Weiser Dawidek
- Kategoria:
- literatura piękna
- Wydawnictwo:
- Znak
- Data wydania:
- 2014-02-24
- Data 1. wyd. pol.:
- 2014-02-24
- Liczba stron:
- 286
- Czas czytania
- 4 godz. 46 min.
- Język:
- polski
- ISBN:
- 9788324028818
Okrzyknięta przez krytykę arcydziełem, jedna z najwybitniejszych powieści ostatnich dekad.
Kim jest tajemniczy, obdarzony niezwykłymi zdolnościami Weiser Dawidek? I co się z nim stało, kiedy zniknął pewnego upalnego lata w niewyjaśnionych okolicznościach?
„Weiser Dawidek” to magiczna, pełna uroku opowieść o dzieciństwie, pamięci i granicach poznania. Okrzyknięta przez krytykę arcydziełem, jedna z najwybitniejszych powieści ostatnich dekad, zaliczana już do klasyki polskiej literatury. Przetłumaczona na piętnaście języków, w 2000 roku została zekranizowana przez Wojciecha Marczewskiego.
Porównaj ceny
W naszej porównywarce znajdziesz książki, audiobooki i e-booki, ze wszystkich najpopularniejszych księgarni internetowych i stacjonarnych, zawsze w najlepszej cenie. Wszystkie pozycje zawierają aktualne ceny sprzedaży. Nasze księgarnie partnerskie oferują wygodne formy dostawy takie jak: dostawę do paczkomatu, przesyłkę kurierską lub odebranie przesyłki w wybranym punkcie odbioru. Darmowa dostawa jest możliwa po przekroczeniu odpowiedniej kwoty za zamówienie lub dla stałych klientów i beneficjentów usług premium zgodnie z regulaminem wybranej księgarni.
Za zamówienie u naszych partnerów zapłacisz w najwygodniejszej dla Ciebie formie:
• online
• przelewem
• kartą płatniczą
• Blikiem
• podczas odbioru
W zależności od wybranej księgarni możliwa jest także wysyłka za granicę. Ceny widoczne na liście uwzględniają rabaty i promocje dotyczące danego tytułu, dzięki czemu zawsze możesz szybko porównać najkorzystniejszą ofertę.
Mogą Cię zainteresować
Oficjalne recenzje
Tajemnica wciąż pociągająca
Proza polska okresu transformacji ustrojowej to rzecz niejednoznaczna – z jednej strony uznawana za wciąż jeszcze świeżą, nieuporządkowaną z punktu widzenia dyskursu historyczno-literackiego, z drugiej zaś przecież zamknięta w gotowych formułach, skostniała i oczywista. Powieść inicjacyjna? Mityzacja? Literatura środka? Nurty okopane zostały znanymi nazwiskami, wśród nich zaś przodują niezmiennie Chwin, Pilch, Bieńczyk, Huelle. Tego ostatniego zresztą – o czym wiedzą doskonale studenci filologii polskiej – przyporządkować można niemal wszędzie, dodając jeszcze, że tworzy arcydzielnie. Sporo w tym „winy” Jana Błońskiego, który jako pierwszy docenił wydany w 1987 roku debiut prozatorski Pawła Huelle. Następnie „Weisera Dawidka” zaczęła doceniać szersza publiczność.
W dwadzieścia siedem lat po publikacji książki, wraz z jej kolejnym wznowieniem, wydaje się uzasadnione postawić pytanie o to, czy „Weiser…” wciąż potrafi skomunikować się z czytelnikiem, poruszyć go, może nawet zachwycić. Odpowiedź jest jednak zbyt oczywista: pozytywnie korespondować zapewne potrafi – przynajmniej z pewną częścią czytelników – wszak źle napisany nie jest, nie zestarzał się też znacząco. Pójdźmy więc dalej: w jaki sposób może tego dokonać?
