Nasza strona internetowa wykorzystuje cookies (pol.: ciasteczka)

W celu sprawnego i szybkiego działania serwisu, zapewnienia wygody podczas jego przeglądania, dostosowywania funkcjonalności do indywidualnych potrzeb użytkowników, a także w celach statystycznych oraz reklamowych, używamy informacji zapisanych za pomocą cookies. Korzystanie z serwisu jest równoznaczne ze zgodą użytkownika na stosowanie plików cookies. Więcej informacji znajdziesz tutaj.

Kamp. Antologia przekładów

Książka jest przypisana do serii/cyklu "Horyzonty Nowoczesności". Edytuj książkę, aby zweryfikować serię/cykl.
Wydawnictwo: Universitas
7 (2 ocen i 0 opinii) Zobacz oceny
10
0
9
0
8
0
7
2
6
0
5
0
4
0
3
0
2
0
1
0
Edytuj książkę
szczegółowe informacje
data wydania
ISBN
9788324222476
liczba stron
748
słowa kluczowe
kamp
język
polski
dodał
Mariusz

Do lat sześćdziesiątych XX wieku kamp rozwijał się przede wszystkim dzięki subkulturze homoseksualnej, której członkowie wypracowali sobie kod smaku służący tajnemu porozumieniu. Znaki odmienności seksualnej były tu jednak uplątane w wielopoziomową grę, która czyniła z przekazu tożsamościowego tekst zakryty i zarazem jawny – tak bardzo ostentacyjny, że aż niewiarygodny. Więzią, która łączyła...

Do lat sześćdziesiątych XX wieku kamp rozwijał się przede wszystkim dzięki subkulturze homoseksualnej, której członkowie wypracowali sobie kod smaku służący tajnemu porozumieniu. Znaki odmienności seksualnej były tu jednak uplątane w wielopoziomową grę, która czyniła z przekazu tożsamościowego tekst zakryty i zarazem jawny – tak bardzo ostentacyjny, że aż niewiarygodny. Więzią, która łączyła sprzeczne poziomy komunikacji i nadawała im spójność, była ironia; specyfika kampu wyrażała się w tym, że ironia wymierzona była zarówno w kulturę heteroseksualną, jak i w subkulturę homoseksualną. Ludycznie odgrywać heteroseksualne aspekty kultury dominującej z pozycji odmieńca i odmiennościowe aspekty kultury podporządkowanej z perspektywy dominującej – to właśnie znaczyło uprawiać kamp. W latach sześćdziesiątych ta dziwna estetyka tożsamości została przechwycona przez kulturę masową, zesterotypizowaną i pozbawioną politycznego ostrza. Kamp uznano za estetykę przesady. W nowym ujęciu, zaproponowanym przez Susan Sontag, kamp okazywał się rozwiązaniem stricte modernistycznego dylematu, który rządził wyborami artystów; od schyłku wieku XIX twórcy stali przed koniecznością wyboru między elitarnością i popularnością, między wartościami sztuki wysokiej i niskiej, między innowacją i konwencjonalnością. Kamp pozwalał mieć jedno i drugie: chwaląc wytwory sztuki niskiej, legitymizował „zły gust” kultury masowej, a zarazem podpowiadał chwyty, które umożliwiały indywidualne przetworzenie masowości. Rozwiązanie dylematu „wysokie – niskie” przybrało więc w przypadku kampu postać – sprzecznego – zdystansowanego zaangażowania w wytwory masowości.


