Perfidia

Tłumaczenie: Zbigniew Kościuk
Cykl: L.A. Quartet 2 (tom 1)
Wydawnictwo: Sonia Draga
6,25 (61 ocen i 10 opinii) Zobacz oceny
10
1
9
3
8
8
7
20
6
13
5
5
4
5
3
5
2
1
1
0
Edytuj książkę
szczegółowe informacje
tytuł oryginału
Perfidia
data wydania
ISBN
9788379993468
liczba stron
880
język
polski
dodała
karollllllla

6 grudnia 1941 roku. Stany Zjednoczone w przededniu II wojny światowej. Ostatnie nadzieje na pokój gasną, gdy japońskie samoloty bombardują Pearl Harbor. Wybucha wojenna zawierucha. Wokół miasta Los Angeles, które do tej pory było bezpieczną przystanią dla lojalnych Amerykanów japońskiego pochodzenia, zaciska się pętla nienawiści. Pierwsi Japończycy trafiają do obozów internowania. ...

6 grudnia 1941 roku. Stany Zjednoczone w przededniu II wojny światowej. Ostatnie nadzieje na pokój gasną, gdy japońskie samoloty bombardują Pearl Harbor. Wybucha wojenna zawierucha. Wokół miasta Los Angeles, które do tej pory było bezpieczną przystanią dla lojalnych Amerykanów japońskiego pochodzenia, zaciska się pętla nienawiści. Pierwsi Japończycy trafiają do obozów internowania.
Makabryczne zabójstwo japońskiej rodziny ściąga na miejsce zbrodni trzech mężczyzn i jedną kobietę. William H. Parker jest kapitanem wydziału policji Los Angeles. Parker pozostaje w ostrym konflikcie z sierżantem Dudley’em Smithem - irlandzkim emigrantem, byłym zabójcą IRA i raczkującym spekulantem, pragnącym czerpać zyski z wojny. Hideo Ashida jest policyjnym chemikiem, a jednocześnie jedynym Japończykiem na liście płac policji Los Angeles. Kay Lake to poszukująca przygód nowicjuszka.
To niezwykła opowieść o II wojnie światowej i Los Angeles, jakiej James Ellroy wcześniej nie napisał. Autor ukazuje bohaterów stojących na krawędzi otchłani, a jednocześnie u progu wielkiego rozwoju Ameryki.
"Perfidia" opisuje ten moment w sposób, który zapiera dech w piersi.

„James Ellroy to jeden z największych współczesnych pisarzy kryminalnych, a także prowokator, skandalista i ekspert od prania amerykańskich brudów”.

WPROST

 

źródło opisu: http://www.soniadraga.pl/produkt/1529/thriller-i-s...(?)

źródło okładki: http://www.soniadraga.pl/produkt/1529/thriller-i-s...»

pokaż więcej

Brak materiałów.
Trwa wyszukiwanie najtańszych ofert.
Oficjalna recenzja
Monika książek: 1402

Deliryczne Los Angeles

Los Angeles, grudzień 1941. Lotnictwo japońskie atakuje amerykańską bazę Pearl Harbor. Marzenia o pokoju zostają więc starte w proch, a mieszkańcy miasta zaczynają balansować na granicy histerii, nienawiści względem lojalnych Amerykanów japońskiego pochodzenia oraz poczuciu i przeczuciu, że ważne jest to, co tu i teraz. Nie ma przeszłości, ani przyszłości – miasto staje się scenerią delirycznego tańca, w którym zaciera się granica między nocą i dniem, między dobrem i złem. Gdy więc dochodzi do brutalnej zbrodni na rodzinie japońskich emigrantów - to nie odkrycie sprawcy stanie się kluczowe, lecz rozgrywki dziejące się w kuluarach, które staną się zarzewiem bezwzględnej walki o wpływy i ustalenia hierarchii w wydziale policji Los Angeles. W szranki staną: kapitan William H. Parker i sierżant Dudley Smith – irlandzki emigrant, którego sumienie jest czarne niczym smoła. Ta szarada, ma także swoich innych, nie mniej ważnych uczestników – piękną i krnąbrną Kay Lake oraz Hideo Ashide, geniusza będącego policyjnym chemikiem, który jednocześnie jest jedynym Japończykiem na liście płac miasta Los Angeles. A w tle głównego wątku będzie majaczyła bohema miasta z Bette Davis na czele, narkotyki wszelkiej maści i gatunku, sympatycy komunizmu, monarchii i bóg wie czego jeszcze!

Życie jest krótkie. Łatwo przyszło, łatwo poszło. Okręty podwodne Japońców czają się u brzegu. Marynarze z Pearl Harbor nie wiedzieli, co w nich przywaliło. Możemy być następni. Trzymali się na nogach dzięki...

