Vogue. Za kulisami świata mody
- Kategoria:
- literatura piękna
- Tytuł oryginału:
- The Vogue factor
- Wydawnictwo:
- Wydawnictwo Literackie
- Data wydania:
- 2015-02-19
- Data 1. wyd. pol.:
- 2015-02-19
- Data 1. wydania:
- 2013-03-01
- Język:
- polski
- ISBN:
- 9788308055007
- Tłumacz:
- Agnieszka Sobolewska
- Tagi:
- Agnieszka Sobolewska poradniki moda
Brzydka prawda o modzie. A może zemsta na imperium Ruperta Murdocha? Sławni projektanci, gwiazdy i celebryci. Ekskluzywne sesje zdjęciowe, wystawne bankiety, egzotyczne podróże i wielkie pieniądze. Piękno i elegancja. Brzmi jak bajka, ale za glamourową fasadą kryje się brzydka prawda o bezwzględnym i brutalnym biznesie, którego ofiarami często stają się modelki głodzące się, by osiągnąć „rozmiar zero” oraz pracownicy modowych magazynów spełniający dziwne zachcianki fotografów, kreatorów i gwiazd.
Kirstie Clements była redaktorką naczelną australijskiej edycji „Vogue’a” przez trzynaście lat. Zaczynała w wieku 17 lat jako recepcjonistka. Współpracowała blisko z Karlem Lagerfeldem, Kylie Minogue, Cate Blanchett, duńską księżniczką Marią i wieloma innymi osobistościami, czołowymi modelkami i wybitnymi fotografami. U szczytu kariery, w maju 2012, została nagle i bezceremonialnie zwolniona z posady.
Porównaj ceny
W naszej porównywarce znajdziesz książki, audiobooki i e-booki, ze wszystkich najpopularniejszych księgarni internetowych i stacjonarnych, zawsze w najlepszej cenie. Wszystkie pozycje zawierają aktualne ceny sprzedaży. Nasze księgarnie partnerskie oferują wygodne formy dostawy takie jak: dostawę do paczkomatu, przesyłkę kurierską lub odebranie przesyłki w wybranym punkcie odbioru. Darmowa dostawa jest możliwa po przekroczeniu odpowiedniej kwoty za zamówienie lub dla stałych klientów i beneficjentów usług premium zgodnie z regulaminem wybranej księgarni.
Za zamówienie u naszych partnerów zapłacisz w najwygodniejszej dla Ciebie formie:
• online
• przelewem
• kartą płatniczą
• Blikiem
• podczas odbioru
W zależności od wybranej księgarni możliwa jest także wysyłka za granicę. Ceny widoczne na liście uwzględniają rabaty i promocje dotyczące danego tytułu, dzięki czemu zawsze możesz szybko porównać najkorzystniejszą ofertę.
Mogą Cię zainteresować
Oficjalne recenzje
Moda, jaka jest, każdy widzi
Wydaje się, że na temat mody oraz redakcji czasopism zajmujących się tym zagadnieniem napisano lub powiedziano wszystko – czy może być coś jeszcze do dodania, poza powszechnym kultem piękna i doskonałości, ciągła rywalizacją i pogonią za najnowszymi trendami? Kirstie Clements, była redaktor naczelna australijskiego wydania „Vogue’a”, nie powiedziała w tej kwestii ostatniego słowa i postanowiła opowiedzieć czytelnikom ten okres, kiedy pracowała w wymienionej przeze mnie redakcji i na co dzień miała do czynienia z osobami, które miały ogromny wpływ na modę.
Impulsem do napisania „Vogue. Za kulisami świata mody” było niespodziewane zwolnienie Kirstie po ponad dwudziestu latach pracy, w tym trzynastu na stanowisku redaktor naczelnej. Autorka kreśli nam historię rodem z baśni o Kopciuszku – początki pracy w recepcji, późniejsze awanse na stanowisku asystentki, pomocy w organizacji sesji zdjęciowej, dziennikarza, aż w końcu przyszedł czas na objęcie bardzo ważnej posady w redakcji „Vogue’a” i wzięcia na swoje barki wielu zadań, które miały doprowadzić do wzrostu popularności i prestiżu czasopisma w branży...
