Perfidia
- Kategoria:
- kryminał, sensacja, thriller
- Cykl:
- L.A. Quartet 2 (tom 1)
- Tytuł oryginału:
- Perfidia
- Wydawnictwo:
- Sonia Draga
- Data wydania:
- 2015-09-23
- Data 1. wyd. pol.:
- 2015-09-23
- Data 1. wydania:
- 2014-09-09
- Liczba stron:
- 880
- Czas czytania
- 14 godz. 40 min.
- Język:
- polski
- ISBN:
- 9788379993468
- Tłumacz:
- Zbigniew Kościuk
6 grudnia 1941 roku. Stany Zjednoczone w przededniu II wojny światowej. Ostatnie nadzieje na pokój gasną, gdy japońskie samoloty bombardują Pearl Harbor. Wybucha wojenna zawierucha. Wokół miasta Los Angeles, które do tej pory było bezpieczną przystanią dla lojalnych Amerykanów japońskiego pochodzenia, zaciska się pętla nienawiści. Pierwsi Japończycy trafiają do obozów internowania.
Makabryczne zabójstwo japońskiej rodziny ściąga na miejsce zbrodni trzech mężczyzn i jedną kobietę. William H. Parker jest kapitanem wydziału policji Los Angeles. Parker pozostaje w ostrym konflikcie z sierżantem Dudley’em Smithem - irlandzkim emigrantem, byłym zabójcą IRA i raczkującym spekulantem, pragnącym czerpać zyski z wojny. Hideo Ashida jest policyjnym chemikiem, a jednocześnie jedynym Japończykiem na liście płac policji Los Angeles. Kay Lake to poszukująca przygód nowicjuszka.
To niezwykła opowieść o II wojnie światowej i Los Angeles, jakiej James Ellroy wcześniej nie napisał. Autor ukazuje bohaterów stojących na krawędzi otchłani, a jednocześnie u progu wielkiego rozwoju Ameryki.
"Perfidia" opisuje ten moment w sposób, który zapiera dech w piersi.
„James Ellroy to jeden z największych współczesnych pisarzy kryminalnych, a także prowokator, skandalista i ekspert od prania amerykańskich brudów”.
WPROST
Porównaj ceny
W naszej porównywarce znajdziesz książki, audiobooki i e-booki, ze wszystkich najpopularniejszych księgarni internetowych i stacjonarnych, zawsze w najlepszej cenie. Wszystkie pozycje zawierają aktualne ceny sprzedaży. Nasze księgarnie partnerskie oferują wygodne formy dostawy takie jak: dostawę do paczkomatu, przesyłkę kurierską lub odebranie przesyłki w wybranym punkcie odbioru. Darmowa dostawa jest możliwa po przekroczeniu odpowiedniej kwoty za zamówienie lub dla stałych klientów i beneficjentów usług premium zgodnie z regulaminem wybranej księgarni.
Za zamówienie u naszych partnerów zapłacisz w najwygodniejszej dla Ciebie formie:
• online
• przelewem
• kartą płatniczą
• Blikiem
• podczas odbioru
W zależności od wybranej księgarni możliwa jest także wysyłka za granicę. Ceny widoczne na liście uwzględniają rabaty i promocje dotyczące danego tytułu, dzięki czemu zawsze możesz szybko porównać najkorzystniejszą ofertę.
