Americana
- Kategoria:
- literatura piękna
- Tytuł oryginału:
- Americana
- Wydawnictwo:
- Noir sur Blanc
- Data wydania:
- 2014-03-30
- Data 1. wyd. pol.:
- 2014-03-30
- Liczba stron:
- 400
- Czas czytania
- 6 godz. 40 min.
- Język:
- polski
- ISBN:
- 9788373924703
- Tłumacz:
- Michał Kłobukowski
Jak napisał Martin Amis w „Sunday Timesie”: jeśli raz się czytało DeLilla, „chce się poznać wszystkie jego dzieła”. Można się zatem spodziewać, że wielbiciele tego wybitnego amerykańskiego pisarza chętnie sięgną po jego debiutancką powieść. Americana pierwszy raz ukazały się w 1971 roku. Osiemnaście lat później autor przygotował nowe wydanie, usuwając z oryginalnej wersji kilka stron.
Głównym bohaterem, a zarazem narratorem powieści jest David Bell. Ma dwadzieścia osiem lat i dobrą posadę w sieci telewizyjnej. Cieszy się opinią młodego i zdolnego. Nie znaczy to jednak, że może spać spokojnie – przecież zawsze znajdzie się ktoś młodszy i zdolniejszy. Raz po raz jakiś program zostaje zdjęty z anteny, krążą plotki, że ten czy ów jest na liście przewidzianych do zwolnienia, a na domiar złego niewykryty osobnik nazywany Trockim podrzuca na biurka pracowników notatki o dziwnej i niepokojącej treści. Bell tymczasem podejmuje nowe zadanie: wyrusza w podróż na Zachód, żeby zrealizować dokument o Indianach Nawaho. Towarzyszą mu między innymi ekscentryczna rzeźbiarka Sullivan i były lotnik Pike. Z biegiem czasu służbowa podróż zaczyna nabierać coraz bardziej duchowego charakteru. David Bell dochodzi do wniosku, że zamiast kręcić rutynowy dokument na potrzeby telewizji, zrobi własny film, odważny stylistycznie i bardzo osobisty, z udziałem przyjaciół i przypadkowo spotkanych ludzi.
Kiedy główny bohater z telewizyjnego reportera zmienia się w awangardowego filmowca, powieść, która z początku mogła się wydawać krytyką korporacyjnej rzeczywistości, przekształca się w refleksję nad źródłem lęków i patologii, jakie gnębią Amerykę czasu wojny w Wietnamie. Przenikliwość obserwacji DeLilla sprawia, że – jak to określiła Joyce Carol Oates – „prawie każde zdanie Americanów, dźwięczy prawdą”.
Porównaj ceny
W naszej porównywarce znajdziesz książki, audiobooki i e-booki, ze wszystkich najpopularniejszych księgarni internetowych i stacjonarnych, zawsze w najlepszej cenie. Wszystkie pozycje zawierają aktualne ceny sprzedaży. Nasze księgarnie partnerskie oferują wygodne formy dostawy takie jak: dostawę do paczkomatu, przesyłkę kurierską lub odebranie przesyłki w wybranym punkcie odbioru. Darmowa dostawa jest możliwa po przekroczeniu odpowiedniej kwoty za zamówienie lub dla stałych klientów i beneficjentów usług premium zgodnie z regulaminem wybranej księgarni.
Za zamówienie u naszych partnerów zapłacisz w najwygodniejszej dla Ciebie formie:
• online
• przelewem
• kartą płatniczą
• Blikiem
• podczas odbioru
W zależności od wybranej księgarni możliwa jest także wysyłka za granicę. Ceny widoczne na liście uwzględniają rabaty i promocje dotyczące danego tytułu, dzięki czemu zawsze możesz szybko porównać najkorzystniejszą ofertę.
