Nasza strona internetowa wykorzystuje cookies (pol.: ciasteczka)

W celu sprawnego i szybkiego działania serwisu, zapewnienia wygody podczas jego przeglądania, dostosowywania funkcjonalności do indywidualnych potrzeb użytkowników, a także w celach statystycznych oraz reklamowych, używamy informacji zapisanych za pomocą cookies. Korzystanie z serwisu jest równoznaczne ze zgodą użytkownika na stosowanie plików cookies. Więcej informacji znajdziesz tutaj.

Całkowita rewolucja. Status przedmiotów w poezji surrealizmu

Wydawnictwo: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego
0 (0 ocen i 0 opinii) Zobacz oceny
10
0
9
0
8
0
7
0
6
0
5
0
4
0
3
0
2
0
1
0
szczegółowe informacje
ISBN
9788323339700
język
polski
dodał
LubimyCzytać

Książka Jakuba Kornhausera Całkowita rewolucja. Status przedmiotów w poezji surrealizmu należy do tych prac, które czyta się z autentyczną przyjemnością. Jest to bowiem rozprawa dojrzała, przemyślana, dobrze skonstruowana i sprawnie napisana, bogata materiałowo, obfitująca w interesujące obserwacje i wnioski. Jej autor nie tylko doskonale zna ...


Książka Jakuba Kornhausera Całkowita rewolucja. Status przedmiotów w
poezji surrealizmu należy do tych prac, które czyta się z autentyczną
przyjemnością. Jest to bowiem rozprawa dojrzała, przemyślana, dobrze
skonstruowana i sprawnie napisana, bogata materiałowo, obfitująca w
interesujące obserwacje i wnioski. Jej autor nie tylko doskonale zna
opracowania dotyczące surrealizmu, ale też porusza się swobodnie zarówno
po najnowszej teorii literatury, jak i po wielu obszarach współczesnej
humanistyki, dowodząc zwłaszcza dobrej znajomości filozofii i
antropologii, a szczególnie opracowań dotyczących materialności, rzeczy,
przedmiotów i teorii obrazu. Co najważniejsze, ta erudycja mu nie ciąży
i nie przeszkadza. Niniejsza monografia ma wiele niepodważalnych zalet.
Jest rzetelna pod względem analitycznym, pomysłowa w zakresie
interpretacyjnym, cechuje ją także teoretyczna inwencja. Autor wyraźnie
dobrze czuje się w precyzyjnych analizach utworów poetyckich i ich
specyficznego języka. Należy też wspomnieć o komparatystycznym
charakterze tej książki. Jej główną problematyką jest rumuńska wersja
surrealizmu, Jakub Kornhauser ujmuje ją jednak na szeroko zakreślonym
tle porównawczym i pokazuje jako swoistą odpowiedź na teorie
surrealistów francuskich (głównie André Bretona) i twórcze ich
rozwinięcie. Analizy poezji Gellu Nauma są także wzbogacone częstymi
odwołaniami do czeskiej, słowackiej czy serbskiej poezji
surrealistycznej. Ujęcie porównawcze sprawia, że książka może być
lekturą interesującą nie tylko dla specjalistycznego grona rumunistów,
ale też dla badaczy surrealizmu i literatury nowoczesnej w ogólności.


Z recenzji dr. hab. Andrzeja Zawadzkiego





Celem, jaki przed sobą stawiam, jest wpisanie interdyscyplinarnie
rozumianego pojęcia obiektu w estetykę surrealizmu i odnalezienie metody
analizy jego językowej, tekstowej obecności. Następnie, na podstawie
istotnych dla tej tematyki manifestów Andre Bretona, chciałbym
zaproponować typologię specyficznego dla surrealizmu obrazowania
poetyckiego, które, co poddaję pod rozwagę, w szczególny sposób
powiązane jest z udziałem metaforyki opartej na przedmiotach. Mam
również zamiar, by tak rzec, taksonomiczny: dzięki wypracowanemu
instrumentarium badawczemu tworzę odrębną klasyfikację obiektów
charakterystycznych dla poezji surrealizmu. W ostatnim rozdziale
wykorzystuję ten swoisty teoretyczno-literacki model, któremu patronuje
powołana przeze mnie uprzednio „postawa surrealistyczna", jako odpowiedź
na potrzebę »nowej, krytycznej hermeneutyki«, o którą upominał się przed
laty Peter Burger, do lektury esejów teoretycznych oraz, przede
wszystkim, do analizy twórczości poetyckiej surrealistów rumuńskich. W
tym świetle będę chciał ukazać wiersze bukareszteńskiego poety i
teoretyka kierunku Gellu Nauma jako teksty z jednej strony emblematyczne
dla całego dorobku programowego i stricte estetycznego europejskiego
surrealizmu, z drugiej natomiast jako przypadek osobliwy, w którym
problematyka przedmiotu wyłaniająca się z pism Bretona znajduje
najpełniejszą kontynuację oraz szczególnie istotne uzupełnienie.


Fragment Wprowadzenia





Jakub Kornhauser - doktor literaturoznawstwa, tłumacz, krytyk literacki,
poeta. Wykłada w Instytucie Filologii Romańskiej Uniwersytetu
Jagiellońskiego, współpracuje z Wydziałem Polonistyki UJ. Członek
redakcji „Literatury na Świecie", związany także z „Nową Dekadą
Krakowską". Zajmuje się przede wszystkim teorią i historią ruchów
awangardowych, poezją eksperymentalną, współczesną kulturą polską,
francuską, rumuńską i środkowoeuropejską. Współredaktor czterech
monografii, ostatnio opublikował tom Głuchy brudnopis. Antologia
manifestów awangard Europy Środkowej (wraz z Kingą Siewior, Kraków
2014). Autor trzech tomów poetyckich, tłumaczony na kilka języków.

 

źródło opisu: Matras

źródło okładki: Matras

pokaż więcej

Brak materiałów.
Trwa wyszukiwanie najtańszych ofert.
Dodaj dyskusję
Dyskusje o książce
    Obecnie jeszcze nie ma dyskusji powiązanych z tą książką.
Sortuj opinie wg
Opinie czytelników (6)
 Pokaż tylko oceny z treścią
książek: 328
Monika | 2017-02-06
Na półkach: Chcę przeczytać
książek: 650
Nika | 2016-10-13
Na półkach: Chcę przeczytać, WUJ
książek: 1436
deSelby | 2016-06-09
Na półkach: Chcę przeczytać
książek: 1478
Kasia | 2016-04-21
Na półkach: Chcę przeczytać
książek: 620
Paweł Chról | 2015-12-09
Na półkach: Teraz czytam
książek: 298
pore-ach | 2015-12-03
Na półkach: Teraz czytam
Moja Biblioteczka
Jeżeli chcesz dodać książkę do biblioteczki, wybierz półkę, oceń lub napisz opinię.
Przeczytane
loading
Cytaty z książki
Inne książki autora
więcej książek tego autora
zgłoś błąd zgłoś błąd