Mogą Cię zainteresować
Oficjalne recenzje
Deliryczne Los Angeles
Los Angeles, grudzień 1941. Lotnictwo japońskie atakuje amerykańską bazę Pearl Harbor. Marzenia o pokoju zostają więc starte w proch, a mieszkańcy miasta zaczynają balansować na granicy histerii, nienawiści względem lojalnych Amerykanów japońskiego pochodzenia oraz poczuciu i przeczuciu, że ważne jest to, co tu i teraz. Nie ma przeszłości, ani przyszłości – miasto staje się scenerią delirycznego tańca, w którym zaciera się granica między nocą i dniem, między dobrem i złem. Gdy więc dochodzi do brutalnej zbrodni na rodzinie japońskich emigrantów - to nie odkrycie sprawcy stanie się kluczowe, lecz rozgrywki dziejące się w kuluarach, które staną się zarzewiem bezwzględnej walki o wpływy i ustalenia hierarchii w wydziale policji Los Angeles. W szranki staną: kapitan William H. Parker i sierżant Dudley Smith – irlandzki emigrant, którego sumienie jest czarne niczym smoła. Ta szarada, ma także swoich innych, nie mniej ważnych uczestników – piękną i krnąbrną Kay Lake oraz Hideo Ashide, geniusza będącego policyjnym chemikiem, który jednocześnie jest jedynym Japończykiem na liście płac miasta Los Angeles. A w tle głównego wątku będzie majaczyła bohema miasta z Bette Davis na czele, narkotyki wszelkiej maści i gatunku, sympatycy komunizmu, monarchii i bóg wie czego jeszcze!
Życie jest krótkie. Łatwo przyszło, łatwo poszło. Okręty podwodne Japońców czają się u brzegu. Marynarze z Pearl Harbor nie wiedzieli, co w nich przywaliło. Możemy być następni. Trzymali się na nogach dzięki benzedrynie popijanej herbatką. Bar i bufet wuja Ace’a działał na okrągło. Narkomani wypełnili piwnicę. Lin Chung łagodził ból przegranych morfiną. Brenda Allen stręczyła laski po nowej, wojennej taryfie. Oswojony lampart Salvadora Dalego włóczył się po pokojach. Pokiereszował pomocnika kelnera i sprzątnął czau mein z talerza Counta Basiego. Nikt nie pękał. Prostaczkowie przestawali z wielkimi i potężnymi tego świata. Elita bratała się z popaprańcami. Wśród gości był Clark Gable.
Czyhające zewsząd niebezpieczeństwo, poczucie wojennej bezkarności, żądza władzy i cielesne namiętności tworzą swoisty, fascynujący i wybuchowy koktajl, który opisany na blisko 900 stronach stwarza poczucie zamkniętego mikroświata, gdzie reguły gry ustalają najsilniejsi. James Ellroy tworzy niezwykle interesującą konstelację postaci: bezmiar brutalnych, i nie bójmy się tego słowa, perfidnych, ale też kierowanych i inspirowanych namiętnościami. To nie jest Gotham City – tu nie ma ani jednego dobrego bohatera. Tu każdy jest naznaczony piętnem własnych słabości i walczy o własny interes. To powieść, która także, albo przede wszystkim, odsłania ciemną kartę amerykańskiej historii (obozy internowania dla Amerykanów japońskiego pochodzenia, korupcja władzy etc.). Autorowi udało się pogodzić w powieści na pozór popularnej – i trafną wiwisekcję ludzkiej duszy i bolesną prawdę o american dream.
„Perfidia” to gęsta i mroczna powieść, która porywa i fascynuje. Kryminał noir w wielkim stylu. Bez wątpienia - mistrzostwo gatunku!
Monika Długa
Książka na półkach
- 375
- 114
- 55
- 5
- 4
- 3
- 3
- 3
- 3
- 3
Opinia
Powrót na stare śmieci. Triumfalny. James Ellroy odkopuje bohaterów „Kwartetu Los Angeles” i „Trylogii podziemnej” by rozpocząć opowieść o budowie metropolitalnego Los Angeles. Bohaterów, z małymi wyjątkami, drugoplanowych, z których, wydawałoby się, niewiele można wycisnąć. Okazuje się, że jednak można. Zwłaszcza z postaci kobiecych z „Czarnej Dalii” i „Wielkiego nic”. Zresztą, za prequel tej ostatniej powieści – chyba najlepszej, a na pewno przełomowej w dorobku Ellroya i całej współczesnej literatury sensacyjnej – można „Perfidię uznać.
