Jak świat prawdziwny stał się bajką. O literaturze niefikcjonalnej
- Kategoria:
- językoznawstwo, nauka o literaturze
- Wydawnictwo:
- Wydawnictwo Poznańskie
- Data wydania:
- 2011-06-08
- Data 1. wyd. pol.:
- 2011-06-08
- Liczba stron:
- 214
- Czas czytania
- 3 godz. 34 min.
- Język:
- polski
- ISBN:
- 9788371777653
Książka jest pionierską próbą opisu literatury niefikcjonalnej, która, zdaniem autora, funkcjonuje na rynku wydawniczym jako komercyjny produkt o ściśle określonych dyrektywach czytelniczych.
Granica między fikcją a nie-fikcją jest nieodłącznym elementem strategii marketingowej stosowanej w ramach współczesnego pola literackiego, gdzie dla coraz lepiej sprzedającej się literatury niefikcjonalnej zarezerwowano odrębne nagrody literackie, serie wydawnicze, w księgarniach wydzielono osobne miejsca sprzedaży, a jej wydawaniem zajmują się niekiedy nawet osobne oficyny. Jednocześnie niektórzy pisarze, korzystając z koniunktury na literaturę niefikcjonalną i godząc się na ustalone reguły rynkowej gry, dają się ponieść swoim powieściopisarskim ambicjom i łamią przy tym umowę zawartą uprzednio z czytelnikiem.
Paweł Zajas, profesor Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, analizuje tego typu postawy, przyjmując w swojej pracy perspektywę badawczą, którą określa jako etyczną. Nie zajmuje bynajmniej stanowiska normatywnego, lecz kieruje się przekonaniem, iż dopóki literatura niefikcjonalna będzie funkcjonować jako osobny obszar piśmiennictwa, dopóty pisarze chcący z tego gatunku czerpać profity muszą dotrzymywać zawiązanego z czytelnikiem paktu, a Klio, muza Historii, nie powinna udawać poetki.
Porównaj ceny
W naszej porównywarce znajdziesz książki, audiobooki i e-booki, ze wszystkich najpopularniejszych księgarni internetowych i stacjonarnych, zawsze w najlepszej cenie. Wszystkie pozycje zawierają aktualne ceny sprzedaży. Nasze księgarnie partnerskie oferują wygodne formy dostawy takie jak: dostawę do paczkomatu, przesyłkę kurierską lub odebranie przesyłki w wybranym punkcie odbioru. Darmowa dostawa jest możliwa po przekroczeniu odpowiedniej kwoty za zamówienie lub dla stałych klientów i beneficjentów usług premium zgodnie z regulaminem wybranej księgarni.
Za zamówienie u naszych partnerów zapłacisz w najwygodniejszej dla Ciebie formie:
• online
• przelewem
• kartą płatniczą
• Blikiem
• podczas odbioru
W zależności od wybranej księgarni możliwa jest także wysyłka za granicę. Ceny widoczne na liście uwzględniają rabaty i promocje dotyczące danego tytułu, dzięki czemu zawsze możesz szybko porównać najkorzystniejszą ofertę.
Mogą Cię zainteresować
Książka na półkach
- 4
- 2
- 1
- 1
- 1
OPINIE i DYSKUSJE
Oto nietuzinkowa i przewrotowa moim zdaniem praca naukowa napisana przystępnym językiem (a więc dostępna zwykłemu zjadaczowi chleba i zrozumiała dla niego),której autor - badacz Uniwersytetu A. Mickiewicza - rozprawia się z tzn. reportażem literackim w oparciu o 'rozpracowanie' technik pisarkich Kapuścińskiego, Martina Pollacka, Franka Westermana i paru innych, mniej znanych w Polsce pisarzy parających się literaturą niefikcjonalną i święcących tryumfy w tymże gatunku (co nierzadko przekłada się na czerpanie z tego dużych profitów!). Rzecz o poszukiwaniu granic gatunki, łamaniu paktu referencyjnego, w jaki pisarz wybierający gatunek non-fiction wchodzi z czytelnikiem ("skoro to nie beletrystyka, ale reportaż/dokument, możesz zakładać, szanowny czytelniku, że sprawdziłem detale, przepytałem świadków i przytaczam fakty, a nie konfabuluję ani nie pisze, co mi ślina na język przyniesie, co mi się WYDAJE, albo to, jak bym CHCIAŁ, by ta 'prawda' wyglądała"),o podawaniu fikcji za prawdę (Kapuściński) lub wręcz odwrotnie: sprzedawaniu prawdziwych historii jako literatury, by książka mogła stanąć również na półce opatrzonej etykietką 'beletrystyka/literatura piękna (Westerman); wreszcie - o konfabulowaniu (Pollack).
Pozycja obowiązkowa dla tych, których bulwersują lub ekscytują kontrowersje wokół warsztatu Jacka Hugo Badera (w szczególności a propos ostatniej jego ksiązki o Broad Peak) i pobudek powodujących tym twórcą, który nie ma oporów, by łamać elementarne zasady etyki obowiązującej dokumentalistę; ale również książka ważna na tych, których frapuje fenomen popularności nowej 'polskiej szkoły reportażu' skupionej, mam wrażenie, wokół Dużego Fromatu GW (z Tochmanem na czele).
Oto nietuzinkowa i przewrotowa moim zdaniem praca naukowa napisana przystępnym językiem (a więc dostępna zwykłemu zjadaczowi chleba i zrozumiała dla niego),której autor - badacz Uniwersytetu A. Mickiewicza - rozprawia się z tzn. reportażem literackim w oparciu o 'rozpracowanie' technik pisarkich Kapuścińskiego, Martina Pollacka, Franka Westermana i paru innych, mniej...
więcej Pokaż mimo to