Po pierwsze, dzięki swojej nieoczywistości. Jak powiedziało wielu przede mną, „Weiser…” prowokuje pytania i zachęca do wysnuwania własnych interpretacji. Czas powieściowy obejmuje cztery plany. Począwszy od chronologicznie pierwszego są to: dni wakacji 1957 roku; prowadzone w szkole przesłuchanie trzech chłopców – Pawła Hellera, Szymka i Piotra – w sprawie zaginięcia Dawida Weisera i Elki; śledztwo dorosłego już Hellera oraz czas pisania książki uparcie nazywanej nie-książką. Narrator, Heller, wraca wspomnieniami do przeszłości, ponieważ sprawa zaginięcia, czy też raczej niezwykłego zniknięcia Weisera, nie daje mu spokoju. Obsesyjne stara się on zrekonstruować sytuacje, w których Weiser brał udział, a które mogłyby mu pomóc zrozumieć nadnaturalną, jak się zdaje, zagadkę. Heller wierzy, że to, czego był świadkiem w dzieciństwie, nie jest jedynie konfabulacją młodego umysłu. Wierzy, że Weiser – ten dziwny, wspaniały chłopiec o zdolnościach daleko wykraczających poza proste rozumienie – mógł uczynić rzecz, w jaką nigdy nie dadzą wiary ludzie pokroju nauczyciela M-skiego i dyrektora szkoły. Ocena tego, czy Heller ma rację, leży w gestii czytelnika.
Po drugie, poprzez sportretowanie Gdańska, małej ojczyzny, widzianej oczami dorastających chłopców, oraz sprzęgnięcie tego z chwytliwym motywem inicjacji. Weiser, choć tak samo jak Paweł, Szymek i Piotr zaledwie dwunastoletni, wyznacza chłopcom linię demarkacyjną między dzieciństwem a dojrzałością; pokazuje to, co dotąd było dla nich niedostępne. Jego wiedza, zdolności i postawa wobec świata oddziałują na chłopców tak mocno, że ci, zafascynowani innością, uznają go jednogłośnie za przewodnika. Im więcej zaś z Weiserem przebywają, tym trudniej im wrócić do czasu sprzed inicjacji. Kto chciałby dalej bawić się w wojnę patykami imitującymi broń, gdy można uczyć się strzelać z prawdziwego pistoletu? Ale proces poznawczy uruchomiony przez Weisera ma nie tylko materialny charakter. Znacznie ważniejsze treści występują na poziomie duchowym, by nie rzec: transcendentalnym. To w nich należałoby doszukiwać się kamienia węgielnego powieści, od którego następnie wyjść mogłyby pytania o recepcję zapamiętanych doświadczeń, antagonistyczne poziomy odbioru świata (racjonalny i romantyczny) oraz trud poszukiwania prawdy w ujęciu filozoficznym.
Po trzecie wreszcie, jeśli tylko powolne odkrywanie wydarzeń pamiętnego lata 1957 roku nie znudzi, to z pewnością zaciekawi. Innej drogi nie znajduję.
Sylwia Kluczewska
Oceny
Książka na półkach
- 3 057
- 1 311
- 486
- 108
- 55
- 35
- 34
- 31
- 25
- 25
Opinia
„Weiser Dawidek” to debiut literacki Pawła Huelle. Wydana w 1987 roku powieść stanowi mocny głos w polskiej literaturze, przesycony symboliką obraz powojennego Gdańska będący symfonią na rzecz mitologizacji dzieciństwa.
Tytułowy Weiser jest odmieńcem, czy też jak woleliby o nim myśleć jego rówieśnicy – magiczną impresją. Jest to postać dumna, nad wiek poważna, chodząca własnymi niestandardowymi ścieżkami. A zaczyna się w sumie niewinnie, Dawidek nie chodzi na religię, to kluczowy slogan słyszany w szkole. Wyobcowanie z grupy rówieśniczej doprowadza do stanu, w którym Weiser zadaje się wyłącznie z Elką, tylko jej udostępnia swoje sekretne życie, przez nią też komunikuje się z resztą bohaterów książki: Szymkiem, Piotrem i Hellerem. Niezwykłość tytułowego bohatera ukazana została z perspektywy niecodziennych rzeczy, których dokonywał: ujarzmiania dzikich zwierząt, wyposażenia w broń, kreowania niezwykle efektownych wybuchów, lewitacji. W tym kontekście znamienna jest scena, w której podczas procesji Bożego Ciała Weiser wyłania się z obłoku dymu, stanowiąc uosobienie ludycznego katolicyzmu, pełnego cudów i kwestii niedopowiedzianych. Szczytem osiągnięć Weisera okazało się zniknięcie po jednym z wybuchów, które stanowi główną oś fabularną powieści.