Choć głównymi bohaterami nowego dzieła „Tołstoja literatury sensacyjnej” są mężczyźni, to najciekawszymi, a na pewno najbardziej złożonymi, bohaterami są tu kobiety. Przede wszystkim, zaskakująco jak na „męską” prozę, przestają być seksownym dodatkiem, zmysłowym przedmiotem, a stają podmiotem, Obserwujemy wydarzenia także ich oczami, dostają od Ellroya siłę sprawczą. Wciąż są seksowne, ale oprócz ciał mają także mózg. Uwodzą, ale podobnie jak mężczyźni działają, kombinują, popełniają błędy, ale też odnoszą zwycięstwa. Potrafią się cieszyć, ale też cierpieć. Oczywiście, trudno nazwać „Perfidię” prozą feministyczną, ale jak na pisarza specjalizującego się w złych chłopcach, to istotny i zaskakujący zwrot.
Istotną zmianą jest także wykorzystanie przez Ellroya postaci autentycznych. Dotąd stanowiły one, podobnie jak kobiety, ornament. Uwiarygodniały akcję, nadawały prozie Wielkiego E. charakter quasi dokumentalny. Teraz jedna z nich, legendarny szef policji w Los Angeles –William H. Parker, stał się jedną z głównych osób dramatu. Obserwujemy go w drodze na policyjny szczyt. Przyglądamy się walce o wpływy i walce z nałogami. Oczywiście te fragmenty to ellroyowska fikcja, ale tak perfekcyjnie przygotowana, że odnosi się wrażenie, że przyglądamy się prawdziwej historii.
James Ellroy jest przez niektórych uważany za „pisarza reakcyjnego” – twardego prawicowca niechętnego lewicy i kolorowym. Z powodu częstego używania słowa „czarnuch” w jego powieściach, oskarżany był o rasizm. Zarzuty były dęte, bo jak pisać prozę o brutalnych, pełnych przemocy rasowej, latach 40., 50. i 60., nie używając słowa, które było wówczas w powszechnym użyciu. Powszechnie akceptowane.
Ale jeżeli ktoś ma jeszcze wątpliwości co do uprzedzeń rasowych Ellroya, powinien przeczytać „Perfidię”. Nie było dotąd w dorobku pisarza postaci tak złożonej i potraktowanej z takim ciepłem i empatią jak Hideo Ashida – urodzony w Stanach, pochodzący z japońskiej rodzimy, policyjny chemik zmagający się własnymi demonami i antyjapońską histerią, która wybuchła po ataku na Pearl Harbour. To, obok kobiet z „Perfidii”, najbardziej złożona i, chyba, najdoskonalej skonstruowana postać w gwiazdozbiorze Ellroya. „Perfidii”, która sama jest bliska doskonałości. Nie robi aż takiego wrażenia, jak „Wielkie nic”, „Tajemnice Los Angeles”, „Biała gorączka”, „Amerykański tabloid” czy „Sześć tysięcy gotówką”, ale tylko dlatego, że wśród arcydzieł lub po prostu dzieł wybitnych inne arcydzieła i dzieła wybitne nieco bledną. Stają się czymś normalnym. A „Perfidia” jest właśnie czymś pomiędzy arcydziełem a dziełem wybitnym. Aż trudno uwierzyć, że James Ellroy potrafi tak długo fruwać tak wysoko.
Król twardej prozy noir jest tylko jeden.
Powrót na stare śmieci. Triumfalny. James Ellroy odkopuje bohaterów „Kwartetu Los Angeles” i „Trylogii podziemnej” by rozpocząć opowieść o budowie metropolitalnego Los Angeles. Bohaterów, z małymi wyjątkami, drugoplanowych, z których, wydawałoby się, niewiele można wycisnąć. Okazuje się, że jednak można. Zwłaszcza z postaci kobiecych z „Czarnej Dalii” i „Wielkiego nic”....
więcej Pokaż mimo to