Los Angeles, grudzień 1941. Lotnictwo japońskie atakuje amerykańską bazę Pearl Harbor. Marzenia o pokoju zostają więc starte w proch, a mieszkańcy miasta zaczynają balansować na granicy histerii, nienawiści względem lojalnych Amerykanów japońskiego pochodzenia oraz poczuciu i przeczuciu, że ważne jest to, co tu i teraz. Nie ma przeszłości, ani przyszłości – miasto staje się scenerią delirycznego tańca, w którym zaciera się granica między nocą i dniem, między dobrem i złem. Gdy więc dochodzi do brutalnej zbrodni na rodzinie japońskich emigrantów - to nie odkrycie sprawcy stanie się kluczowe, lecz rozgrywki dziejące się w kuluarach, które staną się zarzewiem bezwzględnej walki o wpływy i ustalenia hierarchii w wydziale policji Los Angeles. W szranki staną: kapitan William H. Parker i sierżant Dudley Smith – irlandzki emigrant, którego sumienie jest czarne niczym smoła. Ta szarada, ma także swoich innych, nie mniej ważnych uczestników – piękną i krnąbrną Kay Lake oraz Hideo Ashide, geniusza będącego policyjnym chemikiem, który jednocześnie jest jedynym Japończykiem na liście płac miasta Los Angeles. A w tle głównego wątku będzie majaczyła bohema miasta z Bette Davis na czele, narkotyki wszelkiej maści i gatunku, sympatycy komunizmu, monarchii i bóg wie czego jeszcze!

Życie jest krótkie. Łatwo przyszło, łatwo poszło. Okręty podwodne Japońców czają się u brzegu. Marynarze z Pearl Harbor nie wiedzieli, co w nich przywaliło. Możemy być następni. Trzymali się na nogach dzięki benzedrynie popijanej herbatką. Bar i bufet wuja Ace’a działał na okrągło. Narkomani wypełnili piwnicę. Lin Chung łagodził ból przegranych morfiną. Brenda Allen stręczyła laski po nowej, wojennej taryfie. Oswojony lampart Salvadora Dalego włóczył się po pokojach. Pokiereszował pomocnika kelnera i sprzątnął czau mein z talerza Counta Basiego. Nikt nie pękał. Prostaczkowie przestawali z wielkimi i potężnymi tego świata. Elita bratała się z popaprańcami. Wśród gości był Clark Gable.

Czyhające zewsząd niebezpieczeństwo, poczucie wojennej bezkarności, żądza władzy i cielesne namiętności tworzą swoisty, fascynujący i wybuchowy koktajl, który opisany na blisko 900 stronach stwarza poczucie zamkniętego mikroświata, gdzie reguły gry ustalają najsilniejsi. James Ellroy tworzy niezwykle interesującą konstelację postaci: bezmiar brutalnych, i nie bójmy się tego słowa, perfidnych, ale też kierowanych i inspirowanych namiętnościami. To nie jest Gotham City – tu nie ma ani jednego dobrego bohatera. Tu każdy jest naznaczony piętnem własnych słabości i walczy o własny interes. To powieść, która także, albo przede wszystkim, odsłania ciemną kartę amerykańskiej historii (obozy internowania dla Amerykanów japońskiego pochodzenia, korupcja władzy etc.). Autorowi udało się pogodzić w powieści na pozór popularnej – i trafną wiwisekcję ludzkiej duszy i bolesną prawdę o american dream.

„Perfidia” to gęsta i mroczna powieść, która porywa i fascynuje. Kryminał noir w wielkim stylu. Bez wątpienia - mistrzostwo gatunku!

Monika Długa

pokaż więcej

Dodaj dyskusję
Dyskusje o książce
pokaż wszystkie
Sortuj opinie wg
Opinie czytelników (10)
 Pokaż tylko oceny z treścią
książek: 315
PedroP | 2019-04-03
Przeczytana: 03 kwietnia 2019

Bardzo trudna książka. Jej się nie czyta, przez nią się brnie. Mnogość wątków, faktów, postaci czasem przytłacza, ale po ok. 200-300 stronach można się przyzwyczaić. Styl literacki Ellroya bardzo przypomina mi ten Olivera Stone'a. Literackie ADHD - nagromadzenie informacji, które autor chce przekazać za jednym razem wymaga niebywałego skupienia i często doprowadza do irytacji. Poszczególne rozdziały mają styl przypominający raport policyjny. Jest tego mniej niż w trylogii Underground USA (nie czytałem, ale widziałem, jak to wygląda w oryginale) ale nadal autor przechodzi od jednej informacji do drugiej jakby strzelał serią z kałasznikowa. Warto zaznaczyć, że często niektóre z nich w ogóle są bez związku z fabułą, pozwalają raczej autorowi jeszcze bardziej babrać się w brudach, rozwodzić nad bestią ukrytą w każdym człowieku itp. U Ellroya nie ma bohaterów pozytywnych. Brzydota, obmierzłość, ohyda to motywy przewodnie. Każdy ma jakąś skazę. Kolejna rzecz, o której warto wspomnieć:...

