Budząca się szkoła

Tłumaczenie: Emilia Skowrońska
Seria: Kontrasty i kontrowersje
Wydawnictwo: Dobra Literatura
6,5 (12 ocen i 4 opinie) Zobacz oceny
10
1
9
1
8
1
7
2
6
4
5
2
4
0
3
1
2
0
1
0
Edytuj książkę
szczegółowe informacje
tytuł oryginału
Schulen im Aufbruch - Eine Anstiftung
data wydania
ISBN
9788364184154
liczba stron
224
słowa kluczowe
Emilia Skowrońska
kategoria
popularnonaukowa
język
polski
dodał
LubimyCzytać

Dlaczego dzieci po przekroczeniu szkolnego progu z czasem tracą ochotę do nauki i przestają zauważać ogromne bogactwo otaczającego je świata? Dlaczego rozpoczęcie edukacji dla wielu z nich oznacza utratę spontaniczności i otwartości na współpracę? Co dzieje się z ich naturalną ciekawością wobec wszystkiego, co nowe? Co sprawia, że szkoła staje się dla nich symbolem przymusu, wypełniania...

Dlaczego dzieci po przekroczeniu szkolnego progu z czasem tracą ochotę do nauki i przestają zauważać ogromne bogactwo otaczającego je świata? Dlaczego rozpoczęcie edukacji dla wielu z nich oznacza utratę spontaniczności i otwartości na współpracę? Co dzieje się z ich naturalną ciekawością wobec wszystkiego, co nowe? Co sprawia, że szkoła staje się dla nich symbolem przymusu, wypełniania narzucanych obowiązków, konieczności zaliczania życiowych etapów, których znaczenia z reguły nie rozumieją i z którymi się nie identyfikują?

Współinicjatorzy niemieckiego projektu edukacyjnego „Budząca się szkoła” – prof. Stephan Breidenbach i dyrektorka berlińskiej szkoły Margret Rasfeld – uważają, że tę sytuację można zmienić. W książce „Schulen im Aufbruch” (tytuł niemieckiego wydania, Kösel-Verlag, Monachium 2014) udzielają odpowiedzi na powyższe pytania i opisują szkołę, w której uczniowie sami przejmują odpowiedzialność za tempo uczenia się i kolejność przerabianych tematów. Rozbudza to w nich silne poczucie sprawczości, odpowiedzialności za własny sukces edukacyjny i odwagę w stawianiu czoła życiowym wyzwaniom.

 

źródło opisu: Matras

źródło okładki: Matras

pokaż więcej

Brak materiałów.
Trwa wyszukiwanie najtańszych ofert.
Dodaj dyskusję
Dyskusje o książce
    Obecnie jeszcze nie ma dyskusji powiązanych z tą książką.
Sortuj opinie wg
Opinie czytelników (4)
 Pokaż tylko oceny z treścią
książek: 1101
Kawazliterami | 2018-01-13
Na półkach: Przeczytane, Mam!, 2018
Przeczytana: 13 stycznia 2018

Wyobrażacie sobie szkołę bez ocen? Bez dzwonków? Bez niewygodnych ławek ustawionych przed tablicą? W ogóle bez tablicy? Ja już tak. I chciałabym takiej szkoły dla Piotrusia. Bardzo!
Polecam zarówno książkę jak i cały ruch "Budząca się szkoła" - marzy mi się wszędzie szkoła, która wspiera i zachęca, zamiast ciosać na własną modłę i uczyć zależności i bezmyślnego wkuwania.

www.instagram.com/kawazliterami

książek: 1993
luelle | 2017-08-17
Przeczytana: 17 sierpnia 2017

Zabrakło mi tu konkretów. Przykładowe wypowiedzi uczniów, nauczycieli i rodziców o tym, jak niezwykłe zmiany zachodzą w ich szkołach są pełne achów i ochów, ale zupełnie nie uzasadniają tych pochwał. Ogólniki nie pociągają i niczego nie zmienią. Najcenniejszy jest dodatek w postaci kilku polskich przykładów; choć i tu, niestety, konkretów niewiele.
Lektura raczej dla "wtajemniczonych". Rodzicom uczniów ani tym, którzy nie słyszeli o budzących się szkołach, na nic się nie zda.

książek: 291
Katarzyna | 2016-05-26
Na półkach: Przeczytane
Przeczytana: 25 maja 2016

Obecny system edukacji nie jest najlepszy. I to nie tylko polski. Polską szkołę trzeba zmienić, tylko trzeba wybrać dobry wzorzec. Nie upajać się fińskim systemem, tylko dlatego, że nie ma w nim oceniania, za to wszystkie dzieci mają równy dostęp do edukacji wyłącznie na poziomie, który można porównać z polskim dostatecznym. Nie wpadać w zachwyt nad wyspiarskim systemem, który zmusza pięciolatki do regularnego życia szkolnego z powodu imigrantów, bo inaczej te pięciolatki w życiu nie dadzą rady. Nie można wpadać w zachwyt nad niemieckim modelem budzących się szkół, które też są zdominowane przez imigrantów, którzy w normalnych warunkach nie mają szans na rzetelne wykształcenie, ze względu na brak umiejętności wychowawczych rodziców i niedostateczną znajomość języka. Idea budzących się szkół jest rozwiązaniem dla systemu niemieckiego, w którym podstawowym problemem jest brak kompetencji językowych i na dobrą sprawę kolejnym sposobem na walkę z analfabetyzmem.
Nie chcę takiej szkoły...

książek: 515
Fille | 2016-01-19
Na półkach: Przeczytane, Posiadam
Przeczytana: 18 stycznia 2016

Książka składa się z trzech części. Pierwsza to opis "Obudzonych szkół" w Niemczech, czyta się to jak piękną baśń o możliwościach edukacji. Druga to sprawny i logiczny wywód na temat nowatorskiego podejścia do edukacji - na co należy położyć nacisk i jakie wartości wspierać, żeby zmiany były udane. Trzecia, najkrótsza część to opis "Obudzonych szkół" w Polsce. Niestety jest ich niewiele, choć chciałoby się je znaleźć w każdym mieście.
Początkowo ta pozycja dała mi nadzieję, że zmiany faktycznie są możliwe. Niestety z każdą stroną moja frustracja wzrastała, bo to co obserwuję na co dzień w kontakcie z polskim szkolnictwem ma się nijak do promowanych w książce treści. Życzyłabym sobie i wszystkim dzieciom "Obudzonych szkół" - w przeciwnym razie cała edukacja naprawdę jest pozbawiona sensu, tak jak to widać obecnie.
Potrzeba zmiany jest ogromna i nie ma co ukrywać - zamiłowanie do testów do niczego nie prowadzi. Największym jednak grzechem polskiej szkoły jest oderwanie od...

Przeczytaj także

Moja Biblioteczka
Jeżeli chcesz dodać książkę do biblioteczki, wybierz półkę, oceń lub napisz opinię.
Przeczytane
loading
Zapisując się na newsletter zgadzasz się na otrzymywanie informacji z serwisu Lubimyczytac.pl w tym informacji handlowych, oraz informacji dopasowanych do twoich zainteresowań i preferencji. Twój adres email będziemy przetwarzać w celu kierowania do Ciebie treści marketingowych w formie newslettera. Więcej informacji w Polityce Prywatności.
Cytaty z książki
zgłoś błąd zgłoś błąd