Nasza strona internetowa wykorzystuje cookies (pol.: ciasteczka)

W celu sprawnego i szybkiego działania serwisu, zapewnienia wygody podczas jego przeglądania, dostosowywania funkcjonalności do indywidualnych potrzeb użytkowników, a także w celach statystycznych oraz reklamowych, używamy informacji zapisanych za pomocą cookies. Korzystanie z serwisu jest równoznaczne ze zgodą użytkownika na stosowanie plików cookies. Więcej informacji znajdziesz tutaj.

Matura i Socjalizm

Tłumaczenie: Marian Misztalski
Wydawnictwo: bastiat.pl
7,78 (9 ocen i 4 opinie) Zobacz oceny
10
2
9
2
8
0
7
3
6
1
5
1
4
0
3
0
2
0
1
0
Edytuj książkę
szczegółowe informacje
tytuł oryginału
Baccalauréat et socialisme
data wydania
kategoria
biznes, finanse
język
polski
dodał
twine

Z esejem tym można się zapoznać na stronie Instytutu Misesa. W przedmowie od tłumacza Marian Miszalski pisze: "Poniższy tekst Fryderyka Bastiata dobiega do nas z przeszłości - z połowy XIX wieku - jako przesłanie zdumiewająco współczesne. Zastąpmy tylko słowa „edukacja klasyczna” określeniami takimi, jak na przykład „wychowanie europejskie”, „wychowanie socjalistyczne”, czy „ethos lewicy” a...

Z esejem tym można się zapoznać na stronie Instytutu Misesa. W przedmowie od tłumacza Marian Miszalski pisze: "Poniższy tekst Fryderyka Bastiata dobiega do nas z przeszłości - z połowy XIX wieku - jako przesłanie zdumiewająco współczesne. Zastąpmy tylko słowa „edukacja klasyczna” określeniami takimi, jak na przykład „wychowanie europejskie”, „wychowanie socjalistyczne”, czy „ethos lewicy” a będziemy czytać tekst o otaczającej nas dzisiaj rzeczywistości. Te same przyczyny wywołują na ogół te same skutki. Gdy państwo nie szanuje praw naturalnych, i to do tego stopnia, że w naszych czasach samo ustanawia prawa rzekomo naturalne - przesłanie Autora nabiera charakteru pilnego ostrzeżenia".

Warto się z tym ostrzeżeniem zapoznać!

 

źródło opisu: mises.pl

źródło okładki: mises.pl

pokaż więcej

Brak materiałów.
książek: 270
Krzysztof1993 | 2015-12-26
Na półkach: Przeczytane
Przeczytana: 26 grudnia 2015

Dawniejsi politycy, mam na myśli tych, na których wpłynęła zasadniczo francuska rewolucja, uświadomili sobie, że aby utrzymać rygor w społeczeństwie, bynajmniej fundamentem autorytetu nie powinna być siła. Wystarczy przejąć szkolnictwo i modelować, znaczy się indoktrynować, ludzi od dzieciństwa. Źródłem bezpieczeństwa władzy będzie wówczas wiedza.

Jednak oddanie tak ważnej dziedziny do całkowitej dyspozycji państwa, musiało, według F. Bastiata, ostatecznie nastręczać nieuchronne problemy natury moralnej, jak również ogólnej. Politycy wdrożyli programy nauczania (oczywiście scentralizowanie), które wychwalały okres starożytności. Był to ogromny błąd. Starożytność bowiem słynęła z nieustannej przemocy, wojen, rabunku czy braku wolności. Następstwem chłonięcia takiej wiedzy przez młodzież, będą jej nieuniknione dążenia do zachowań powszechnie ich uczonych.

F. Bastiat przedstawia alternatywę dla publicznego szkolnictwa. Monopol państwa na tejże płaszczyźnie traktuje jako hamulec do rozwoju nauki i innowacyjnych prądów myślowych. Zdecydowanie przeciwstawia się nakazom. Uważa, że ludzie winni mieć autonomiczne prawo do kierowania procesem nauczania swoich dzieci.

Pokaż wszystkie opinie o tej książce
Trwa wyszukiwanie najtańszych ofert.
Moja Biblioteczka
Jeżeli chcesz dodać książkę do biblioteczki, wybierz półkę, oceń lub napisz opinię.
Przeczytane
loading

Opinie czytelników


O książce:
Warkot

Początek lat 50. XX wieku. We Wrocławiu zaczyna panoszyć się seryjny morderca. Przypadkiem w sprawę zostaje wmieszany student, Jan Warkot. Razem ze sw...

zgłoś błąd zgłoś błąd