Sześć widoków na kinematografię japońską

Wydawnictwo: Yohei
7,25 (4 ocen i 1 opinia) Zobacz oceny
10
0
9
0
8
2
7
1
6
1
5
0
4
0
3
0
2
0
1
0
Edytuj książkę
szczegółowe informacje
data wydania
ISBN
9788363131128
liczba stron
243
język
polski

Kino japońskie fascynuje. Twierdzenie to pozostaje dziś tak samo aktualne, jak w połowie ubiegłego stulecia, gdy filmy Akiry Kurosawy, Hiroshiego Inagakiego czy Teinosuke Kinugasy święciły triumfy na międzynarodowych festiwalach. Setki tytułów dostępnych poprzez oficjalne, jak i nieoficjalne kanały dystrybucji, dziesiątki serwisów tematycznych i blogów, częste retrospektywy i liczne...

Kino japońskie fascynuje. Twierdzenie to pozostaje dziś tak samo aktualne, jak w połowie ubiegłego stulecia, gdy filmy Akiry Kurosawy, Hiroshiego Inagakiego czy Teinosuke Kinugasy święciły triumfy na międzynarodowych festiwalach. Setki tytułów dostępnych poprzez oficjalne, jak i nieoficjalne kanały dystrybucji, dziesiątki serwisów tematycznych i blogów, częste retrospektywy i liczne publikacje, tak akademickie, jak i popularyzatorskie – oto świadectwo niesłabnącej popularności kinematografii Kraju Kwitnącej Wiśni.

Przystępując do prac nad Sześcioma widokami na kinematografię japońską, Dawid Głownia wyznaczył sobie dwa cele. Pierwszy stanowiła prezentacja metody badań kinematografii japońskiej, ujmującej jej utwory i dzieje w ramach szerszego kontekstu społecznego, politycznego i kulturowego. Drugi – przybliżenie Czytelnikowi kilku interesujących, a przy tym rzadko poruszanych w dotychczasowej literaturze przedmiotu, zjawisk z jej długiej historii.

W sześciu zróżnicowanych, tak pod względem formy, jak i treści, rozdziałach omówione zostały kolejno: narodziny japońskiego przemysłu filmowego; wpływy, jakie wywarły nań tradycyjne formy artystyczne; okoliczności wykształcenia się japońskiego systemu cenzury filmowej; wzajemne przenikanie się sfer polityki, sportu i kina od schyłku XIX wieku do zakończenia II wojny światowej; społeczno-polityczne aspekty filmów o wielkich potworach i dzieje ich recepcji na Zachodzie; w końcu zaś proces kształtowania się mitycznej opowieści o 47 roninach i jej wybrane filmowe interpretacje.

 

źródło opisu: Wydawnictwo Yohei, 2013

źródło okładki: www.yohei.com.pl

pokaż więcej

Brak materiałów.
Trwa wyszukiwanie najtańszych ofert.
Dodaj dyskusję
Dyskusje o książce
    Obecnie jeszcze nie ma dyskusji powiązanych z tą książką.
Sortuj opinie wg
Opinie czytelników (1)
 Pokaż tylko oceny z treścią
książek: 5821
Wkp | 2015-11-03

Z KRAJU KWITNĄCYCH FILMÓW

Japonia to specyficzny kraj. Kraj, w którym technologiczne zaawansowanie przeplata się płynnie z tradycyjnymi wierzeniami, gdzie istnieje o wiele większa tolerancja rzeczy ogólnie przyjętych za kontrowersyjne, a zarazem miejsce, które w pewnym stopniu tkwi w mentalnym zastoju. Nigdzie też w takim, jak w Japonii stopniu nie jest wyraźna granica między fikcją a rzeczywistością. Kinematografia tego kraju musiała więc wykształcić bardzo specyficzną strukturę i bardzo charakterystyczne tendencje. I o tej właśnie specyficznej jak sama Japonia kinematografii zdecydował się nam opowiedzieć Dawid Głownia.

Sześć rozdziałów. Sześć widoków. Sześć aspektów. Od narodzin całego japońskiego przemysłu filmowego, przez wpływy, jakim się poddawał, po cenzurę. Filmy Kurosawy, Mizoguchiego, Kinugasy, oczywiście także i Godzilla. Dzieła i reżyserzy kultowi i wielcy, ale też i ci mniej znani, a poznania warci zaścielają strony książki, przenosząc nas w świat ich wizji, ale nie...

Przeczytaj także

Moja Biblioteczka
Jeżeli chcesz dodać książkę do biblioteczki, wybierz półkę, oceń lub napisz opinię.
Przeczytane
loading
Zapisując się na newsletter zgadzasz się na otrzymywanie informacji z serwisu Lubimyczytac.pl w tym informacji handlowych, oraz informacji dopasowanych do twoich zainteresowań i preferencji. Twój adres email będziemy przetwarzać w celu kierowania do Ciebie treści marketingowych w formie newslettera. Więcej informacji w Polityce Prywatności.
Cytaty z książki
zgłoś błąd zgłoś błąd