książek: 1587
deana | 2017-06-26
Na półkach: Przeczytane, 2017
Przeczytana: 26 czerwca 2017

Grudzień 1941. W Europie II wojna światowa trwa już od prawie dwóch lat ale w Stanach Zjednoczonych dopiero można odczuć zbliżanie się jej. Los Angeles trwa w napięciu. Przed dzień ataku na Pearl Harbor dochodzi do morderstwa czteroosobowej japońskiej rodziny. Policja będzie zmuszona do szukanie zabójców, tych którzy z dnia na dzień stają się wrogami.

Mimo, że ,,Perfidia" posiada wyraźną zagadkę kryminalną, nie ona stanowi oś powieści. Te misternie skonstruowany kryminał przenosi nas w mroczny, zagmatwany, skomplikowany okres dziejów. Nic nie jest jasne, nic nie jest jednoznaczne. Nie ma dobrych, są tylko źli i gorsi. Każdy jest w coś umaczany, każdy ma coś na sumieniu. Sieć zależności, niedomówień, wzajemnych podejrzeń i wrogości sięga głęboko. A gdy do rozstawionej gry wniknie nowy gracz powstanie tylko jeszcze większy ferment. Postaci w wyżyn pokazują swoje mroczne oblicze a ci na dole szukają sposoby aby lawirując wśród zagrożeń, ocalić coś dla siebie.

James Ellroy zmienił...

książek: 947
Lilian | 2017-01-20
Na półkach: Przeczytane, B_Ellroy
Przeczytana: 20 stycznia 2017

Bałam się tego reporterskiego stylu, ale teraz nie wyobrażam sobie, żeby ta powieść mogła być napisana inaczej.

"Dudley podziękował Nortonowi. Dudley zakończył rozmowę. Dudley przewinął obrazy w myślach"

"Parker wsunął krzesło pod klamkę. Ashida oczyścił stół laboratoryjny. Parker wyłożył lugery. Ashida wyjął świeżą paczkę gumy do żucia i pudełko pastylek na kaszel. Parker skinął głową - taak, w porządku"

Brudne i skorumpowane Los Angeles lat 40-tych. Ponadto w tle woja z Japonią, walki gangów chińskich i wiele innych wątków a także ogrom nazwisk oraz postaci.
Dlatego czytałam powoli, a i tak się pogubiłam. Nie rozumiałam niektórych wydarzeń, kto jest dobry, kto zły (chyba jednak każdy na swój sposób był porządny i niemoralny jednocześnie).

A najdziwniejsze jest to, że książka mnie wchłonęła. Może to ze względu na osobliwy klimat, na niejednoznaczne postacie, na jakąś tajemną otoczkę, ale pierwszy raz tak mam, że zawładnęła mną książka, w której 1/4 treści nie rozumiem. I...

książek: 1495
Renata | 2016-12-06
Na półkach: Przeczytane
Przeczytana: 06 stycznia 2016

Próba osadzenia wątku kryminalnego w realiach historycznych nieudana. Nagromadzenie na "krótkich przestrzeniach" faktów historycznych, które nie wiadomo co mają wnieść do fabuły. Styl charakterystyczny bardziej dla reportażu niż książki fabularnej.

książek: 2194
małgosia | 2016-06-24
Na półkach: Przeczytane, Posiadam
Przeczytana: 24 czerwca 2016

Kontrowersyjna .... wciągająca ..... chce się wiedzieć jaki będzie finał historii ... polecm

książek: 53
junior_13j | 2016-05-08
Na półkach: Przeczytane

To co lubię - brutalność, bezwzględność i czarny obraz świata. I do tego ten lakoniczny, telegraficzny styl pisania, który po prostu uwielbiam. To taka bardziej prymitywna i toporna wersja mojego ulubionego Cormaca McCarthego jesli chodzi o styl ( bo tematyka i kaliber to juz zupełnie inna para kaloszy ). Dla mnie taka górna półka kryminału/sensacji/thrillera.

