Zniknąć albo wejść
- Kategoria:
- poezja
- Seria:
- Europejski Poeta Wolności
- Tytuł oryginału:
- Nu försvinner vi eller ingår
- Wydawnictwo:
- słowo/obraz terytoria
- Data wydania:
- 2009-01-01
- Data 1. wyd. pol.:
- 2009-01-01
- Liczba stron:
- 105
- Czas czytania
- 1 godz. 45 min.
- Język:
- polski
- ISBN:
- 9788374539074
- Tłumacz:
- Anna Topczewska
- Tagi:
- poezja szwedzka
Szwedzka krytyka określa lirykę Lillpers jako wybitnie anty-hierarchiczną: kierując się sobie tylko znaną logiką subtelnych skojarzeń, poetka zestawia tematy i obrazy w sposób zawsze zaskakujący, wiecznie burząc zastałe mechanizmy myślenia. Nie ma tu obszarów zakazanych ani słów czy emocji „niepoetyckich”: każdy element rzeczywistości może na równych prawach posłużyć za materię twórczą. Znajduje to odzwierciedlenie w języku Lillpers, nierzadko porównywanym z twórczością Bengta-Emila Johnsona, który słynie z nieokiełznanych metafor i efektów brzmieniowych. Dyskurs poetycki tomu Nu försvinner vi eller ingår mieni się mnóstwem barw, przemawia słowami z różnych stron, czasów i kontekstów, często ulegając podskórnemu rytmowi frazy, z niemal dziecinnym uporem powtarzając dźwięki, dopuszczając do głosu zasłyszane gdzieś melodie.
Oś tematyczną najnowszej książki poetyckiej Birgitty Lillpers stanowi opozycja „centrum – peryferie” oraz, co za tym idzie, wszelkie podziały, sztywne hierarchie, granice – czy raczej: absolutna niezgoda na nie. Kluczową metaforą jest las (wchodząc do lasu, stajemy się jego częścią, znajdujemy swoje miejsce w bezpiecznej całości) i przecinające go granice poszczególnych parceli (stając na granicy, znikamy w sferze nieprzynależnej niczemu, jednocześnie jednak zyskujemy tam, w skrajnej samotności, wyjątkową wyrazistość). W kolejnych częściach tomu Lillpers mówi o przywiązaniu do konkretnego miejsca, do ziemi, na której wciąż żywa jest obecność poprzednich pokoleń, o brutalnej ingerencji świata zewnętrznego w prywatne „centrum świata”, wreszcie o nieuniknionej samotności człowieka, mimo iż jego granic nie da się precyzyjnie wytyczyć, a więc nie da się go do końca oddzielić od innych.
Porównaj ceny
W naszej porównywarce znajdziesz książki, audiobooki i e-booki, ze wszystkich najpopularniejszych księgarni internetowych i stacjonarnych, zawsze w najlepszej cenie. Wszystkie pozycje zawierają aktualne ceny sprzedaży. Nasze księgarnie partnerskie oferują wygodne formy dostawy takie jak: dostawę do paczkomatu, przesyłkę kurierską lub odebranie przesyłki w wybranym punkcie odbioru. Darmowa dostawa jest możliwa po przekroczeniu odpowiedniej kwoty za zamówienie lub dla stałych klientów i beneficjentów usług premium zgodnie z regulaminem wybranej księgarni.
Za zamówienie u naszych partnerów zapłacisz w najwygodniejszej dla Ciebie formie:
• online
• przelewem
• kartą płatniczą
• Blikiem
• podczas odbioru
W zależności od wybranej księgarni możliwa jest także wysyłka za granicę. Ceny widoczne na liście uwzględniają rabaty i promocje dotyczące danego tytułu, dzięki czemu zawsze możesz szybko porównać najkorzystniejszą ofertę.
