Nasza strona internetowa wykorzystuje cookies (pol.: ciasteczka)

W celu sprawnego i szybkiego działania serwisu, zapewnienia wygody podczas jego przeglądania, dostosowywania funkcjonalności do indywidualnych potrzeb użytkowników, a także w celach statystycznych oraz reklamowych, używamy informacji zapisanych za pomocą cookies. Korzystanie z serwisu jest równoznaczne ze zgodą użytkownika na stosowanie plików cookies. Więcej informacji znajdziesz tutaj.

Kiedy Ja jest innym

Tłumaczenie: Alina Kapciak
Wydawnictwo: Oficyna Naukowa
7 (2 ocen i 1 opinia) Zobacz oceny
10
0
9
0
8
0
7
2
6
0
5
0
4
0
3
0
2
0
1
0
Edytuj książkę
szczegółowe informacje
tytuł oryginału
Quand Je est un autre. Pourquoi et comment ça change en nous
data wydania
ISBN
9788377370216
liczba stron
232
język
polski
dodał
Maciej

Zainteresowania Kaufmanna są wyraźnie sprecyzowane: można je nazwać mikrosocjologią, socjologią jednostki, a także socjologią diady, czyli pary, i tego, co dzieje się między ludźmi – zwłaszcza między dwojgiem ludzi. Kaufmann prowadzi badania procesów indywidualizacji, podmiotowości, tożsamości jednostki i jej przekształceń, a także zajmuje się parami, śledzi, jak zmieniają się łączące je więzi...

Zainteresowania Kaufmanna są wyraźnie sprecyzowane: można je nazwać mikrosocjologią, socjologią jednostki, a także socjologią diady, czyli pary, i tego, co dzieje się między ludźmi – zwłaszcza między dwojgiem ludzi. Kaufmann prowadzi badania procesów indywidualizacji, podmiotowości, tożsamości jednostki i jej przekształceń, a także zajmuje się parami, śledzi, jak zmieniają się łączące je więzi i emocje w kontekście zwykłych, banalnych, codziennych doświadczeń, związanych z codziennym funkcjonowaniem. Uwzględnia też w pewnym zakresie oddziaływanie wydarzeń niecodziennych, niezwykłych, przerywających bieg codzienności.

Obszar badań Kaufmanna mieści się na pograniczach kilku różnych dyscyplin. Odwołuje się on bowiem w swoich pracach do ustaleń antropologii, historii społecznej, historii kultury, psychologii, filozofii. Tym samym nawiązuje do najlepszych tradycji socjologii francuskiej, nigdy nie zamykającej się w wąskich, wyspecjalizowanych ramach, lecz otwartej na inne dziedziny badań i refleksji. Choć jego zainteresowania są w znacznej mierze bardzo bliskie psychologii, sam określa się mianem „socjologa o duszy antropologa”.

Tę „antropologiczną duszę” widać szczególnie dobrze w badaniach życia codziennego, stanowiących kolejny charakterystyczny rys socjologii Kaufmanna; można go wręcz nazwać socjologiem codzienności. Bada nawyki, przyzwyczajenia, obyczaje, zawsze uwzględnia wymiar historyczny, zawsze prowadzi analizy w długiej perspektywie czasu. Zainteresowania problematyką życia codziennego znajdują wyraz w badaniach kuchni, obyczajów kulinarnych i rodzinnych posiłków, w refleksji nad rozwiązywaniem problemu brudnej bielizny i nad drobnymi przykrościami w życiu małżeńskim, w analizach reakcji na obnażanie piersi przez kobiety na plaży, marzeń samotnych kobiet o księciu z bajki, reakcji i refleksji powstałych pierwszego poranka po wspólnie spędzonej nocy, nowego świata emocji i miłości w epoce Internetu i podobnych zjawisk.

(Ze Wstępu Elżbiety Tarkowskiej)

 

źródło opisu: Oficyna Naukowa, 2013

źródło okładki: http://oficyna-naukowa.home.pl

pokaż więcej

Brak materiałów.
książek: 0
| 2015-10-03
Przeczytana: wrzesień 2015

Jeśli nie francuskie sery (bo np. jest się weganinem), nie francuskie wino (bo np. się nie pije lub jak już się pije to portugalskie), to i tak w końcu coś z Francji się do człowieka przypęta i zostanie z nim na dłużej. I nie można się temu oprzeć... Do mojego serca trafiła francuska myśl społeczna - ostatnimi laty intelektualny materiał eksportowy tego kraju.

"Kiedy ja jest innym" to znakomite i oryginalne ujęcie nas samych i naszej tożsamości jako dynamicznego procesu.

Wychodząc poza statyczne teorie, szukając na przecięciu się szlaków indeterminizmu z determinizmem, jeżąc prawdopodobnie włosy na głowach zarówno kognitywistów, antropologów, psychologów jak i filozofów, Jean-Claude Kaufmann dokonuje twórczej syntezy ich prac, pozostając cały czas na gruncie mikrosocjologi i swojej metodologii (bazującej na grouned theory).

Wychodząc od badań w terenie, śledząc nici socjalizacji i twórczej wyobraźni wplecione w tkaninę naszego życia, autor opisuje w jaki sposób nasze Ja co chwila dokonuje pewnych reorganizacji i przesunięć poprzez wyobrażenie lub skonfrontowanie się z innym w nas samych. Ukazuje płynność tożsamości i na pęknięciach biografii pokazuje jakie mechanizmy decydują o znaczących zmianach w naszym życiu (skupia się ma ulotnych stanach umysłu, które jak ziarenka piasku blokują tryby "zaplanowanego życia" i zmieniają przyzwyczajenia - a po fakcie najczęściej nie umiemy ich nazwać, nie wiemy co zaważyło na wyborze nowej pracy, czy zmianie poglądu...)

I to jest fascynujące, ponieważ na gruncie nauk społecznych, jedynie takie spajające, wielowymiarowe ujęcie jest w stanie wyłapać subatomowe zdarzenia (nie)wielkiej wagi - te machnięcia skrzydeł motyla - które powodują prawdziwe życiowe tornada.

Czytam od lat literaturę związaną z naukami społecznymi i mam wrażenie, że od dawna nikt nie przesuną tak śmiało granic socjologii, jak ten człowiek wielkiego serca i otwartego umysłu, z odwagą wykraczający poza schematy i utarte ścieżki, przy jednoczesnej skromności i dociekliwości cechującej prawdziwego naukowca. Jean-Claude Kaufmann - warto zapamiętać to nazwisko i zapoznać się z jego refleksjami.

I co ciekawe, choć wypowiedziane są one językiem nauki, w jakiś sposób są też bliskie filozofii wschodu, w której Ja nigdy nie jest czymś stałym i wciąż na nowo jest wymyślane...

.:exile:.

Pokaż wszystkie opinie o tej książce
Już teraz nowa funkcja: pakiety. Dowiedz się więcej jak kupić kilka książek w najlepszej cenie >>>
Trwa wyszukiwanie najtańszych ofert.
Moja Biblioteczka
Jeżeli chcesz dodać książkę do biblioteczki, wybierz półkę, oceń lub napisz opinię.
Przeczytane
loading

Opinie czytelników


O książce:
Krótka historia siedmiu zabójstw

Marlon James przedstawia czytelnikom kilkunastu bohaterów, których losy związał zamach na Boba Marleya, do którego doszło w grudniu 1976 roku. James n...

zgłoś błąd zgłoś błąd