Huelle przedstawia opisane dzieje w narracji dwu, a czasami nawet czteropłaszczyznowej – w retrospekcjach dorosłych bohaterów książki, opowieściach o poszczególnych zdarzeniach oraz relacjach młodych kolegów, którzy wezwani na dyrektorski dywanik spowiadają się z zaangażowania w zniknięcie Weisera. Dzięki temu zabiegowi powieść przybiera wymiaru symbolicznego, to co dawne przenika współczesność, oddziałuje na nią w każdym calu. Autor w tym wszystkim umiejętnie operuje tajemnicą – stopniowym dochodzeniem do prawdy, którą żeby nie było łatwiej ukrył między wierszami.
„Weisera Dawidka” można czytać na co najmniej dwóch powierzchniach – tej prostszej, dosłownej, gdzie czytelnik zachwyci się samą historią, realizmem magicznym, nostalgią bijącą z retrospektywnych wspomnień, obrazami skąpanego w słońcu Gdańska czy wspomnieniami własnej młodości. Drugie dno powieści odnieść należy do kwestii religijnych. Pobudek dla takiego odczytania treści Huelle zastosował wystarczająco – Weiser jako młody, nierozumiany Żyd, który w pewnym momencie znika i żyje w umysłach ludzi, wypowiedzi księdza Dudaka, czynienie cudów, śnięte ryby w morzu, wariat na cmentarzu wieszczący rychły koniec cywilizacji. Jest to więc powieść o odkrywaniu sensu naszego żywota, o głodzie niewiedzy wyrastającym z lęku, że być może po tamtej stronie nic nie ma. Jest to też opowieść o poszukiwaniu celu, właściwej drogi postępowania, o tym co ważne, a co wbrew pozorom może nie mieć znaczenia.
Wierzę, że niezależnie którą wersję „Weisera” odczytacie, będziecie nią usatysfakcjonowani. Tym bardziej, że powieść Huelle jest otwarta na kolejne interpretacji – walka dobra ze złem, odrzucenie w szkole itd. Autor wplata w historię całą masę kulturowych odniesień, nawiązań i aluzji, których odkrywanie także może stanowić niezłego rodzaju zabawę i wyzwanie. W warstwie formalnej Huelle do każdej z historii, z których buduje swoją powieść, znajduje osobny język, osobną formę narracyjną. W jego książce znaleźć można fragmenty, które z powodzeniem odnalazłyby się na kartach opowieści detektywistycznej, literatury z gatunku realizmu magicznego czy powieści historycznej a mam wrażenie, że nawiązuje on także nić porozumienia ze stylem biblijnym. Jego język choć może nie wyróżnia się własnym unikatowym stylem, na pewno nie nudzi i daje przekonanie, że autor to osoba na właściwym miejscu. „Weiser Dawidek” to jedna z najlepszych polskich powieści, jakie czytałem w ostatnich latach, niezwykle ciekawa i przemyślana. Głęboko wierzę, że zadowoli ona każdego czytelnika.
„Weiser Dawidek” to debiut literacki Pawła Huelle. Wydana w 1987 roku powieść stanowi mocny głos w polskiej literaturze, przesycony symboliką obraz powojennego Gdańska będący symfonią na rzecz mitologizacji dzieciństwa.
więcej Pokaż mimo toTytułowy Weiser jest odmieńcem, czy też jak woleliby o nim myśleć jego rówieśnicy – magiczną impresją. Jest to postać dumna, nad wiek poważna, chodząca...