Mogą Cię zainteresować
Książka na półkach
- 7
- 6
- 5
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
OPINIE i DYSKUSJE
Podróże kształcą, a podróże literackie kształcą tym bardziej. Podróż przez kolejne książki wydane w ramach festiwalu Europejski Poeta Wolności kształcą podwójnie, pozwalając przeżyć spotkania z poezją wielu różnych krajów i języków, i jednocześnie z poezją wielu różnych nurtów, filozofii, technik pisarskich.
Ta książka należy do tych trudniejszych, tak sądzę. Pierwsze wrażenia sugerowały, że może jest ponad moje siły, trzeba było zaczynać lekturę kilkukrotnie, żeby móc zostać z tymi wierszami.
"Właśnie o to we wszystkim chodzi", pisze w jednym z pierwszych tekstów, kiedy niejeden zagubiony czytelnik nie wie, o co chodzi. W tym samym wierszu znajdujemy pióra jastrzębia zamiast jasnej pointy, bo, jak sądzę, mimo że "Są tacy, co mają nawyk, swoisty ogląd, dostrzegają logikę", to nie o to idzie w wierszu, w poezji autorki, w życiu ludzkim, lecz o rzeczone pióra jastrzębia, o "nieprzewidywalność wszak chyba absolutną". Przyszło mi do głowy przy tym tekście, że blisko pani Lillpers do Tranströmera, i dopiero po chwili dotarło do mnie, że szwedzka poetka nie może go nie znać...
To poezja, która otwiera się przed czytającym tylko wtedy, kiedy nie usiłujemy jej zrozumieć, kiedy pozwalamy jej być i się dziać, nie zmuszamy ani jej, ani siebie do niczego. Te same wiersze zdarzało mi się odbierać jednego dnia jako krańcowo hermetyczne, a już dzień później przemawiały jasno i obrazowo.
Dużo tu o granicach, w różnych sensach i konotacjach, ale i o miłości? (str. 26),o bólu i przywiązaniu do niego (str. 20),jest przepiękne szwedzkie prawie haiku (str. 40). Jest surrealna składnia, niedokończone zwroty, okaleczone konstrukcje (np. str. 69),a wszystko to nie przypadkiem, taki widzi świat autorka, tak widzi go często wielu z nas. Jest nawet quasi wierszyk dla dzieci (str. 72).
I może ostatnie trzy wersy w tomie najwyraźniej portretują wrażliwość ludzką i literacką autorki. Nie przytoczę ich, lepiej dotrzeć do nich samej albo samemu.
Podróże kształcą, a podróże literackie kształcą tym bardziej. Podróż przez kolejne książki wydane w ramach festiwalu Europejski Poeta Wolności kształcą podwójnie, pozwalając przeżyć spotkania z poezją wielu różnych krajów i języków, i jednocześnie z poezją wielu różnych nurtów, filozofii, technik pisarskich.
więcej Pokaż mimo toTa książka należy do tych trudniejszych, tak sądzę. Pierwsze...
W wierszach Lillpers przewijają się rozmaite stany pogody, zwłaszcza deszcz i wiatr. Natura przenika z wersów, jest las i otwarta przestrzeń, a w niej podmiot liryczny, osobny, niedoświadczający prawdziwej bliskości, mający w sobie coś z ptaka nerwowo trzepoczącego skrzydłami, przysiadającego tu i ówdzie, ciągle się śpieszącego, ale nigdzie niezatrzymującego się na dłużej.
W wierszach Lillpers przewijają się rozmaite stany pogody, zwłaszcza deszcz i wiatr. Natura przenika z wersów, jest las i otwarta przestrzeń, a w niej podmiot liryczny, osobny, niedoświadczający prawdziwej bliskości, mający w sobie coś z ptaka nerwowo trzepoczącego skrzydłami, przysiadającego tu i ówdzie, ciągle się śpieszącego, ale nigdzie niezatrzymującego się na dłużej.
Pokaż mimo tohttp://dajprzeczytac.blogspot.com/2015/04/zniknac-albo-wejsc-birgitta-lillpers.html
http://dajprzeczytac.blogspot.com/2015/04/zniknac-albo-wejsc-birgitta-lillpers.html
Pokaż mimo to