Teatr w więzieniu

Okładka książki Teatr w więzieniu Antoni Słonimski
Okładka książki Teatr w więzieniu
Antoni Słonimski Wydawnictwo: Towarzystwo Wydawnicze "Ignis" klasyka
190 str. 3 godz. 10 min.
Kategoria:
klasyka
Wydawnictwo:
Towarzystwo Wydawnicze "Ignis"
Data wydania:
1922-01-01
Data 1. wyd. pol.:
1922-01-01
Liczba stron:
190
Czas czytania
3 godz. 10 min.
Język:
polski
Tagi:
teatr w więzieniu słonimski lata 20.
Średnia ocen

6,5 6,5 / 10

Oceń książkę
i
Dodaj do biblioteczki

Porównaj ceny

i
Porównywarka z zawsze aktualnymi cenami
W naszej porównywarce znajdziesz książki, audiobooki i e-booki, ze wszystkich najpopularniejszych księgarni internetowych i stacjonarnych, zawsze w najlepszej cenie. Wszystkie pozycje zawierają aktualne ceny sprzedaży. Nasze księgarnie partnerskie oferują wygodne formy dostawy takie jak: dostawę do paczkomatu, przesyłkę kurierską lub odebranie przesyłki w wybranym punkcie odbioru. Darmowa dostawa jest możliwa po przekroczeniu odpowiedniej kwoty za zamówienie lub dla stałych klientów i beneficjentów usług premium zgodnie z regulaminem wybranej księgarni.
Za zamówienie u naszych partnerów zapłacisz w najwygodniejszej dla Ciebie formie:
• online
• przelewem
• kartą płatniczą
• Blikiem
• podczas odbioru
W zależności od wybranej księgarni możliwa jest także wysyłka za granicę. Ceny widoczne na liście uwzględniają rabaty i promocje dotyczące danego tytułu, dzięki czemu zawsze możesz szybko porównać najkorzystniejszą ofertę.
Ładowanie Szukamy ofert...

Patronaty LC

Książki autora

Okładka książki W oparach absurdu Antoni Słonimski, Julian Tuwim
Ocena 7,5
W oparach absurdu Antoni Słonimski, J...
Okładka książki Zawrót głowy. Antologia polskich wierszy filmowych Mateusz Andała, Marek Krystian Emanuel Baczewski, Tomasz Bąk, Edward Balcerzan, Marcin Baran, Stanisław Barańczak, Kacper Bartczak, Miron Białoszewski, Miłosz Biedrzycki, Dominik Bielicki, Zbigniew Bieńkowski, Jacek Bierut, Wojciech Bonowicz, Piotr Bratkowski, Władysław Broniewski, Jan Brzękowski, Wojciech Brzoska, Andrzej Bursa, Maria Cyranowicz, Michał Czaja, Józef Czechowicz, Stanisław Czycz, Tytus Czyżewski, Cezary Domarus, Julia Fiedorczuk, Darek Foks, Konstanty Ildefons Gałczyński, Rafał Gawin, Zuzanna Ginczanka, Stanisław Grochowiak, Mariusz Grzebalski, Jacek Gutorow, Marcin Hamkało, Zbigniew Herbert, Jarosław Iwaszkiewicz, Genowefa Jakubowska-Fijałkowska, Kamila Janiak, Piotr Janicki, Jerzy Jankowski, Jerzy Jarniewicz, Bruno Jasieński, Mieczysław Jastrun, Radosław Jurczak, Adam Kaczanowski, Tymoteusz Karpowicz, Bożena Keff, Piotr Kępiński, Barbara Klicka, Bartosz Konstrat, Szczepan Kopyt, Jakub Kornhauser, Julian Kornhauser, Ryszard Krynicki, Jalu Kurek, Ewa Lipska, Zbigniew Machej, Piotr Macierzyński, Tomasz Majeran, Natalia Malek, Jakobe Mansztajn, Paweł Marcinkiewicz, Maciej Melecki, Stanisław Młodożeniec, Andrzej Niewiadomski, Klara Nowakowska, Bronka Nowicka, Grzegorz Olszański, Antoni Pawlak, Maria Pawlikowska-Jasnorzewska, Tadeusz Pióro, Lech Piwowar, Adam Pluszka, Marta Podgórnik, Jacek Podsiadło, Halina Poświatowska, Michał Pranke, Julian Przyboś, Tomasz Pułka, Maciej Robert, Tadeusz Różewicz, Tomasz Różycki, Robert Rybicki, Bartosz Sadulski, Marcin Sendecki, Jerzy Skolimowski, Rafał Skonieczny, Krzysztof Śliwka, Szymon Słomczyński, Antoni Słonimski, Dariusz Sośnicki, Andrzej Sosnowski, Anatol Stern, Dariusz Suska, Marcin Świetlicki, Anna Świrszczyńska, Wisława Szymborska, Maciej Taranek, Julian Tuwim, Witold Wandurski, Aleksander Wat, Adam Ważyk, Adam Wiedemann, Kazimierz Wierzyński, Wojciech Wilczyk, Agnieszka Wolny-Hamkało, Wacław Wolski, Wiktor Woroszylski, Maciej Woźniak, Grzegorz Wróblewski, Bohdan Zadura, Urszula Zajączkowska, Filip Zawada
Ocena 6,2
Zawrót głowy. ... Mateusz Andała, Mar...

