Teksty poetyckie greckich fragmentów muzycznych. Komentarz filologiczny
- Kategoria:
- językoznawstwo, nauka o literaturze
- Wydawnictwo:
- Data wydania:
- 2012-01-01
- Data 1. wyd. pol.:
- 2012-01-01
- Liczba stron:
- 324
- Czas czytania
- 5 godz. 24 min.
- Język:
- polski
- ISBN:
- 9788323334996
- Tagi:
- Starożytność Grecja Świat grecki Filologia klasyczna Greckie fragmenty muzyczne Pajan Muzyka grecka Literatura antyczna Literatura grecka Hymn grecki Poezja grecka
Książka ma pionierski charakter nie tylko w polskim, ale i międzynarodowym wymiarze. Uwaga uczonych koncentrowała się bowiem do tej pory na muzycznej stronie zachowanych hymnów delfickich Atenajosa i Limeniosa, peanu berlińskiego anonimowego autora, hymnów Mesomedesa czy epitafium Sejkilosa. I choć wydawano teksty tych wszystkich autorów, to jednak wciąż umykał uwadze badaczy aspekt literacki. Tu i ówdzie pojawiały się wprawdzie refleksje krytyczne, ale wynikały one z potrzeby uzasadnienia wprowadzonych koniektur i ograniczały się do zwięzłego komentarza albo miały charakter incydentalny, a ich rozproszenie i brak metodologicznej spójności zamazywały przejrzystość interpretacyjną. Z punktu widzenia środowisk artystycznych, które zajmują się rekonstrukcją starożytnych zapisów muzycznych, książka dr. Krzysztofa Bielawskiego jest wyjątkowo przydatna i długo oczekiwana, gdyż umożliwia dokładne rozumienie tekstów literackich i ich kulturowej funkcji w najpełniejszym wymiarze. Autor poddał je skrupulatnej interpretacji, osadził w kontekście literackim, w tradycji genologicznej i historycznej. W ten sposób nie tylko uzupełnił, a nawet miejscami poprawił wydania oraz komentarze, lecz także jako pierwszy stworzył małe odrębne monografie poszczególnych autorów. W rezultacie otrzymaliśmy spójną syntezę monograficznie opracowanych tekstów muzycznych.Z recenzji prof. dr. hab. Kazimierza Korusa Krzysztof Bielawski (ur. 1969) - adiunkt w Instytucie Filologii Klasycznej UJ, absolwent Wydziału Teologicznego PAT, wykładowca krakowskiej PWST, patrolog, tłumacz, współzałożyciel i wieloletni redaktor naczelny Wydawnictwa Homini. Redaktor naukowy serii monografii humanistycznych w Wydawnictwie Homini. Affiliated Fellow Akademii Amerykańskiej w Rzymie, stypendysta m.in. Fundacji na rzecz Nauki Polskiej, Fundacji Batorego, Fundacji z Brzezia Lanckorońskich. Zajmuje się badaniami nad leksykografią grecką, antycznymi fragmentami muzycznymi, kultami misteryjnymi oraz związkami tragedii z teologią.
Porównaj ceny
W naszej porównywarce znajdziesz książki, audiobooki i e-booki, ze wszystkich najpopularniejszych księgarni internetowych i stacjonarnych, zawsze w najlepszej cenie. Wszystkie pozycje zawierają aktualne ceny sprzedaży. Nasze księgarnie partnerskie oferują wygodne formy dostawy takie jak: dostawę do paczkomatu, przesyłkę kurierską lub odebranie przesyłki w wybranym punkcie odbioru. Darmowa dostawa jest możliwa po przekroczeniu odpowiedniej kwoty za zamówienie lub dla stałych klientów i beneficjentów usług premium zgodnie z regulaminem wybranej księgarni.
Za zamówienie u naszych partnerów zapłacisz w najwygodniejszej dla Ciebie formie:
• online
• przelewem
• kartą płatniczą
• Blikiem
• podczas odbioru
W zależności od wybranej księgarni możliwa jest także wysyłka za granicę. Ceny widoczne na liście uwzględniają rabaty i promocje dotyczące danego tytułu, dzięki czemu zawsze możesz szybko porównać najkorzystniejszą ofertę.
Mogą Cię zainteresować
Książka na półkach
- 4
- 2
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
Cytaty
Bądź pierwszy
Dodaj cytat z książki Teksty poetyckie greckich fragmentów muzycznych. Komentarz filologiczny
Dodaj cytat
OPINIE i DYSKUSJE
Rozprawa K. Bielawskiego poświęcona jest zagadnieniu rzadko podejmowanemu przez badaczy starożytności. Greckie fragmenty muzyczne, czyli te utwory, które przetrwały do naszych czasów z antycznym zapisem nutowym, przykuwały uwagę uczonych, ale uwaga ta skupiona była na aspekcie muzycznym, podczas gdy nie dostrzegano, że - przynajmniej w części - są to także dzieła literatury greckiej. Niniejsza książka jest właśnie próbą dostrzeżenia w kilku dłuższych utworach wartości literackiej i potraktowania ich tak, jak innych dzieł poezji greckiej. Dodam od razu, że jest to próba udana.
Autor poddał analizie te spośród greckich fragmentów muzycznych, które z racji większej objętości i zadowalającego stanu zachowania da się dokładniej omówić. Są to dwa pajany delfickie zachowane na Skarbcu Ateńczyków w Delfach, przechowany na papirusie pajan berliński, kilka krótkich hymnów poety Mesomedesa oraz epitafium ze steli nagrobnej Sejkilosa. Te właśnie utwory Bielawski komentuje. Jeśli ktoś nie widział nigdy "klasycznego" filologicznego komentarza, to dodam, że zawiera on informacje na temat form gramatycznych, występowania podobnych fraz u innych autorów, kontekstu kulturowego, literackiego i religijnego. Komentarz jest wyczerpujący i zawiera wiele odwołań do wcześniejszych publikacji. Szczególnie ciekawie wygląda to w przypadku dyskusji nad uzupełnianiem miejsc niepewnych (ileż tam zaskakujących koncepcji!).
Podsumowując mogę stwierdzić, że jest to znakomity przykład tego, że w badaniach nad starożytnością wciąż wiele jest jeszcze zagadnień nieopracowanych. Komentarz na pewno zainteresuje filologów, zapewne w znacznie mniejszym stopniu muzykologów. W tej starannie skądinąd wydanej książce znalazłem kilkanaście różnego rodzaju literówek (a raz nawet - horribile dictu! - błędnie odmienione słowo greckie). Nie ujmuje to jednak wiele wartości naukowej. Jest to dobra i potrzebna w badaniach nad poezją grecką monografia.
Tomasz Babnis
Rozprawa K. Bielawskiego poświęcona jest zagadnieniu rzadko podejmowanemu przez badaczy starożytności. Greckie fragmenty muzyczne, czyli te utwory, które przetrwały do naszych czasów z antycznym zapisem nutowym, przykuwały uwagę uczonych, ale uwaga ta skupiona była na aspekcie muzycznym, podczas gdy nie dostrzegano, że - przynajmniej w części - są to także dzieła literatury...
więcej Pokaż mimo to