Nasza strona internetowa wykorzystuje cookies (pol.: ciasteczka)

W celu sprawnego i szybkiego działania serwisu, zapewnienia wygody podczas jego przeglądania, dostosowywania funkcjonalności do indywidualnych potrzeb użytkowników, a także w celach statystycznych oraz reklamowych, używamy informacji zapisanych za pomocą cookies. Korzystanie z serwisu jest równoznaczne ze zgodą użytkownika na stosowanie plików cookies. Więcej informacji znajdziesz tutaj.

Dzieje Kolei w Polsce

Wydawnictwo: Eurosprinter
4 (2 ocen i 2 opinie) Zobacz oceny
10
0
9
0
8
0
7
0
6
1
5
0
4
0
3
0
2
1
1
0
Edytuj książkę
szczegółowe informacje
data wydania
ISBN
9788393100682
liczba stron
488
słowa kluczowe
kolej, historia, Polska
kategoria
historia
język
polski

Od 170 lat kolej żelazna na ziemiach polskich jest sprawnym środkiem transportu osób i towarów. W XIX wieku, jakże często podróże koleją umożliwiały kształtowanie się i utrwalanie polskiej świadomości narodowej. Kolej była również natchnieniem, obiektem inspiracji pisarzy, muzyków czy malarzy – niemal magiczną rzeczywistością tak trudną do pojęcia, budzącą strach i fascynację. Sprawny...

Od 170 lat kolej żelazna na ziemiach polskich jest sprawnym środkiem transportu osób i towarów. W XIX wieku, jakże często podróże koleją umożliwiały kształtowanie się i utrwalanie polskiej świadomości narodowej. Kolej była również natchnieniem, obiektem inspiracji pisarzy, muzyków czy malarzy – niemal magiczną rzeczywistością tak trudną do pojęcia, budzącą strach i fascynację. Sprawny transport kolejowy umożliwiał skuteczne prowadzenie działań wojennych, mobilizacje rekrutów ale także sprzyjał rozwojowi turystyki i miejscowości leżących przy liniach kolejowych.



Kolej żelazna w Polsce, w swej długiej historii, wielokrotnie udowodniła swoją przydatność. Dlatego jej historia, okoliczności powstania i funkcjonowania, zasługują na upamiętnienie i kompleksowe przedstawienie. Tym bardziej, że historia kolei w Polsce jest szczególnie ciekawa - do momentu odzyskania niepodległości - sieć rozwijała się w obrębie trzech zupełnie niezależnych imperiów różniących się pod każdym względem od siebie. To sprawiło, że Wydawnictwo Eurosprinter wraz z Muzeum w Rybniku i Stowarzyszeniem Humanistycznym: Europa, Śląsk, Świat Najmniejszy postanowiły przed kilkoma laty, że upamiętnimy 170 lecie kolei w Polsce popularno-naukowym albumem pt. DZIEJE KOLEI W POLSCE.



Książka zdobyła recenzje wybitnych znawców problematyki transportu i historii:



Obszerne ujęcie tematu, bogata bibliografia i ciekawy materiał ilustracyjny. To one sprawiają, że Dzieje kolei w Polsce jest jedną z najistotniejszych pozycji literatury dotyczącej polskich kolei. Z pewnością zajmie ona poczesne miejsce w bibliotece każdego zainteresowanego historią kolejnictwa. (dr inż. Andrzej Massel, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej)



Nie ulega wątpliwości, że wielu historyków gospodarczych i interesujących się dziejami transportu przyjmie recenzowaną pracę z ogromnym zaciekawieniem. Dotychczas nie powstało tak obszerne, a zarazem szczegółowe opracowaniem pokazującym rozwój sieci kolejowej na ziemiach polskich w okresie 170 lat istnienia tutaj kolejnictwa. Autorzy przeprowadzili bardzo szeroką kwerendę źródłową, odwołują się do literatury przedmiotu, sięgają zarówno do materiałów archiwalnych, a także do tzw. drukowanych opracowań epoki, stanowiących pierwszorzędne źródło dla prowadzonych analiz. Jednocześnie praca jest poważnym wkładem do badań nad dziejami ziem polskich od XIX do początku XXI wieku. Przez objęcie szerokiego spektrum zagadnień stała się solidnym punktem wyjścia do dalszych wielokierunkowych analiz. (prof. dr hab. Piotr Franaszek, Uniwersytet Jagielloński)

 

źródło opisu: http://eurosprinter.com.pl/146,dzieje-kolei-w-polsce.html

źródło okładki: http://eurosprinter.com.pl/146,dzieje-kolei-w-polsce.html

pokaż więcej

Brak materiałów.
książek: 49
Marek | 2016-01-17
Na półkach: Przeczytane

Bardzo obszerna książka, w której grono autorów postanowiło zmierzyć się z rozległym tematem, jakim są dzieje kolei w Polsce. Co z tego wyszło?
Autorzy przyjęli podział na dyrekcje okręgowe kolei państwowych, w zasięgu których znajdowały się linie na danym obszarze. Koleje normalno- i wąskotorowe opisane są w osobnych rozdziałach. Jako, że książkę pisała większa ilość osób, poziom jest dość nierówny (nie żebym uznawał to za normę, ale kilka razy na taką zależność trafiłem). Zdarzały się rozdziały, które przyjemnie się czytało, jak i te nudne, często pisane wg schematu: w tym i tym roku powstała taka a taka linia. Zwraca uwagę trojaki sposób wykorzystania przypisów. Zawierają one albo źródła informacji, albo dodatkowe informacje na temat konkretnego zagadnienia, bądź też odsyłają do innej literatury jeśli kogoś interesuje szerszy opis. Ten ostatni sposób jest irytujący - po co wspominać o danej linii, jeśli nie ma się zamiaru choć trochę rozwinąć tematu.
Dużym plusem jest bogaty materiał ilustracyjny, głównie czarno-białych zdjęć, choć parę kolorowych też się znajdzie. Oprawa, jak zazwyczaj w przypadku książek Eurosprintera, stoi na wysokim poziomie.
Książka warta uwagi, jeśli interesuje nas zbiorcze spojrzenie na historię kolei w Polsce, jednak jeśli komuś zależy na szczegółowym przedstawieniu, powinien zajrzeć do literatury opisującej dane linie.

Pokaż wszystkie opinie o tej książce
Już teraz nowa funkcja: pakiety. Dowiedz się więcej jak kupić kilka książek w najlepszej cenie >>>
Trwa wyszukiwanie najtańszych ofert.
Moja Biblioteczka
Jeżeli chcesz dodać książkę do biblioteczki, wybierz półkę, oceń lub napisz opinię.
Przeczytane
loading

Opinie czytelników


O książce:
Nawiedzony

To nie jest horror z rodzaju tych, które sprawiają, że podskakujesz ze strachu, czy jak Joey z "Przyjaciół", chowasz książkę do lodówki. Ale...

zgłoś błąd zgłoś błąd