SPIS TREŚCI

Podziękowania
Przemysław Czapliński, Kamp – gry antropologiczne
CZĘŚĆ I. DO KOGO NALEŻY KAMP
Sontag Susan, Notatki o Kampie
Andrew Britton, Po stronie interpretacji. Notatki przeciw kampowi
Richard Dyer, O kampowaniu, które trzyma nas przy życiu
Pamela Robertson, Jak się robi kamp feministyczny?
Andy Medhurst, Kamp
Mike Perkovich, Michaśki, kamp, cioty i literatura amerykańska
Robert F. Kiernan, Przedsiębiorstwo Kamp
David Bergman, Kamp
CZĘŚĆ II. KAMP – PRZEGINANIE KULTURY WYSOKIEJ
Mark Booth, Campe-toi! O genezie i definicjach kampu
Moe Meyer, Pod znakiem Wilde’a. Archeologia pozowania
Karl Keller, Kampowanie Whitmana
Robert F. Kiernan, Triumf fantazji
Gregory Woods, Kultura wysoka i wysoki kamp.
Przypadek Marcela Prousta
Gunter Erbe, Dandys nowoczesny
Patric Mauries, Drugi manifest kampu
III. KAMP, POP I EKONOMIA KULTURY MASOWEJ
Andrew Ross, Kamp: sposoby użycia
Sasha Torres, Kampowy krzyżowiec w pelerynie: Pop, kamp
i telewizyjny serial o Batmanie
Philip Core, Kampowe reguły
Chuck Kleinhans, Wyjmowane z kosza. Kamp i polityka parodii
Jürgen Bräulein, Jak kultura kampu dotarła do Niemiec
IV. KAMP – SZANSA INNEJ ANTROPOLOGII
Esther Newton, Wzorce ról
Judith Butler, Od „wnętrza” do performatywów płci
Eve Kosofsky Sedgwick, Wilde, Nietzsche i sentymentalne
związki z męskim ciałem
Moe Meyer, Dyskurs Kampu. Rewindykacja
Caryl Flinn, Śmierci kampu
George Piggford, „Kim jest ta dziewczyna?” Annie Lenox,
„Orlando” Virginii Woolf i kampowa androginia kobieca
Philipe Cardon, Recepta na Odmieńca albo maszyna do
(de)konstrukcji tożsamości
Anna Mizerka, Kamp po polsku
Kalendarium kampu
Mały słownik kampowych organizacji, osób i pojęć
Biogramy autorów
Bibliografia po(d)ręczna kampu
Indeks rzeczowy
Indeks nazwisk
Dziesięć najbardziej kampowych filmów/
powieści/ postaci/ budowli

 

źródło opisu: http://www.universitas.com.pl/

źródło okładki: http://www.universitas.com.pl/

pokaż więcej

Brak materiałów.
Trwa wyszukiwanie najtańszych ofert.
Dodaj dyskusję
Dyskusje o książce
    Obecnie jeszcze nie ma dyskusji powiązanych z tą książką.
Sortuj opinie wg
Opinie czytelników (57)
 Pokaż tylko oceny z treścią
książek: 1601
Cardio | 2016-01-07
Na półkach: 2016
Przeczytana: 27 stycznia 2016
książek: 603
Kaj | 2013-10-06
Na półkach: Przeczytane
książek: 1171
Corvus Corax | 2017-08-23
Na półkach: Chcę przeczytać
książek: 648
anu | 2017-08-07
Na półkach: Chcę przeczytać
książek: 184
morritz | 2017-07-26
Na półkach: Chcę przeczytać
książek: 1391
radoslavv | 2017-06-07
Na półkach: Chcę przeczytać
książek: 513
tomaszefska | 2017-04-29
Na półkach: Chcę przeczytać
książek: 505
jaspers | 2017-02-07
Na półkach: Posiadam
książek: 1456
defective | 2016-05-21
Na półkach: Chcę przeczytać
książek: 367
Marvja | 2016-04-07
Na półkach: Chcę przeczytać
zobacz kolejne z 47 
Moja Biblioteczka
Jeżeli chcesz dodać książkę do biblioteczki, wybierz półkę, oceń lub napisz opinię.
Przeczytane
loading
Cytaty z książki
Inne książki autora
więcej książek tego autora
zgłoś błąd zgłoś błąd