Nasza strona internetowa wykorzystuje cookies (pol.: ciasteczka)

W celu sprawnego i szybkiego działania serwisu, zapewnienia wygody podczas jego przeglądania, dostosowywania funkcjonalności do indywidualnych potrzeb użytkowników, a także w celach statystycznych oraz reklamowych, używamy informacji zapisanych za pomocą cookies. Korzystanie z serwisu jest równoznaczne ze zgodą użytkownika na stosowanie plików cookies. Więcej informacji znajdziesz tutaj.

100 lat mody

Wydawnictwo: Arkady
7,81 (52 ocen i 8 opinii) Zobacz oceny
10
5
9
8
8
21
7
9
6
8
5
1
4
0
3
0
2
0
1
0
Edytuj książkę
szczegółowe informacje
data wydania
ISBN
9788321348018
liczba stron
400
słowa kluczowe
moda
kategoria
albumy
język
polski
dodała
joly_fh

Książka ta dokumentuje za pomocą ilustracji najbardziej ekscytujący okres w historii mody, który cechuje największa różnorodność: od roku 1900 do dziś. Pokazuje i omawia ubrania elit, uniformy, stroje sportowe, style uliczne oraz haute couture. Zachwyci każdego, kto interesuje się modą; przyda się również studentom historii i początkującym projektantom odzieży.Ostatnie stulecie było okresem...

Książka ta dokumentuje za pomocą ilustracji najbardziej ekscytujący okres w historii mody, który cechuje największa różnorodność: od roku 1900 do dziś. Pokazuje i omawia ubrania elit, uniformy, stroje sportowe, style uliczne oraz haute couture. Zachwyci każdego, kto interesuje się modą; przyda się również studentom historii i początkującym projektantom odzieży.Ostatnie stulecie było okresem wielkich przemian w modzie damskiej. Sztywne gorsety z początku XX w. ustąpiły miejsca swobodniejszym stylom, takim jak te wprowadzone przez francuskiego projektanta Paula Poireta. Styl życia kobiet dramatycznie zmieniły dwie wojny światowe, podobnie radykalnym transformacjom uległ ich styl ubierania się. Od szycia w domu do haute couture, od racjonowaniado „New Look”, od pojawienia się strojów dla nastolatków do masowej produkcji odzieży, od wpływów „wyższych sfer” do kultury celebrytów – wszystkie te etapy historii rewolucji w modzie prześledzi czytelnik dzięki ponad 400 znakomitym fotografiom i ilustracjom – wiele z nich opublikowano po raz pierwszy.

 

źródło opisu: Wydawnictwo Arkady, 2013

źródło okładki: www.arkady.com.pl

pokaż więcej

Brak materiałów.
Już teraz nowa funkcja: pakiety. Dowiedz się więcej jak kupić kilka książek w najlepszej cenie >>>
Trwa wyszukiwanie najtańszych ofert.
Oficjalna recenzja
Malwina książek: 1040

Tak zmieniała się moda

Nie oszukujmy się, że książki o modzie kupuje się po to, by je czytać. Istota takich wydawnictw polega na zamieszczaniu jak największej liczby zdjęć, których oglądanie jest dla nas jak obcowanie z dziełami sztuki. Parafrazując klasyka, czytanie o modzie bez oglądania zdjęć, to jak tańczenie o architekturze. Książki o modzie przybierają więc najczęściej formę albumów, są pięknie wydane i drogie, ale dumnie prezentują się na półce. Do grona pozycji, które każda szanująca się fanka mody bądź li tylko fanka ładnych wydawnictw, może postawić na swojej półce dołącza wydane właśnie przez Wydawnictwo Arkady „100 lat mody” autorstwa Cally Blackman. To kompendium wiedzy o modzie XX i XXI wieku czyli okresu, w którym w modzie dokonała się nie jedna rewolucja, przewyższając tym samym postęp jaki w tej dziedzinie nastąpił w przeciągu setek lat poprzednich.

