartoflanych Obierek

1946 rok, Anglia. Młoda pisarka Juliet cierpi na chwilową niemoc twórczą i nie może wymyślić dobrego tematu na następną książkę. I nagle otrzymuje lis...

zgłoś błąd zgłoś błąd