książek: 223
Tomek | 2016-02-27
Na półkach: Przeczytane, Ulubione, Posiadam

Powrót na stare śmieci. Triumfalny. James Ellroy odkopuje bohaterów „Kwartetu Los Angeles” i „Trylogii podziemnej” by rozpocząć opowieść o budowie metropolitalnego Los Angeles. Bohaterów, z małymi wyjątkami, drugoplanowych, z których, wydawałoby się, niewiele można wycisnąć. Okazuje się, że jednak można. Zwłaszcza z postaci kobiecych z „Czarnej Dalii” i „Wielkiego nic”. Zresztą, za prequel tej ostatniej powieści – chyba najlepszej, a na pewno przełomowej w dorobku Ellroya i całej współczesnej literatury sensacyjnej – można „Perfidię uznać.
Choć głównymi bohaterami nowego dzieła „Tołstoja literatury sensacyjnej” są mężczyźni, to najciekawszymi, a na pewno najbardziej złożonymi, bohaterami są tu kobiety. Przede wszystkim, zaskakująco jak na „męską” prozę, przestają być seksownym dodatkiem, zmysłowym przedmiotem, a stają podmiotem, Obserwujemy wydarzenia także ich oczami, dostają od Ellroya siłę sprawczą. Wciąż są seksowne, ale oprócz ciał mają także mózg. Uwodzą, ale podobnie jak...

książek: 289
MacHor | 2016-02-10
Na półkach: Przeczytane
Przeczytana: 10 lutego 2016

Ellroy to geniusz ale niestety moim zdania ta książka mu nie wyszła. Atmosfera moralnego zepsucie , zgnilizny, deprawacji uderza w nas niczym huragan. Niemniej jednak zbyt duża ilość postaci powoduje narracyjny i nie tylko chaos. Książkę trzeba czytać z dużym skupieniem. Dodatkowo jestem przeciwnikiem gatunku zwanego prequelem. A Perfida to zwyczajny prequel poprzedniego kwartetu LA.Ba, książka jest wielkim spoilerem innych książek Ellroya, zwłaszcza Czarnej Dalii. Jeśli ktoś dopiero zaczyna przygodę z tym autorem niech zacznie od innych książek.

książek: 420
gpjac | 2015-11-06
Na półkach: Przeczytane, Posiadam

Rekomendacja Stephena Kinga zawarta na okładce tej książki, w której napisał między innymi, że Ellroy jest najlepszym żyjącym autorem, który jest zawiły i paranoidalny, jest dla mnie bardzo celna. Książka jest właśnie zbyt zawiła, zbyt wiele w niej różnych wątków i postaci, przez co trudno się ją czyta. Nie sposób zapamiętać kto jest kim spośród postaci drugoplanowych. Nadmiar wątków powoduje, że akcja toczy się powoli i nie wciąga. 4.12.2015

książek: 697
dasio72 | 2015-10-16
Na półkach: Przeczytane, Ulubione, Posiadam
Przeczytana: 15 października 2015

James Ellroy udowadnia po raz kolejny, że brutalna powieść noir, to gatunek w którym czuje się jak ryba w wodzie.
Mamy rok 1941, japońskie lotnictwo niszczy flotę USA w Pearl Harbor. W tym samym czasie w Los Angeles dochodzi do brutalnego zabójstwa japońskiej rodziny. Policjanci Dudley Smith i Hideo Ashida starają się wyjaśnić okoliczności tej zagadkowej zbrodni. W tle narasta coraz większa fala nienawiści do obywateli Kraju Wschodzącego Słońca. Nie wszystkim zależy na odkryciu prawdziwego sprawcy masakry, ani na ujawnieniu motywów, które nim kierowały.
Na fali anty-japońskich uprzedzeń rodzą się pomysły wykorzystania sytuacji i zrobienia niezłego interesu kosztem nieszczęsnych Azjatów.
Miasto Aniołów jawi się w tej powieści jako bagno zepsucia, korupcji i anarchii, w którym pogrążają się wszyscy bohaterowie tego dramatu, policjanci, politycy, aktorzy, gangsterzy i dziwki.
Dosadnie i bez znieczulenia, opowiada nam autor, o tym brutalnym, plugawym świecie pełnym wzajemnych powiązań,...

Przeczytaj także

Moja Biblioteczka
Jeżeli chcesz dodać książkę do biblioteczki, wybierz półkę, oceń lub napisz opinię.
Przeczytane
loading
Zapisując się na newsletter zgadzasz się na otrzymywanie informacji z serwisu Lubimyczytac.pl w tym informacji handlowych, oraz informacji dopasowanych do twoich zainteresowań i preferencji. Twój adres email będziemy przetwarzać w celu kierowania do Ciebie treści marketingowych w formie newslettera. Więcej informacji w Polityce Prywatności.
Cytaty z książki
Inne książki autora
więcej książek tego autora
zgłoś błąd zgłoś błąd