Nasza strona internetowa wykorzystuje cookies (pol.: ciasteczka)

W celu sprawnego i szybkiego działania serwisu, zapewnienia wygody podczas jego przeglądania, dostosowywania funkcjonalności do indywidualnych potrzeb użytkowników, a także w celach statystycznych oraz reklamowych, używamy informacji zapisanych za pomocą cookies. Korzystanie z serwisu jest równoznaczne ze zgodą użytkownika na stosowanie plików cookies. Więcej informacji znajdziesz tutaj.

Ku filozofii fotografii

Tłumaczenie: Jacek Maniecki
Wydawnictwo: Aletheia
7,71 (24 ocen i 3 opinie) Zobacz oceny
10
3
9
3
8
5
7
10
6
3
5
0
4
0
3
0
2
0
1
0
Edytuj książkę
szczegółowe informacje
tytuł oryginału
Für eine Philosophie der Fotografie
data wydania
ISBN
9788362858729
liczba stron
144
język
polski
dodała
Ag2S

Wyjątkowo oryginalny myśliciel z wyboru, obywatel świata z konieczności: Vilém Flusser (1920–1991). Urodził się w Pradze jako czeski Żyd, w 1939 roku musiał emigrować i trafił aż do São Paulo. Tam też w latach 60. XX wieku zaczął późną karierę akademicką, a od lat 70. wykładał w Europie, do której powrócił i gdzie zginął w wypadku samochodowym, jak na ironię w ojczystych Czechach. Był...

Wyjątkowo oryginalny myśliciel z wyboru, obywatel świata z konieczności: Vilém Flusser (1920–1991). Urodził się w Pradze jako czeski Żyd, w 1939 roku musiał emigrować i trafił aż do São Paulo. Tam też w latach 60. XX wieku zaczął późną karierę akademicką, a od lat 70. wykładał w Europie, do której powrócił i gdzie zginął w wypadku samochodowym, jak na ironię w ojczystych Czechach. Był filozofem komunikacji, zajmował się mediami, a książeczka o fotografii (1983) przysporzyła mu światowej sławy. Jego namysł nad epoką postindustrialną i „postalfabetyczną”, ciekawe systematyzacje dziejów człowieka i cywilizacji są bardzo aktualne – i ich aktualności wystarczy zapewne jeszcze na długo. Flusser stara się odpowiedzieć na nasze niepokoje o kulturę w czasach zagrożenia pisma przez obraz, przynosząc nam tym, trzeba przyznać, niejaką pociechę. W myśl jego koncepcji jesteśmy skazani na pośredniczącą rolę komunikacji, której kluczowym narzędziem jest specyficznie pojęty „aparat” – fotograficzny w szczegolności. Filozoficzne ujęcie natury fotografii ma nam pozwolić na zrozumienie, co się dzieje z naszą cywilizacją w ogóle – zrozumienie, że po „alfabetyzacji” obrazu, która nastąpiła wraz z wynalezieniem pisma, obecnie, poprzez „obraz techniczny” w rodzaju fotografii, filmu, wideo, trwa proces „uobrazowiania” tekstu, ale obrazem na innym poziomie niż uprzedni, przedalfabetyczny obraz.

 

źródło opisu: http://www.aletheia.com.pl/

źródło okładki: http://www.aletheia.com.pl/

pokaż więcej

Brak materiałów.
książek: 341
Someone | 2015-07-28
Na półkach: Być i mieć, Przeczytane

Lekkie, nie lekkie - czy w tej kategorii należy oceniać filozofię? Dzieło Flussera jest kolejną charakterystyczną pozycją pośród innych refleksji o Fotografii. Jego celem jest pobudzenie społecznego krytycyzmu i ten społeczny charakter, oparty na przeciwstawieniach wynikających z wynalezienia druku i obrazu technicznego jest bardzo widoczny. Jest to o tyle osobliwe, że tworzy nowy aparat pojęciowy do krytyki Fotografii, zgromadzony w slowniczku na końcu książki. Myślę, że jego ocena społeczeństwa jest nadal aktualna.

Pokaż wszystkie opinie o tej książce
Już teraz nowa funkcja: pakiety. Dowiedz się więcej jak kupić kilka książek w najlepszej cenie >>>
Trwa wyszukiwanie najtańszych ofert.
Moja Biblioteczka
Jeżeli chcesz dodać książkę do biblioteczki, wybierz półkę, oceń lub napisz opinię.
Przeczytane
loading

Opinie czytelników


O książce:
Chłopaki Anansiego

Fajna opowieść zabawna ,niestety chyba nasłabsza z wszystkich książek autora dobrze się czyta ,z uśmiechem ale po przeczytaniu nie ma motywacji aby pr...

zgłoś błąd zgłoś błąd