Nasza strona internetowa wykorzystuje cookies (pol.: ciasteczka)

W celu sprawnego i szybkiego działania serwisu, zapewnienia wygody podczas jego przeglądania, dostosowywania funkcjonalności do indywidualnych potrzeb użytkowników, a także w celach statystycznych oraz reklamowych, używamy informacji zapisanych za pomocą cookies. Korzystanie z serwisu jest równoznaczne ze zgodą użytkownika na stosowanie plików cookies. Więcej informacji znajdziesz tutaj.
Grzesznik IV
7,71 (113 ocen i 20 opinii) Zobacz oceny
10
17
9
20
8
34
7
23
6
7
5
5
4
1
3
5
2
1
1
0
Edytuj książkę
szczegółowe informacje
tytuł oryginału
Teatro Grottesco
data wydania
ISBN
9788388922442
liczba stron
278
słowa kluczowe
Thomas Ligotti, groteska, groza,
kategoria
horror
język
polski
dodał
Ciacho

Teatro Grottesco to zbiór najlepszych opowiadań mistrza współczesnych opowiadań grozy, którego niezwykła wyobraźnia ukazuje horror egzystencji. W opowiadaniach Ligottiego „zło” nie ma w sobie nic ponadzmysłowego, czai się bowiem tuż za rogiem, a nawet bliżej, w ludzkim ciele, zmysłach, myślach. Nieporównywalny z niczym geniusz Ligottiego zapewnia mu uznanie czytelników i krytyków, którzy...

Teatro Grottesco to zbiór najlepszych opowiadań mistrza współczesnych opowiadań grozy, którego niezwykła wyobraźnia ukazuje horror egzystencji. W opowiadaniach Ligottiego „zło” nie ma w sobie nic ponadzmysłowego, czai się bowiem tuż za rogiem, a nawet bliżej, w ludzkim ciele, zmysłach, myślach. Nieporównywalny z niczym geniusz Ligottiego zapewnia mu uznanie czytelników i krytyków, którzy wielokrotnie nagradzali go prestiżowymi wyróżnieniami, m.in. Nagrodą im. Brama Stokera oraz International Horror Gild Award. Ligottiego nieprzypadkowo klasyfikuje się jako czołowego reprezentanta weird fiction, gatunku wyrosłego z tego samego pnia co klasyczna groza, w zasadzie stanowiącego osobne zjawisko literackie, które jednak dzieli z horrorem odcienie stanów emocjonalnych wzbudzanych w czytelniku – lęku lub niepokoju. Źródła tego lęku i niepokoju są jednakże zupełnie inne. Można doszukiwać się ich w doświadczeniu zdumienia nieprzenikalnością świata, w labiryntowej dezorientacji uczestników gry, której reguły nie tylko są nieprzejrzyste, ale – zgodnie z prawem ciągłych przeobrażeń – nieustannie tworzone od nowa.

 

źródło opisu: www.okultura.pl

źródło okładki: www.okultura.pl

pokaż więcej

Brak materiałów.
książek: 729
Reckless Bastard | 2014-12-03
Na półkach: Ligotti, Thomas
Przeczytana: 02 grudnia 2014

5/10 – PRZECIĘTNA

Thomas Ligotti uznawany jest za mistrza krótkiej formy w odmianie horroru zwanej weird fiction. Porównywany do klasyków gatunku Lovecrafta oraz Poego jest zdobywcą wielu prestiżowych nagród oraz wyróżnień w kategorii powieści grozy. Niniejsza książka to zbiór najbardziej znanych opowiadań tego autora. Zapraszając czytelnika do „Teatro Grottesco”, Ligotti przedstawia mu własną wizję świata. Świata pełnego dziwadeł i niezwykłych osobliwości.