Mogą Cię zainteresować

Oceny

Średnia ocen
6,5 / 10
2 ocen
Twoja ocena
0 / 10

OPINIE i DYSKUSJE

Sortuj:
avatar
649
29

Na półkach: , ,

Czym jest teatr dla powieściopisarza? Jakie znaczenie ma dla niego owa forma artystycznego wyrazu i czy znajduje ona odzwierciedlenie w poezji i literaturze? Antoni Słonimski rozważa ten problem w zapomnianym już dziele Teatr w więzieniu, którego opisu bezskutecznie można poszukiwać na portalach czytelniczych. Nie ukrywam, iż sama prawdopodobnie nie dotarłabym do tej pozycji, gdyby nie zajęcia z literatury lat 20. i prowadzący, który udostępnił mi rzadkie wydanie z 1922 roku. Szczególnie przykre wydaje się niedostrzeganie wagi spuścizny, jaką zostawił Słonimski, w świetle dostrzeżenia faktu, iż stanowiła ona inspirację dla kolejnych pokoleń pisarzy. Choć Teatr w więzieniu jest dzisiaj niedoceniany, ma wiele wspólnego z kwestią formy, która pojawia się później u Witolda Gombrowicza i dalej – u Stanisława Dygata.

Utwór ten opowiada historię życia Anatola Zorna – młodego artysty, który zmaga się z wyzwaniem, jakie stanowi próba odgrywania w życiu poszczególnych ról społecznych. Nie lubi teatru (co jest znamienne, biorąc pod uwagę sam tytuł powieści) i uważa, że „teatr nawet najlepszy brutalizuje zawsze obrazy poetyckie”. Jest nieco zbyt zapatrzonym w siebie młodym malarzem, który stara się obierać tylko korzystne dla siebie drogi życiowe.

W wyniku absurdalnego procesu zostaje skazany na osiem miesięcy więzienia w twierdzy Calbione. Początkowo trafia do aresztu oskarżony o pobicie szlachcica Bowerly’ego, jednak zostaje uniewinniony w tej sprawie. Wyrok zapada w związku z fałszerstwem, którego dopuścił się dawno temu – upierał się, że obraz jego autorstwa został namalowany w Wenecji, podczas gdy na płótnie widniał wyraźny napis: „Paris 1911”.

Ten groteskowy epizod sprawia, iż akcja utworu przenosi się do tytułowego więzienia, które w symboliczny sposób stanowi reprezentację samego życia – jako więzienia, w którym obowiązują ustalone schematy zachowań rodem z dramatu. Nie jest to tradycyjna placówka, z jaką kojarzymy tego typu miejsca. W tym więzieniu nadzorcy starają się resocjalizować skazanych, chcąc, aby dobrze spożytkowali oni czas odsiadki. Jednak nie wszyscy więźniowie podzielają tego typu praktyki. Pięściarz Adley wychodzi z założenia, że gdy odsiedzi swoje, będzie mógł wrócić do swojej złodziejskiej profesji.

Anatol tworzy w twierdzy sztukę teatralną Daniel, którą wystawia razem ze współwięźniami i strażnikami. To właśnie podczas przedstawienia nadarza się okazja ucieczki z tego dosłownego i metaforycznego teatru. Czy można jednak uciec przez samym sobą? Kolejne wydarzenia z powieści stanowią odpowiedź na to pytanie.

Teatr w więzieniu to także powieść o miłości, która również ulega steatralizowaniu. Bohater miota się pomiędzy uczuciami do Alicji Devers, Marii Beaupré oraz pragnieniem majątku Zofii Peel. Zakończenie utworu pokazuje, która z tych „kobiecych” motywacji była dla Anatola najsilniej determinująca.

Szczerze polecam ten utwór. Mam nadzieję, że doczekam się nowego wydania.

http://jadro-byka.blogspot.com/2014/06/teatr-w-wiezieniu-antoni-sonimski.html

Czym jest teatr dla powieściopisarza? Jakie znaczenie ma dla niego owa forma artystycznego wyrazu i czy znajduje ona odzwierciedlenie w poezji i literaturze? Antoni Słonimski rozważa ten problem w zapomnianym już dziele Teatr w więzieniu, którego opisu bezskutecznie można poszukiwać na portalach czytelniczych. Nie ukrywam, iż sama prawdopodobnie nie dotarłabym do tej...

więcej Pokaż mimo to

Książka na półkach

  • Przeczytane
    2
  • Chcę przeczytać
    2
  • Relikty
    1
  • Literatura polska
    1
  • Studia
    1
  • Komunikacja
    1
  • Bardzo
    1
  • Czytane wielokrotnie
    1
  • Teatr
    1
  • Klasyka polska
    1

Cytaty

Bądź pierwszy

Dodaj cytat z książki Teatr w więzieniu


Podobne książki

Przeczytaj także