Nasza strona internetowa wykorzystuje cookies (pol.: ciasteczka)

W celu sprawnego i szybkiego działania serwisu, zapewnienia wygody podczas jego przeglądania, dostosowywania funkcjonalności do indywidualnych potrzeb użytkowników, a także w celach statystycznych oraz reklamowych, używamy informacji zapisanych za pomocą cookies. Korzystanie z serwisu jest równoznaczne ze zgodą użytkownika na stosowanie plików cookies. Więcej informacji znajdziesz tutaj.
Zgłosuj na książki roku 2017

Kreska. Teoria pisma

Wydawnictwo: d2d.pl
7,69 (13 ocen i 1 opinia) Zobacz oceny
10
0
9
3
8
5
7
3
6
2
5
0
4
0
3
0
2
0
1
0
Edytuj książkę
szczegółowe informacje
tytuł oryginału
De Streek. Theorie van het schrift
data wydania
ISBN
9788392730880
liczba stron
88
język
polski
dodała
Pola

Gerrit Noordzij ogłosił swoją teorię pisma w 1982 roku w niewielkiej broszurze pt. The stroke of the pen. Fundamental aspects of western writing. W 1985 roku opublikował książkę De Streek. Theorie van het schrift [Kreska. Teoria pisma]. Wydanie angielskie pt. The Stroke. Theory of Writing, będące podstawą niniejszego przekładu, opublikowano w 2005 roku. Kreska zmieniła spojrzenie na pismo i na...

Gerrit Noordzij ogłosił swoją teorię pisma w 1982 roku w niewielkiej broszurze pt. The stroke of the pen. Fundamental aspects of western writing. W 1985 roku opublikował książkę De Streek. Theorie van het schrift [Kreska. Teoria pisma]. Wydanie angielskie pt. The Stroke. Theory of Writing, będące podstawą niniejszego przekładu, opublikowano w 2005 roku.
Kreska zmieniła spojrzenie na pismo i na nowo połączyła światy liter pisanych i liter typograficznych, które od momentu wynalezienia druku zostały od siebie oderwane. Teoria Gerrita Noordzija odnosi się do każdego pisma, niezależnie od narzędzi, za pomocą których powstało. Autor zaczyna od podstaw – światła w literach i pomiędzy nimi – po czym krok po kroku wyjaśnia, w jaki sposób można kształtować pociągnięcia tworzące znak. Zarysowując tło historyczne i kulturowe, analizuje cechy liter i pokazuje, że każda litera ma w sobie coś „pisanego” niezależnie od techniki jej wytworzenia.
Dzięki mocnej podbudowie teoretycznej Kreska ma nieocenioną wartość praktyczną, zdecydowanie wykraczającą poza proste podręcznikowe porady.
„Nigdy jeszcze nie spotkałem – i to w jednym krótkim tekście – tak wielu istotnych spostrzeżeń na temat tajników władania piórem i samego procesu pisania. Nikt, kto podejmuje refleksję nad tym zagadnieniem, nie może pominąć książki Noordzija”. – Jost Hochuli, „Typografische Monatsblätter”

 

źródło opisu: http://d2d.pl

źródło okładki: http://d2d.pl

pokaż więcej

Brak materiałów.
książek: 1199
Dociekliwy_Kotek | 2014-12-26
Na półkach: Przeczytane, Typografia
Przeczytana: grudzień 2014

Moja przez laty zmarła babcia zwykła biadać nad moim charakterem pisma i, w dalszej perspektywie, upadkiem kultury znamionowanej nieobecnością kaligrafii w szkole. W szlachetnym wieku nauczania początkowego wydawało mi się, że ta cała kaligrafia musiała być czymś nudnym i zupełnie zbędnym, w szlachetnym wieku studenckim byłam w zasadzie niemal pewna, że umiejętność ręcznego pisania jest owszem, ginąca, ale i nie lepiej jest z umiejętnością pisania na klawiaturze czy dbania o typograficzną jakość tekstu. Ale kaligrafia? Dobra dla artystów albo hobbystów, ale dla uczniów?
Cieniutka książeczka, poniżej stu stron, udowodniła mi, jak bardzo przydałaby mi się wiedza o kaligrafii, nie tylko po to, żeby uważniej prześledzić myśl autora - szczególnie, że niektóre tezy mogą brzmieć cokolwiek kontrowersyjnie. Noordzij analizuje nie tyle kaligrafię, ile właśnie kreskę, linię, punkt, ich znaczenie dla kształtu litery, jej konstrukcji, jej najgłębszej natury, stawiając tym samym projektowanie krojów pisma między filozofią, fizyką a malarstwem. Jednocześnie rozważania nad naturalnym duktem pisma są punktem wyjścia dla analizy roli pisma w europejskiej kulturze.
Oczywiście, można powiedzieć, że każdy naukowiec, specjalista, mistrz w swojej dziedzinie uważa, że powinna ona być nauczana w szkołach, bo jej znajomość na elementarnym poziomie niezbędna jest do pełnego uczestnictwa w kulturze. Tylko że wyjątkowo z Noordzijem można się zgodzić, szczególnie w kontekście szkół dla książkorobów.

Kogo zniechęci iście kulturoznawcza przejrzystość wywodu, niech chociaż zerknie na ilustracje w tej książce. Wszystkie to oryginalne kaligrafie autora, nie żadne tam fonty.
Robi wrażenie.

Pokaż wszystkie opinie o tej książce
Już teraz nowa funkcja: pakiety. Dowiedz się więcej jak kupić kilka książek w najlepszej cenie >>>
Trwa wyszukiwanie najtańszych ofert.
Moja Biblioteczka
Jeżeli chcesz dodać książkę do biblioteczki, wybierz półkę, oceń lub napisz opinię.
Przeczytane
loading

Opinie czytelników


O książce:
Zły Romeo

Przyjemność z lektury na pewno, przy czym naprawdę dużo się uśmiałam, co było niesamowite. Jedyne do czego miałam ale na większości kroków (z tym, ż...

zgłoś błąd zgłoś błąd