Jak można wystawić ocenę „przeciętna” książce, która z tradycyjnie pojmowaną przeciętnością nie ma absolutnie nic wspólnego? Ano można, bowiem „Teatro Grottesco” to jedno z tych dzieł, które jest (przynajmniej dla mnie) niezwykle ciężko poddać jakiejkolwiek ocenie. Przede wszystkim jest to utwór skutecznie wymykający się wszelakim standardom, łączący ze sobą swoistą rozprawę filozoficzną z dość specyficznym typem literatury grozy, ukazującej zakorzeniony głęboko w podświadomości koszmar egzystencji. Tematyka zawartych w tym tomie tekstów oscyluje wokół różnorakich fobii oraz urojeń wynikających z paranoicznego strachu przed nieświadomością własnego bytu, podsycaną dodatkowo nihilistycznym i depresyjnym klimatem. Ligotti tworzy pełen dziwnych miejsc i postaci oniryczny świat, który opiera się na dość osobliwych regułach. Muszę przyznać, że nie wszystkie opowiadania znajdujące się w tej książce do mnie przemawiają, niektóre z nich czytałem dwukrotnie, mimo to nadal ich treść jest dla mnie nazbyt abstrakcyjna. Być może powodem tego jest fakt, że w przeciwieństwie do autora nie cierpię na żadne stany lękowe, a może po prostu mój poziom wrażliwości nie jest aż tak wysublimowany (biorę też pod uwagę możliwość, że jestem po prostu za głupi). Tak czy owak teksty zawarte w „Teatro Grottesco” oceniam bardzo różnie – od tych przepełnionych pseudofilozoficznym bełkotem, przez co zupełnie dla mnie niezrozumiałych, poprzez całkiem przeciętne, a skończywszy na sugestywnych i mocno działających na wyobraźnię. Najbardziej przypadły mi do gustu napisane w "kafkowskim" stylu opowiadania mówiące o koszmarze człowieka wtłoczonego w tryby biurokratyczno-korporacyjnej machiny, gdzie ludzie przedstawieni są jako marionetki sterowane przez bliżej nieokreślone byty. Ogólną ocenę tekstów podwyższa warsztat pisarski Ligottiego, któremu nie można wiele zarzucić. Autor posługuje się finezyjnym słownictwem, bardzo zgrabnie łącząc poszczególne wyrazy w płynne zdania – inna sprawa, że problem z ich zrozumieniem może wystąpić w samej treści utworów.

„Teatro Grottesco” na pewno nie jest książką przeznaczoną dla masowego odbiorcy. Dość ciężka w odbiorze, ze specyficznym klimatem, pełna filozoficznych rozważań natury egzystencjalnej nie każdemu przypadnie do gustu. Nie da się więc ukryć, że twórczość Ligottiego jest projektem niszowym, który może się spodobać raczej tylko wąskiej grupie odbiorców. Jeżeli szukacie w horrorze czegoś nowego i oryginalnego, jesteście fanami prozy Lovecrafta, Poego i Kafki, nie są wam straszne rozprawy filozoficzne, to kto wie, może właśnie należycie do tej grupy ludzi.

OCENY POSZCZEGÓLNYCH OPOWIADAŃ:
„Czystość” – 5/10 (przeciętna)
„Zarządca miasta” – 8/10 (rewelacyjna)
„Dziwowisko i inne opowiadania” – 3/10 (słaba)
„Marionetka błazna” – 4/10 (może być)
„Czerwona wieża” – 4/10 (może być)
„Motywy moich działań odwetowych” – 7/10 (bardzo dobra)
„Nasz tymczasowy nadzorca” – 7/10 (bardzo dobra)
„W obcym mieście na obcej ziemi” – 5/10 (przeciętna)
„Teatro Grottesco” – 5/10 (przeciętna)
„Lunaparki przy stacjach benzynowych” – 5/10 (przeciętna)
„Bungalow” – 6/10 (dobra)
„Severini” – 4/10 (może być)
„Cień, ciemność” – 3/10 (słaba)

Pokaż wszystkie opinie o tej książce
Trwa wyszukiwanie najtańszych ofert.
Moja Biblioteczka
Jeżeli chcesz dodać książkę do biblioteczki, wybierz półkę, oceń lub napisz opinię.
Przeczytane
loading

Opinie czytelników


O książce:
Ogień i woda

Sięgnęłam po tę książkę, bo miałam ochotę na niezobowiązującą młodzieżówkę, ale jednak taką bardziej w typie przygodowym, niż romantycznym czy filozof...

zgłoś błąd zgłoś błąd