Nasza strona internetowa wykorzystuje cookies (pol.: ciasteczka)

W celu sprawnego i szybkiego działania serwisu, zapewnienia wygody podczas jego przeglądania, dostosowywania funkcjonalności do indywidualnych potrzeb użytkowników, a także w celach statystycznych oraz reklamowych, używamy informacji zapisanych za pomocą cookies. Korzystanie z serwisu jest równoznaczne ze zgodą użytkownika na stosowanie plików cookies. Więcej informacji znajdziesz tutaj.

Budząca się szkoła

Tłumaczenie: Emilia Skowrońska
Seria: Kontrasty i kontrowersje
Wydawnictwo: Dobra Literatura
6,29 (7 ocen i 3 opinie) Zobacz oceny
10
1
9
0
8
0
7
2
6
2
5
1
4
0
3
1
2
0
1
0
Edytuj książkę
szczegółowe informacje
tytuł oryginału
Schulen im Aufbruch - Eine Anstiftung
data wydania
ISBN
9788364184154
liczba stron
224
słowa kluczowe
Emilia Skowrońska
język
polski
dodał
LubimyCzytać

Dlaczego dzieci po przekroczeniu szkolnego progu z czasem tracą ochotę do nauki i przestają zauważać ogromne bogactwo otaczającego je świata? Dlaczego rozpoczęcie edukacji dla wielu z nich oznacza utratę spontaniczności i otwartości na współpracę? Co dzieje się z ich naturalną ciekawością wobec wszystkiego, co nowe? Co sprawia, że szkoła staje się dla nich symbolem przymusu, wypełniania...

Dlaczego dzieci po przekroczeniu szkolnego progu z czasem tracą ochotę do nauki i przestają zauważać ogromne bogactwo otaczającego je świata? Dlaczego rozpoczęcie edukacji dla wielu z nich oznacza utratę spontaniczności i otwartości na współpracę? Co dzieje się z ich naturalną ciekawością wobec wszystkiego, co nowe? Co sprawia, że szkoła staje się dla nich symbolem przymusu, wypełniania narzucanych obowiązków, konieczności zaliczania życiowych etapów, których znaczenia z reguły nie rozumieją i z którymi się nie identyfikują?

Współinicjatorzy niemieckiego projektu edukacyjnego „Budząca się szkoła” – prof. Stephan Breidenbach i dyrektorka berlińskiej szkoły Margret Rasfeld – uważają, że tę sytuację można zmienić. W książce „Schulen im Aufbruch” (tytuł niemieckiego wydania, Kösel-Verlag, Monachium 2014) udzielają odpowiedzi na powyższe pytania i opisują szkołę, w której uczniowie sami przejmują odpowiedzialność za tempo uczenia się i kolejność przerabianych tematów. Rozbudza to w nich silne poczucie sprawczości, odpowiedzialności za własny sukces edukacyjny i odwagę w stawianiu czoła życiowym wyzwaniom.

 

źródło opisu: Matras

źródło okładki: Matras

pokaż więcej

Brak materiałów.
Trwa wyszukiwanie najtańszych ofert.
Dodaj dyskusję
Dyskusje o książce
    Obecnie jeszcze nie ma dyskusji powiązanych z tą książką.
Sortuj opinie wg
Opinie czytelników (20)
 Pokaż tylko oceny z treścią
książek: 1366
luelle | 2017-08-17
Przeczytana: 17 sierpnia 2017

Zabrakło mi tu konkretów. Przykładowe wypowiedzi uczniów, nauczycieli i rodziców o tym, jak niezwykłe zmiany zachodzą w ich szkołach są pełne achów i ochów, ale zupełnie nie uzasadniają tych pochwał. Ogólniki nie pociągają i niczego nie zmienią. Najcenniejszy jest dodatek w postaci kilku polskich przykładów; choć i tu, niestety, konkretów niewiele.
Lektura raczej dla "wtajemniczonych". Rodzicom uczniów ani tym, którzy nie słyszeli o budzących się szkołach, na nic się nie zda.

książek: 260
Katarzyna | 2016-05-26
Na półkach: Przeczytane
Przeczytana: 25 maja 2016

Obecny system edukacji nie jest najlepszy. I to nie tylko polski. Polską szkołę trzeba zmienić, tylko trzeba wybrać dobry wzorzec. Nie upajać się fińskim systemem, tylko dlatego, że nie ma w nim oceniania, za to wszystkie dzieci mają równy dostęp do edukacji wyłącznie na poziomie, który można porównać z polskim dostatecznym. Nie wpadać w zachwyt nad wyspiarskim systemem, który zmusza pięciolatki do regularnego życia szkolnego z powodu imigrantów, bo inaczej te pięciolatki w życiu nie dadzą rady. Nie można wpadać w zachwyt nad niemieckim modelem budzących się szkół, które też są zdominowane przez imigrantów, którzy w normalnych warunkach nie mają szans na rzetelne wykształcenie, ze względu na brak umiejętności wychowawczych rodziców i niedostateczną znajomość języka. Idea budzących się szkół jest rozwiązaniem dla systemu niemieckiego, w którym podstawowym problemem jest brak kompetencji językowych i na dobrą sprawę kolejnym sposobem na walkę z analfabetyzmem.
Nie chcę takiej szkoły...

książek: 394
Fille | 2016-01-19
Na półkach: Przeczytane, Posiadam
Przeczytana: 18 stycznia 2016

Książka składa się z trzech części. Pierwsza to opis "Obudzonych szkół" w Niemczech, czyta się to jak piękną baśń o możliwościach edukacji. Druga to sprawny i logiczny wywód na temat nowatorskiego podejścia do edukacji - na co należy położyć nacisk i jakie wartości wspierać, żeby zmiany były udane. Trzecia, najkrótsza część to opis "Obudzonych szkół" w Polsce. Niestety jest ich niewiele, choć chciałoby się je znaleźć w każdym mieście.
Początkowo ta pozycja dała mi nadzieję, że zmiany faktycznie są możliwe. Niestety z każdą stroną moja frustracja wzrastała, bo to co obserwuję na co dzień w kontakcie z polskim szkolnictwem ma się nijak do promowanych w książce treści. Życzyłabym sobie i wszystkim dzieciom "Obudzonych szkół" - w przeciwnym razie cała edukacja naprawdę jest pozbawiona sensu, tak jak to widać obecnie.
Potrzeba zmiany jest ogromna i nie ma co ukrywać - zamiłowanie do testów do niczego nie prowadzi. Największym jednak grzechem polskiej szkoły jest oderwanie od...

książek: 153
ArianaK1 | 2016-08-20
Na półkach: Przeczytane, Posiadam
książek: 188
mariarozalska | 2016-03-19
książek: 374
magdat | 2016-01-15
Przeczytana: 16 sierpnia 2016
książek: 288
momarta | 2015-12-05
Na półkach: Przeczytane
Przeczytana: 04 grudnia 2015
książek: 858
Natalia Płatosz | 2017-11-18
Na półkach: Chcę przeczytać
książek: 410
izzi87 | 2017-09-16
Na półkach: Teraz czytam
książek: 794
Palia | 2017-08-06
Na półkach: Chcę przeczytać
zobacz kolejne z 10 
Moja Biblioteczka
Jeżeli chcesz dodać książkę do biblioteczki, wybierz półkę, oceń lub napisz opinię.
Przeczytane
loading
Cytaty z książki
zgłoś błąd zgłoś błąd