„100 lat mody” to piękny, gruby papier, Audrey Hepburn na okładce, a w środku setki mniejszych i większych zdjęć. Chce się wziąć do ręki i chce się mieć na półce. A naprawdę warto, bo wiele można się z tej książki dowiedzieć, nie tylko o modzie, ale i o zmieniających się obyczajach. Blackman pisze bowiem o modzie ostatniego stulecia przez pryzmat ówczesnej codzienności. Zmieniały się czasy, zmieniały zwyczaje, zmieniały się sposoby odpoczynku, przemieszczania się (co dotyczy zwłaszcza kobiet), powstawały nowe gatunki muzyki, a z nimi nowe subkultury, a wraz z tym wszystkim, czy może w wyniku tego wszystkiego, zmieniały się ubiory....

Nie oszukujmy się, że książki o modzie kupuje się po to, by je czytać. Istota takich wydawnictw polega na zamieszczaniu jak największej liczby zdjęć, których oglądanie jest dla nas jak obcowanie z dziełami sztuki. Parafrazując klasyka, czytanie o modzie bez oglądania zdjęć, to jak tańczenie o architekturze. Książki o modzie przybierają więc najczęściej formę albumów, są pięknie wydane i drogie, ale dumnie prezentują się na półce. Do grona pozycji, które każda szanująca się fanka mody bądź li tylko fanka ładnych wydawnictw, może postawić na swojej półce dołącza wydane właśnie przez Wydawnictwo Arkady „100 lat mody” autorstwa Cally Blackman. To kompendium wiedzy o modzie XX i XXI wieku czyli okresu, w którym w modzie dokonała się nie jedna rewolucja, przewyższając tym samym postęp jaki w tej dziedzinie nastąpił w przeciągu setek lat poprzednich.

„100 lat mody” to piękny, gruby papier, Audrey Hepburn na okładce, a w środku setki mniejszych i większych zdjęć. Chce się wziąć do ręki i chce się mieć na półce. A naprawdę warto, bo wiele można się z tej książki dowiedzieć, nie tylko o modzie, ale i o zmieniających się obyczajach. Blackman pisze bowiem o modzie ostatniego stulecia przez pryzmat ówczesnej codzienności. Zmieniały się czasy, zmieniały zwyczaje, zmieniały się sposoby odpoczynku, przemieszczania się (co dotyczy zwłaszcza kobiet), powstawały nowe gatunki muzyki, a z nimi nowe subkultury, a wraz z tym wszystkim, czy może w wyniku tego wszystkiego, zmieniały się ubiory. Książka słusznie podzielona jest na dwie części, dla których cezurą jest rok 1960. Wówczas to projektanci nad propozycje haute couture czyli wystawnych strojów, na które stać było tylko najbogatszych, postanowili przedłożyć modę codzienną, użytkową. Ich grupą docelową stała się młodzież, która w tym właśnie okresie zaczęła szukać indywidualności i chciała odciąć się wyglądem od swoich rodziców. I to właśnie druga połowa XX wieku, a zarazem druga część książki, jest barwniejsza, ciekawsza, bardziej zróżnicowana. Obydwie części książki poprzedzone są dłuższym wstępem, w którym autorka zwięźle, ale wyczerpująco dostarcza najważniejszych informacji na temat mody danego okresu. Do tego rozdziały w każdej części poświęcone są konkretnym zagadnieniem związanym z rozwojem mody, co pozwala zachować przejrzystość i porządkuje informacje. Mamy więc osobne strony poświęcone wyższym sferom z początku XX wieku, słynnym projektantkom z Chanel na czele czy projektantom stawiającym na minimalizm lub tym, dla których liczy się przede wszystkim kolor. Pod każdym zdjęciem znajdziemy krótki podpis, w którym często oprócz daty, nazwiska projektanta i informacji na temat kreacji, można też znaleźć różne ciekawostki. Ta która zaskoczyła mnie najbardziej to chyba fakt, że w czasie wojny, gdy pończochy były trudne do zdobycia, firmy kosmetyczne produkowały specjalne farby do malowania na nogach imitacji pończoch ze szwem. Innym ciekawym zjawiskiem była sukienka do pracy w domu, którą sprzedawano w 1942 roku w zestawie z… rękawicą kuchenną. Jak więc widać, dużym atutem książki jest to, że nie skupia się ona tylko na pokazywaniu strojów największych projektantów, na które pozwolić mogły sobie jedynie najbogatsze damy. Na książkę składają się też zdjęcia zwykłych kobiet, np. pracownic fabryk czy nastolatek, a także – co ma dodatkową wartość historyczną i socjologiczną – zdjęcia reklamowe. Nie brakuje też zdjęć gwiazd, bo moda od zawsze znajdowała się w nierozłącznym związku ze znanymi ludźmi, jak i z globalnymi mediami, które różnorodne mody rozpropagowywały. Na końcu książki znajdziemy zdjęcia z seriali „Seks w wielkim mieście” i „Mad Men”, które w ostatnich latach stały się wyraźną inspiracją dla projektantów. Autorka zaakcentowała też, w którą stronę moda podąża. Fotografie mieszkańców tokijskiej dzielnicy Hajaruku, gdzie można zobaczyć m.in. młodzież w strojach bohaterów mang i anime czy zdjęcia z pokazów holenderskiego duetu Viktor & Rolf są najlepszym dowodem na to, że moda przybiera coraz bardziej eksperymentalny charakter i zmierza w kierunku performance’u. A zatem za kolejnych 100 lat będzie o czym pisać.