Mogą Cię zainteresować
Oficjalne recenzje
Don DeLillo kontra McŚwiat
Don DeLillo w swojej pierwszej odsłonie, debiutanckiej powieści „Americana” z roku 1971, to pisarz wzorcowo wręcz postmodernistyczny. Czyli raczej nie mają czego tu szukać zwolennicy wzruszających opowieści, pisanych przezroczystym stylem i nie stawiających czytelnikowi żadnych wymagań. Tutaj nie jest łatwo: w „Americana” roi się od postaci, epizodów, wątków i literackich aluzji. Na dodatek całość jest dość chaotyczna, bardzo zróżnicowana i fragmentaryczna. Zatem jeżeli interesuje nas jedynie relaks i wciągająca fabuła, to z DeLillo możemy się tylko rozczarować. Jeżeli jednak zdecydujemy się na wymagającą pewnego wysiłku literacką wyprawę w wyższe rejony pisarskiej wyobraźni i inwencji, wtedy znaleźliśmy odpowiedniego przewodnika.
Pierwsza część powieści skupia się na korporacyjnych perypetiach głównego bohatera. David Bell zajmuje dość wysokie stanowisko w stacji telewizyjnej (gabinet, sekretarka), a do tego jest jeszcze młody i piękny. Czyli do złudzenia przypomina bohaterów komedii romantycznych. Jednak na wyglądzie i statusie podobieństwa się kończą, gdyż David bynajmniej nie jest postacią szczególnie sympatyczną (narcystycznie podziwia swoje odbicie w lustrze, w pracy plotkuje, intryguje i kłamie, na przyjęciu potrafi ukradkiem opluć kostki lodu). Taka postać to innowacja niebagatelna, gdyż bardzo rzadko się zdarza, żeby pisarz tak słabo zabiegał o sympatię czytelników dla głównego bohatera. Zwłaszcza gdy ten jest – tak jak w tym przypadku – również narratorem.
W dalszych częściach książki David coraz bardziej oddala się od swego dotychczasowego życia. Jego podróż służbowa stopniowo zmienia się w pełną znaczących epizodów wędrówkę, podczas której stawką jest odnalezienie samego siebie, autentycznego i wolnego. Przypadkowi współtowarzysze podróży dodają kolorytu i sensu tym specyficznym „rytuałom przejścia”, jakich doświadcza David. W rezultacie zamiast dokumentu zleconego przez stację David tworzy skrajnie awangardowy film, przy czym akt tworzenia okazuje się znacznie ważniejszy niż samo dzieło. Twórczy, bezinteresowny, wrażliwszy bohater jest już innym człowiekiem. Wymuskany elegant przeistacza się w zarośniętego hippisa, wczorajsza korporacyjna szuja staje się beztroskim autostopowiczem. DeLillo wyraźnie sugeruje, że tkwiąc wewnątrz oficjalnych struktur i hierarchii jednostka skazuje się na los bezdusznego trybiku, kształtowanego przez wymogi korporacyjnej rywalizacji, promowanym lub wypluwanym – w zależności od bieżącej koniunktury.
Hippisowski i anarchistyczny debiut Dona DeLillo jest dokumentem swoich czasów, czasu wojny w Wietnamie, studenckiej rewolty, festiwalu w Woodstock, rewolucji seksualnej i pacyfizmu. Postmodernistyczna formuła literatury nieuczesanej, miksującej style i konwencje, wyjątkowo do przekazania takich treści pasuje. Co dodatkowo warto podkreślić, w swojej satyryczno–antykorporacyjnej wymowie książka do dziś pozostaje w znacznej mierze aktualna. W końcu nie tylko dżihadystom nie po drodze z McŚwiatem.
Bogusław Karpowicz
Książka na półkach
- 239
- 94
- 54
- 6
- 4
- 3
- 3
- 3
- 2
- 2
Opinia
Mam mieszane uczucia. Książka jest bez wątpienia nietuzinkowa. Ale... Głównego bohatera nie polubiłam praktycznie od pierwszej strony. Nie jestem również fanką retoryki miejscami ocierającej się wręcz o sztukę dla sztuki. Dla mnie nie była to lektura miesiąca.
Mam mieszane uczucia. Książka jest bez wątpienia nietuzinkowa. Ale... Głównego bohatera nie polubiłam praktycznie od pierwszej strony. Nie jestem również fanką retoryki miejscami ocierającej się wręcz o sztukę dla sztuki. Dla mnie nie była to lektura miesiąca.
Pokaż mimo to