Nasza strona internetowa wykorzystuje cookies (pol.: ciasteczka)

W celu sprawnego i szybkiego działania serwisu, zapewnienia wygody podczas jego przeglądania, dostosowywania funkcjonalności do indywidualnych potrzeb użytkowników, a także w celach statystycznych oraz reklamowych, używamy informacji zapisanych za pomocą cookies. Korzystanie z serwisu jest równoznaczne ze zgodą użytkownika na stosowanie plików cookies. Więcej informacji znajdziesz tutaj.
Zgłosuj na książki roku 2017

Cyrrus-Mil

Tłumaczenie: Maria Mosiewicz-Szrejter
Seria: Plansze Europy
Wydawnictwo: Egmont Polska
7,44 (25 ocen i 6 opinii) Zobacz oceny
10
4
9
4
8
5
7
4
6
3
5
4
4
1
3
0
2
0
1
0
Edytuj książkę
szczegółowe informacje
tytuł oryginału
Cyrrus-Mil
data wydania
ISBN
9788328102958
liczba stron
96
kategoria
komiksy
język
polski
dodał
Łukasz

Dwie łączące się historie Cyrrus i Mil uznane zostały przez krytykę francuską za jedno z największych formalnych osiągnięć komiksu wszech czasów. W zamierzeniu autora miały zostać dopełnione częścią trzecią, Dian, która jednak nigdy nie powstała - i już nie powstanie. Oba przedstawione w tym zbiorczym tomie epizody ukazują kwestię przemijalności czasu, którego płynność została przedstawiona...

Dwie łączące się historie Cyrrus i Mil uznane zostały przez krytykę francuską za jedno z największych formalnych osiągnięć komiksu wszech czasów. W zamierzeniu autora miały zostać dopełnione częścią trzecią, Dian, która jednak nigdy nie powstała - i już nie powstanie. Oba przedstawione w tym zbiorczym tomie epizody ukazują kwestię przemijalności czasu, którego płynność została przedstawiona nie tylko w warstwie tekstowej opowieści, ale przede wszystkim w jej nietypowej konstrukcji i kompozycji. Urodzony w 1951 roku w Niemczech Andreas (właśc. Andreas Martens) jest wybitnym twórcą komiksu frankofońskiego, którego polscy czytelnicy znają z takich dzieł, jak Cromwell Stone czy Rork.

 

źródło opisu: http://www.swiatkomiksu.pl/strona-glowna/nowosci/komiks,1831.html

źródło okładki: http://www.swiatkomiksu.pl/katalog/wyszukiwanie/galeria,2,1831.html

pokaż więcej

Brak materiałów.
książek: 1687
giera | 2016-04-20

(...) Cały cykl pierwotnie miał składać się z trzech albumów, zostały one zamówione u Andresa przez Les Humanoïdes Associés. Pierwszy ukazał się 1984 roku, a trzy lata później wyszedł Mil, czyli środkowa część trylogii. Trzecia część, mająca nosić tytuł Dian, nigdy się nie ukazała. A szkoda, tym bardziej, że miała być wspólnym dziełem Andreasa oraz panów: Ugolino Cossu, Philippe’a Foerstera i Philippe’a Bertheta – każdy miał przygotować pewną ilość plansz. W latach 90. ubiegłego wieku prawa do wspominanych komiksów nabyła oficyna Delcourt, która w 1993 roku wydała zbiorczy Cyrrus-Mil. Edycja polska oparta została na tym wydaniu.

Bohaterem Cyrrusa jest młody archeolog Cyrrus Foxe, na prośbę przyjaciela, angażujący się w prace wykopaliskowe na terenie niedawno odkrytej budowli, znajdującej się gdzieś w USA w środku pustyni. Znaleziony przez przypadek obiekt jest bardzo stary. Jego pochodzenie i przeznaczenie nie jest znane. Badacze przypuszczają, że kiedyś była to świątynia. Cyrrus, wraz z przyjacielem, próbuje rozwikłać zagadkę głównej sali świątyni, która być może jest komnatą grobową. Dla młodego archeologa zadanie okazuje się ponad siły, ponieważ co rusz traci przytomność, a gdy się budzi, to znajduje się w zupełnie innym miejscu i czasie. Świat przedstawiony zaczyna się rwać, składać z niepasujących do siebie epizodów.

Fabuła, jeśli rozłożyć ją na poszczególne elementy składowe, nie jest aż tak skomplikowana. Czytelniczy odbiór został jednak świadomie zakłócony przez autora. Utrudniają go eksperymenty formalne, nielinearne prowadzenie opowieści oraz zakłócenia czasu. Zapoznajemy się z akcją niechronologicznie. U początku poznajemy środkową część historii, a ostatnia plansza jest właściwie początkiem historii. Akcja zatacza koło. Andreas dodatkowo żongluje układem kadrów kolorowych i czarno-białych. To przemieszanie pomaga czytelnikowi właściwie rozstawić wydarzenia w czasie. Taki sposób prowadzenia narracji wymusza od odbiorcy uważnego śledzenia wydarzeń, cierpliwości i powtórnego przekartkowywania do przodu i do tyłu, aby uzyskać pełny i spójny obraz wydarzeń.

Akcja drugiej części, rozpoczyna się sześćdziesiąt lat po wydarzeniach przedstawionych w głównej linii fabularnej Cyrrusa. Tym razem protagonistą jest postać, uprzednio pełniąca epizodyczną rolę. Aktualnie wiekowy Jerome Bachmann, należący do grupy aktorów, wokół której toczyła się część wydarzeń z pierwszego albumu, zostaje "wezwany" przez świątynię. Bachmann przenosi się w czasie, ląduje się w prehistorycznej przeszłości, w czasie, kiedy "narodziła się" świątynia, a humanoidalne stwory posługiwały się językiem symboli graficznych.

(...) Cyrrus-Mil to komiks, o którym śmiało możemy powiedzieć, że jest modelem do samodzielnego składania. Wymaga od czytelnia pełnego zaangażowania w lekturę. W zamian otrzymuje historię, w której głównym bohaterem jest "czas". A całość podana została w typowej dla Andeasa dopracowanej oprawie graficznej, która charakteryzuje się pionowymi, pociągłymi kadrami, ostrą kreską i zdeformowanym przedstawieniem postaci. Szczególnie układ kadrów świetnie oddaje klimat zagubienia w opowieści i czasie.

- - -
cały tekst można przeczytać tu:
https://dybuk.wordpress.com/2016/04/19/cyrrus-mil/

Pokaż wszystkie opinie o tej książce
Już teraz nowa funkcja: pakiety. Dowiedz się więcej jak kupić kilka książek w najlepszej cenie >>>
Trwa wyszukiwanie najtańszych ofert.
Moja Biblioteczka
Jeżeli chcesz dodać książkę do biblioteczki, wybierz półkę, oceń lub napisz opinię.
Przeczytane
loading

Opinie czytelników


O książce:
To rzekł Zaratustra

Tako rzecze Zaratustra (To rzecze Zaratustra) nic z zaratustrianizmem nie ma wspólnego. Nietzsche użył tej postaci chyba dość instrumentalnie - jedy...

zgłoś błąd zgłoś błąd