Podróż do przeszłości. Interpretacje najnowszej historii w polskiej sztuce krytycznej.

Wydawnictwo: SWPS Academica
7 (3 ocen i 0 opinii) Zobacz oceny
10
0
9
0
8
1
7
1
6
1
5
0
4
0
3
0
2
0
1
0
Edytuj książkę
szczegółowe informacje
data wydania
ISBN
9788362443000
liczba stron
529
język
polski
dodał
Szablozębna

Autorka omawia wybrane prace Elżbiety Janickiej, Rafała Jakubowicza, Artura Żmijewskiego, film Wspomnienia z miasta L. (Monika Kowalska, Grzegorz Kowalski, Zbigniew Sejwa), a także książkę Co robi łączniczka Darka Foksa oraz Zbigniewa Libery. Pragnie wraz z Czytelnikami zastanowić się, dlaczego sztuka współczesna przywołuje historię – przypominając, ostrzegając, przywołując duchy,...

Autorka omawia wybrane prace Elżbiety Janickiej, Rafała Jakubowicza, Artura Żmijewskiego, film Wspomnienia z miasta L. (Monika Kowalska, Grzegorz Kowalski, Zbigniew Sejwa), a także książkę Co robi łączniczka Darka Foksa oraz Zbigniewa Libery. Pragnie wraz z Czytelnikami zastanowić się, dlaczego sztuka współczesna przywołuje historię – przypominając, ostrzegając, przywołując duchy, przepracowując traumy, zmuszając do przemyślenia zapomnianych, jak mogłoby się wydawać, problemów. Kowalczyk pisze, że współczesna sztuka wydobywa napięcia, które ukrywają miejsca przeklęte, naznaczone piętnem „złej historii”, Zagłady i totalitaryzmu. Ukazuje, że żyjemy w cieniu tragicznych wydarzeń. W sensie metaforycznym sztuka ta „wywołuje duchy” przeszłości. Ta twórczość pyta między innymi o historię danego miejsca, a także wykorzystuje tę historię do współtworzenia znaczeń poszczególnych prac czy też całych wystaw.

Sztuka zabiera widzów w podróż – podróż gotycką, mroczną, do zakamarków naszej przeszłości. Zmusza do błądzenia po zapomnianych miejscach, błąkania się po opustoszałych budynkach, do odwiedzania miejsc tragicznych, noszących złowrogie piętno historii.

Izabela Kowalczyk jest wybitną osobistością polskiej sceny kultury, historykiem i krytykiem sztuki najnowszej i jednocześnie autorytetem w tej dziedzinie. Jej doniosły głos w przestrzeni publicznej (...) łączy w sobie głęboką wiedzę i rozwagę z odwagą głoszenia własnych sądów i z życzliwością dla świata.(...) Od wielu już lat uczy nas wszystkich, że sztuka nie jest autarkiczną wyspą, autonomicznym tworem powstałym z estetycznych wzruszeń geniuszy, mających bezpośredni kontakt z Absolutem, ale dziełem historii, konkretnych ludzi uwikłanych w specyficzne konteksty. Uczy nas też, że historyk sztuki powinien podejmować ważkie społecznie tematy, gdyż na gruncie tej dyscypliny toczyć się winna dyskusja o kształcie naszej młodej demokracji.

(...) Uważam [tę] książkę za wartościową, potrzebną i ważną pracę (...). Jestem przekonana, że będzie pełniła rolę podręcznika akademickiego, ucząc analizy prac z dziedziny kultury wizualnej i wskazując, że interpretacje te mają bezpośredni wpływ na pojmowanie współczesności .
Prof. dr hab. Anna Markowska
Instytut Historii Sztuki
Uniwersytetu Wrocławskiego

 

źródło opisu: http://www.wsnhid.pl/aktualnosci/wydarzenia/813-wy...(?)

źródło okładki: http://www.wsnhid.pl/aktualnosci/wydarzenia/813-wy...»

pokaż więcej

Brak materiałów.
Trwa wyszukiwanie najtańszych ofert.
Dodaj dyskusję
Dyskusje o książce
    Obecnie jeszcze nie ma dyskusji powiązanych z tą książką.
Sortuj opinie wg
Opinie czytelników (0)
 Pokaż tylko oceny z treścią
Brak opinii. Napisz pierwszą opinię!
Przeczytaj także

Moja Biblioteczka
Jeżeli chcesz dodać książkę do biblioteczki, wybierz półkę, oceń lub napisz opinię.
Przeczytane
loading
Zapisując się na newsletter zgadzasz się na otrzymywanie informacji z serwisu Lubimyczytac.pl w tym informacji handlowych, oraz informacji dopasowanych do twoich zainteresowań i preferencji. Twój adres email będziemy przetwarzać w celu kierowania do Ciebie treści marketingowych w formie newslettera. Więcej informacji w Polityce Prywatności.
Cytaty z książki
Inne książki autora
więcej książek tego autora
zgłoś błąd zgłoś błąd