Nasza strona internetowa wykorzystuje cookies (pol.: ciasteczka)

W celu sprawnego i szybkiego działania serwisu, zapewnienia wygody podczas jego przeglądania, dostosowywania funkcjonalności do indywidualnych potrzeb użytkowników, a także w celach statystycznych oraz reklamowych, używamy informacji zapisanych za pomocą cookies. Korzystanie z serwisu jest równoznaczne ze zgodą użytkownika na stosowanie plików cookies. Więcej informacji znajdziesz tutaj.

Sześć widoków na kinematografię japońską

Wydawnictwo: Yohei
7 (2 ocen i 1 opinia) Zobacz oceny
10
0
9
0
8
1
7
0
6
1
5
0
4
0
3
0
2
0
1
0
Edytuj książkę
szczegółowe informacje
data wydania
ISBN
9788363131128
liczba stron
243
język
polski

Kino japońskie fascynuje. Twierdzenie to pozostaje dziś tak samo aktualne, jak w połowie ubiegłego stulecia, gdy filmy Akiry Kurosawy, Hiroshiego Inagakiego czy Teinosuke Kinugasy święciły triumfy na międzynarodowych festiwalach. Setki tytułów dostępnych poprzez oficjalne, jak i nieoficjalne kanały dystrybucji, dziesiątki serwisów tematycznych i blogów, częste retrospektywy i liczne...

Kino japońskie fascynuje. Twierdzenie to pozostaje dziś tak samo aktualne, jak w połowie ubiegłego stulecia, gdy filmy Akiry Kurosawy, Hiroshiego Inagakiego czy Teinosuke Kinugasy święciły triumfy na międzynarodowych festiwalach. Setki tytułów dostępnych poprzez oficjalne, jak i nieoficjalne kanały dystrybucji, dziesiątki serwisów tematycznych i blogów, częste retrospektywy i liczne publikacje, tak akademickie, jak i popularyzatorskie – oto świadectwo niesłabnącej popularności kinematografii Kraju Kwitnącej Wiśni.

Przystępując do prac nad Sześcioma widokami na kinematografię japońską, Dawid Głownia wyznaczył sobie dwa cele. Pierwszy stanowiła prezentacja metody badań kinematografii japońskiej, ujmującej jej utwory i dzieje w ramach szerszego kontekstu społecznego, politycznego i kulturowego. Drugi – przybliżenie Czytelnikowi kilku interesujących, a przy tym rzadko poruszanych w dotychczasowej literaturze przedmiotu, zjawisk z jej długiej historii.

W sześciu zróżnicowanych, tak pod względem formy, jak i treści, rozdziałach omówione zostały kolejno: narodziny japońskiego przemysłu filmowego; wpływy, jakie wywarły nań tradycyjne formy artystyczne; okoliczności wykształcenia się japońskiego systemu cenzury filmowej; wzajemne przenikanie się sfer polityki, sportu i kina od schyłku XIX wieku do zakończenia II wojny światowej; społeczno-polityczne aspekty filmów o wielkich potworach i dzieje ich recepcji na Zachodzie; w końcu zaś proces kształtowania się mitycznej opowieści o 47 roninach i jej wybrane filmowe interpretacje.

 

źródło opisu: Wydawnictwo Yohei, 2013

źródło okładki: www.yohei.com.pl

pokaż więcej

Brak materiałów.
książek: 4376
Wkp | 2015-11-03
Na półkach: Współpraca

Z KRAJU KWITNĄCYCH FILMÓW

Japonia to specyficzny kraj. Kraj, w którym technologiczne zaawansowanie przeplata się płynnie z tradycyjnymi wierzeniami, gdzie istnieje o wiele większa tolerancja rzeczy ogólnie przyjętych za kontrowersyjne, a zarazem miejsce, które w pewnym stopniu tkwi w mentalnym zastoju. Nigdzie też w takim, jak w Japonii stopniu nie jest wyraźna granica między fikcją a rzeczywistością. Kinematografia tego kraju musiała więc wykształcić bardzo specyficzną strukturę i bardzo charakterystyczne tendencje. I o tej właśnie specyficznej jak sama Japonia kinematografii zdecydował się nam opowiedzieć Dawid Głownia.

Sześć rozdziałów. Sześć widoków. Sześć aspektów. Od narodzin całego japońskiego przemysłu filmowego, przez wpływy, jakim się poddawał, po cenzurę. Filmy Kurosawy, Mizoguchiego, Kinugasy, oczywiście także i Godzilla. Dzieła i reżyserzy kultowi i wielcy, ale też i ci mniej znani, a poznania warci zaścielają strony książki, przenosząc nas w świat ich wizji, ale nie tylko.

Równoprawnym bohaterem „Szczęściu widoków” staje się obok filmów kwestia co najmniej tak samo interesująca: kultura. A właściwie kultura i tradycja. Elementy, które od dekad przenikały do świadomości innych nacji i spotykały się z pełnym fascynacji przyjęciem. Któż nie pamięta, jaka wymiana następowała między filmami Kurosawy a westernami? Albo jaki wpływ na kinematografię całego świata miały filmy z Godzillą? A może coś bliższego, fascynacja mangą i anime sprzed kilkunastu lat? Boom na japońskie horrory? Każdy któregoś z tych zjawisk w mniejszym bądź większym stopniu doświadczył, dzięki książce Głowni zaś może zrozumieć skalę podobnych zjawisk, innych ich przedstawicieli i genezy za nimi się kryjące. Może poznać związki społeczne i polityczne. I wiele, wiele więcej.

A przy okazji otrzymuje sporą porcję kadrów filmowych, zdjęć, drzeworytów i wszelkich z tematem związanych ilustracji.

Całościowo więc to świetna pozycja dla osób zafascynowanych kinem nie tylko z krainy flagi symbolizującej zachodzące słońce, ale kina w ogóle. Mądrze i inteligentnie, acz przy tym przystępnie napisana, fajnie wydana, nadaje się znakomicie dla każdego kinomaniaka. Dlatego też polecam a wydawnictwu Yohei składam podziękowania za udostępnienie mi egzemplarza do recenzji.

Recenzja opublikowana także na moim blogu http://ksiazkarnia.blog.pl/2015/11/03/szesc-widokow-na-kinematografie-japonska-dawid-glownia/

Pokaż wszystkie opinie o tej książce
Trwa wyszukiwanie najtańszych ofert.
Moja Biblioteczka
Jeżeli chcesz dodać książkę do biblioteczki, wybierz półkę, oceń lub napisz opinię.
Przeczytane
loading

Opinie czytelników


O książce:
Płonący świat

http://iminfected.pl/plonacy-swiat-isaac-marion/ Po ciężkich przejściach i trudach, jakie musiał pokonać R, udało się – jego serce zaczęło bić i prze...

zgłoś błąd zgłoś błąd