Nasza strona internetowa wykorzystuje cookies (pol.: ciasteczka)

W celu sprawnego i szybkiego działania serwisu, zapewnienia wygody podczas jego przeglądania, dostosowywania funkcjonalności do indywidualnych potrzeb użytkowników, a także w celach statystycznych oraz reklamowych, używamy informacji zapisanych za pomocą cookies. Korzystanie z serwisu jest równoznaczne ze zgodą użytkownika na stosowanie plików cookies. Więcej informacji znajdziesz tutaj.

Czciciele Czasu, Ognia i Szatana. Religie Iranu: zaratusztrianizm, anahityzm, mitraizm, manicheizm, mazdakizm, mazdazanizm, jazydyzm

Książka jest przypisana do serii/cyklu "WIERZENIA, TRADYCJE, MITY, LEGENDY I BAŚNIE NARODÓW ŚWIATA". Edytuj książkę, aby zweryfikować serię/cykl.
Wydawnictwo: Armoryka
7,5 (2 ocen i 1 opinia) Zobacz oceny
10
0
9
1
8
0
7
0
6
1
5
0
4
0
3
0
2
0
1
0
szczegółowe informacje
data wydania
ISBN
9788362173266
liczba stron
172
kategoria
religia
język
polski

Jest to opracowanie historii religii Iranu oraz ich wierzeń, w tym także dotyczących rzeczy ostatecznych człowieka i świata - Zaratusztrianizm, Zurwanizm, Anahityzm, Mitraizm, Manicheizm, Mazdakizm, Mazdaznanizm, Jazydyzm. Zawartość: Zaratusztrianizm. Rys historyczny zaratusztrianizmu. Indoirańczycy. Awesta i inne święte księgi. Zaratusztra i objawienie Ahura Mazdy. Stworzenie Archaniołów,...

Jest to opracowanie historii religii Iranu oraz ich wierzeń, w tym także dotyczących rzeczy ostatecznych człowieka i świata - Zaratusztrianizm, Zurwanizm, Anahityzm, Mitraizm, Manicheizm, Mazdakizm, Mazdaznanizm, Jazydyzm.

Zawartość:
Zaratusztrianizm.
Rys historyczny zaratusztrianizmu.
Indoirańczycy.
Awesta i inne święte księgi.
Zaratusztra i objawienie Ahura Mazdy.
Stworzenie Archaniołów, Wszechświata i ludzi.
Wizidagicha–i Zadspram:
Rozdział 1. Początkowy stan dwu duchów.
Rozdział 2. Napad Ahrimana na dobre twory.
Rozdział 3. Dusza pierwotnego byka woła do Ormazda.
Awesta – Wendidad Przegard (Fargard) II.
Aniołowie (jazaty) i demony (dewy).
„Trzy Czasy” – Stworzenie, Zmieszanie, Rozdzielenie.
Człowiek jako jedność psychofizyczna w świetle nauk zaratusztriańskich.
Ciało i dusza.
Rzeczy ostateczne człowieka i świata w zaratusztrianizmie.
Śmierć.
Między śmiercią a wiecznością.
Fraszo–kereti – Dzień Ostatni.
Objawienie się Saoszjanta–Zbawiciela i wydarzenia czasów ostatecznych.
Tan–i pasen – zmartwychwstanie ciał i Sąd Ostateczny.
Dušaxw (Duúzak, Dozakh) – Piekło.
Księga Arda Wiraz namag i jej autor.
Misvan–gâtu (Hamešag sud gâh) – Miejsce Czynów Równoważnych, (Miejsce Zmieszanych) czyli: ani piekło, ani raj.
Vahišta ahu (Garô nmâna, Garôdmân, Pahlom axwân) – Raj – Królestwo Boże.
Zurwanizm. `Ulema–i Islam, Traktat 2 (Doktorzy Islamu, Traktat 2).
Anahityzm.
Mitraizm.
Manicheizm.
Mazdakizm.
Mazdaznanizm.
Jazydyzm.
Bibliografia.

Fragment książki:

Tan–i pasen – zmartwychwstanie ciał i Sąd Ostateczny. Przy końcu czasów, a dokładniej obecnego czasu „Zmieszania”, po objawieniu się Saoszjanta, nastąpi zmartwychwstanie ciał. Najwięcej najpełniejszych informacji na temat czasów ostatecznych zawiera 30 rozdział księgi Bundahiszn, na podstawie którego opiszę to, co ma się wydarzyć: Gdy będą się zbliżać czasy Saoszjanta – czyli gdy ostatnie tysiąclecie dziejów świata będzie się mieć ku końcowi – na ziemi zaczną się dziać dziwne rzeczy.Wtedy to zacznie się zmieniać ludzka natura, powracając do swej pierwotnej czystości. W czasach po stworzeniu świata pierwsi ludzi Maszje (Mashye) i Maszjane (Mashyane) odżywiali się wyłącznie wodą, dopiero z czasem nasz gatunek począł karmić się roślinami, potem mlekiem, a wreszcie mięsem. W czasach ostatecznych nastąpi powrót do pierwotnej natury człowieka. I tak najpierw ludzie przestaną jeść mięso, potem pić mleko, wreszcie spożywać chleb, warzywa, owoce, aż dojdzie do tego, iż będą pić samą wodę. Apetyt ludzi tak się zmniejszy, że jeden posiłek będzie im starczał na trzy dni. Wreszcie, na dziesięć lat przed przyjściem Saoszjanta dojdzie do tego, że ludzie w ogóle przestaną jeść i będą żyli. Gdy to się stanie, objawi się Saoszjant. Po swym przyjściu na ziemię wskrzesi wszystkich ludzi, zarówno dobrych, jak i złych, co dla Ahura Mazdy nie sprawi żadnej trudności, bo skoro niegdyś stworzył wszystko z niczego, to tym prościej będzie dlań odtworzyć coś, co już niegdyś istniało. W tamtym czasie zmartwychwstania kości zażądają ducha od ziemi, krwi od wody, włosów od roślin, życia od ognia, bo wszak w momencie śmierci cielesnej, człowiek „rozpływał się” w przyrodzie.

 

źródło opisu: http://armoryka.otwarte24.pl/18,CZCICIELE-OGNIA-CZ...(?)

źródło okładki: http://armoryka.otwarte24.pl/18,CZCICIELE-OGNIA-CZ...»

pokaż więcej

Brak materiałów.
książek: 60
keres1372 | 2015-12-05
Na półkach: Przeczytane
Przeczytana: 05 grudnia 2015

Grubość książki pokazuje że nie jest to szczegółowy opis, tylko ma zapoznać czytelnika z podstawami. I moim zdaniem autor robi to perfekcyjnie. Informacje nie są bardzo szczegółowe, ale ma się podstawową wiedzę.
Polecam każdemu kto chce mieć ogólną wiedze na ten temat. Ci co chcą posiadać bardziej szczegółową, mogą tą książkę potraktować jako dobry wstęp.

Pokaż wszystkie opinie o tej książce
Trwa wyszukiwanie najtańszych ofert.
Moja Biblioteczka
Jeżeli chcesz dodać książkę do biblioteczki, wybierz półkę, oceń lub napisz opinię.
Przeczytane
loading

Opinie czytelników


O książce:
Bieżeństwo 1915. Zapomniani uchodźcy

Dobrze, że takie książki powstają. Słowo „bieżeństwo” było mi całkowicie obce. Autorce również stąd zdecydowała dać taki, a nie inny tytuł. Nazwa ta...

zgłoś błąd zgłoś błąd