Nasza strona internetowa wykorzystuje cookies (pol.: ciasteczka)

W celu sprawnego i szybkiego działania serwisu, zapewnienia wygody podczas jego przeglądania, dostosowywania funkcjonalności do indywidualnych potrzeb użytkowników, a także w celach statystycznych oraz reklamowych, używamy informacji zapisanych za pomocą cookies. Korzystanie z serwisu jest równoznaczne ze zgodą użytkownika na stosowanie plików cookies. Więcej informacji znajdziesz tutaj.
Zgłosuj na książki roku 2017
9 (2 ocen i 1 opinia) Zobacz oceny
10
1
9
0
8
1
7
0
6
0
5
0
4
0
3
0
2
0
1
0
Edytuj książkę
szczegółowe informacje
ISBN
9788393100606
język
polski
dodał
LubimyCzytać

Koleje Gieschego eksploatujące tory 785 mm wyróżniały się od innych kolei zakładowych nie tylko wyjątkowo rozległą siecią, ale także wysokim poziomem zastosowanych rozwiązań technicznych. Posiadały one unikalny tabor kolejowy i interesujące rozwiązania układów torowych. Absolutnym fenomenem było prowadzenie bezpłatnego, publicznego ruchu osobowego, a także usytuowanie ciągów komunikacyjnych na...

Koleje Gieschego eksploatujące tory 785 mm wyróżniały się od innych kolei zakładowych nie tylko wyjątkowo rozległą siecią, ale także wysokim poziomem zastosowanych rozwiązań technicznych. Posiadały one unikalny tabor kolejowy i interesujące rozwiązania układów torowych. Absolutnym fenomenem było prowadzenie bezpłatnego, publicznego ruchu osobowego, a także usytuowanie ciągów komunikacyjnych na estakadach. Ta niezwykła kolej nadziemna była licznie reprezentowana na wszystkich zakładach hutniczych. System kolei wąskotorowych 785 mm funkcjonował na tyle dobrze, że tylko główne szyby Kopalni "Giesche" i niektóre huty wyposażono dodatkowo w bocznice normalnotorowe. Pozostałe zakłady, w tym szyby pomocnice, piaskownie, zwałowiska, cegielnie, kotłownie, punkty detalicznej sprzedaży węgla i elektrownia obsługiwane były wyłącznie koleją wąskotorową.Umowę bocznicową między HMN "Szopienice" a PKP rozwiązano 31.03.1997 roku. W tym samym roku rozebrano tor 785 mm, którym dowożono węgiel do hutniczej elektrociepłowni. Wcześniej zlikwidowano resztę takich torów na kopalni. Tym samym sieć kolei wąskotorowych dawnych Zakładów Gieschego przeszła do historii. Ta książka powstała aby przypominać jej dzieje. Uzupełnieniem fachowej treści, napisanej przez znawców śląskich kolei jest bogaty zbiór starych fotografii, wspaniałych map i dokumentów.

 

źródło opisu: Matras

źródło okładki: Matras

pokaż więcej

Brak materiałów.
książek: 49
Marek | 2016-01-01
Na półkach: Przeczytane

Spółka Giesche była potężnym, przedwojennym kombinatem przemysłowym, do którego należały liczne zakłady (huty, kopalnie, fabryki), oraz katowickie osiedla Giszowiec i Nikiszowiec. Przedsiębiorstwo stworzyło bardzo rozbudowany, ale przy tym precyzyjny system połączeń kolejowych, wyróżniający się ciekawymi rozwiązaniami technicznymi. Kolejki w wielu miejscach jeździły po wiaduktach co pozwalało np. dotrzeć na górne piętra zakładów przemysłowych bez konieczności przeładunku z użyciem żurawi; bądź też wyładować materiał metodą zsypową do zbiorników pod torami.
Autorom udało się przedstawić temat w sposób interesujący. Opisana została historia spółki Giesche, początki i rozwój zakładowych kolejek wąskotorowych, zmiany na przestrzeni lat itp. Uzupełnieniem tekstu są liczne fotografie, mapy i inne ilustracje.
Choć po omawianych kolejkach zachowały się tylko nieliczne ślady, warto poznać ich historię.

Pokaż wszystkie opinie o tej książce
Już teraz nowa funkcja: pakiety. Dowiedz się więcej jak kupić kilka książek w najlepszej cenie >>>
Trwa wyszukiwanie najtańszych ofert.
Moja Biblioteczka
Jeżeli chcesz dodać książkę do biblioteczki, wybierz półkę, oceń lub napisz opinię.
Przeczytane
loading

Opinie czytelników


O książce:
Na skraju załamania

„Na skraju załamania” to thriller z gatunku tych psychologicznych, czyli dokładnie to, co lubię najbardziej. Napięcie rośnie tu stopniowo, krew nie le...

zgłoś błąd zgłoś błąd