Jeśli ktoś liczy na ciekawą opowieść, pełną ukrywanych przez lata sekretów ze świata mody i różnych skandali na tle obyczajowych, ten gorzko się rozczaruje. Książka Kirstie Clements, co prawda, jest naprawdę dobrze napisana, ale określiłabym ją jako próbę wykreowania idealnego autoportretu byłej naczelnej australijskiego „Vogue’a”. Autorka przedstawia tylko jedną stronę medalu, a mianowicie tę lepszą część funkcjonowania branży, w której wyznacza się aktualne trendy. Po bardzo interesującym początku „Vogue. Za kulisami świata mody”, czyli pierwszych latach pracy w redakcji czasopisma (można łatwo się przy tych rozdziałach utożsamiać z wówczas dwudziestokilkuletnią dziewczyną, stawiającą pierwsze kroki w pracy), czytelnik ma później do czynienia z bardzo subiektywnym opisem funkcjonowania osób zatrudnionych w branży dziennikarskiej oraz mody. Kirstie Clements bardzo idealizuje w swojej książce przeszłość, kiedy była młodą kobietą i „świeżym” pracownikiem, a krytycznie ocenia współczesne podejście dziennikarstwa modowego. Autorka nie zapomina wspomnieć o tym, że w czasach, kiedy ona zajmowała stanowisko redaktor naczelnej, to dzięki niej australijski „Vogue” zyskał uznanie czytelników i krytyków. Nie muszę też dodawać, jak Kirstie opisuje swoich poprzedników – może nie robi tego w sposób bezpośredni, ale nie ukrywa swojego stosunku wobec wcześniejszych działań redaktorów naczelnych czasopisma. Czy jest to zemsta za niespodziewane zwolnienie? Być może, ale za o wiele ciekawszą wendettą określiłabym powieść „Diabeł ubiera się u Prady”.
Kirstie Clements nic nowego nie napisała, jeśli chodzi o modę i ogólne wyobrażenie ludzi odnośnie tego tematu. Tytułowe kulisy tego świata nie robią żadnego wrażenia na czytelniku, ale na pewno spodobają się pasjonatom mody, projektantów i dziennikarstwa związanego z tymi zagadnieniami. Jednak musze jeszcze raz podkreślić jedno – nic nowego się nie dowiecie.
Anna Wolak
Oceny
Książka na półkach
- 513
- 476
- 177
- 33
- 13
- 10
- 9
- 7
- 7
- 7
Cytaty
Zaczynałam nabierać przekonania, że na świecie jest zbyt wielu inteligentnych ludzi piszących napuszone bzdety o modzie.
Opinia
Jeżeli Anna Wintour jest Królową, to Kristie zasługuje na miano damy dworu. Głośna "biografia" wieloletniej naczelnej australijskiej edycji Biblii mody - Vogue, ktora miała wstrząsnąć światem mody. Czy sie udało? Watpię. Jedna ze słabszych biografii w moich rękach, stwierdzam ze smutkiem. Dlaczego? Nie ma tu opisanych skandali, wpadek, a autorka stara się dodać do swojej postaci trochę "braku profesjonalizmu" I próbuje wcisnąć nam, że popełnia błędy, aby w następnym Akapicie opowiedzieć o tym jakie ona ma spojrzenie na magazyn-najlepsze. Nie zaprzeczam, ksiazka zawiera wiele mądrości dotyczących klienta i czytelnika, a także prowadzenia pisma, ale nie jest to tez coś z czym bym sie nie spotkała w co drugim wywiadzie. Anegdoty, o których z wypiekami na twarzy opowiada autorka, nie powodują wzrostu ciśnienia u czytelnika - a taki był plan. Podoba mi się rozdział o anorektycznych modelkach, Mistrzu Karlu i dosłownie kilka opowieści o pojedynczych osobach. Cała otoczka uwielbienia do Cate Blanchet, Kylie Minogue i Księżnej Mary robi się drażniąca po dwóch kartach.
Książkę polecam osobom, które się modą interesują, bo napewno kojarzą wiecej nazwisk i wyciągną z zapisanych kartek wiecej niż ja - laik modowy, ktory kojarzy kilka najsłynniejszch nazwisk. Zapewne kolekcjonują wiedzę o swiecie mody, a to zawsze przyjemny dodatek.
ksiazka jest swego rodzaju manifestem autorki do zarządu, ktory ją wyrzucił - pamiętnik ukazujący najlepsze akcje i sprzedaż, wspominając (ale pomijając) te gorsze miesiące sprzedażowe i nieudane sesje, żeby wejść ludziom na sumienie. Trochę słabo.
Jeżeli Anna Wintour jest Królową, to Kristie zasługuje na miano damy dworu. Głośna "biografia" wieloletniej naczelnej australijskiej edycji Biblii mody - Vogue, ktora miała wstrząsnąć światem mody. Czy sie udało? Watpię. Jedna ze słabszych biografii w moich rękach, stwierdzam ze smutkiem. Dlaczego? Nie ma tu opisanych skandali, wpadek, a autorka stara się dodać do swojej...
więcej Pokaż mimo to