„100 lat mody” ma być może jeden zasadniczy minus: pozbawione jest biogramów projektantów. Byłoby to wskazane, bo dla osób słabo zorientowanych w temacie część nazwisk może pozostać tajemnicza. Z drugiej jednak strony, lektura książki daje okazję odkryć nowe nazwiska – projektantów ze Stanów Zjednoczonych, Chin czy Japonii, których często się pomija w dyskursie o historii mody, koncentrując się głównie na nazwiskach europejskich.

Historia mody w pigułce zaserwowana nam przez Wydawnictwo Arkady to na dobrą sprawę lektura na dwa – trzy wieczory. To podróż w czasie i przestrzeni, która pozostawia po sobie jak najlepsze wspomnienia. Czemu warto się w nią wybrać? Bo, jak pisze autorka książki, moda nadal pozostaje dyktatorką rządzącą wizualną stroną naszego życia. Możemy obok niej przechodzić obojętnie, ale chcemy czy nie, zawsze będzie w naszym życiu obecna.

Malwina Sławińska

pokaż więcej

Sortuj opinie wg
Opinie czytelników (341)
 Pokaż tylko oceny z treścią
książek: 407
ardnaskela | 2016-11-13
Na półkach: Przeczytane, Ulubione, Posiadam

Książkę tą czytało mi się doskonale, wiedza tu zawarta nie jest może odkrywcza dla kogoś zainteresowana tematem ale miło było sobie pewne rzeczy przypomnieć czy uporządkować. Strona ikonograficzna jest bez zarzutu, zdjęcia są doskonale dobrane. Polecam gorąco.

książek: 463
Qulturasłowa | 2016-10-14
Na półkach: Przeczytane
Przeczytana: 14 października 2016

Modną być!
Donna Karan, Marc Jacobs, Oscar de la Renta czy Ralph Lauren – to tylko kilka z gorących nazwisk, które zna chyba każdy, nawet jeśli jego zainteresowania dalekie są od śledzenia najnowszych krojów, kolorów czy uczestniczenia w pokazach. Ci światowej sławy designerzy już od lat obecni są na rynku, a ubrania czy dodatki sygnowane ich nazwiskami znajdziemy w najlepszych butikach na całym świecie. Wyznaczają oni modowe trendy, decydują o kolorach na nadchodzące sezony, wzorach i fasonach, jakie pojawią się na ulicach. Co jednak sprawia, że właśnie te nazwiska wciąż są znane, zaś ubrania nielicznej grupy projektantów czy domów mody osiągają horrendalne ceny? Być może kluczem do sukcesu jest elastyczność i reagowanie na zmiany w otoczeniu społeczno-gospodarczym, a nawet niejako wyprzedzanie tych zmian. Trudno bowiem zaprzeczyć temu, iż swego rodzaju konsumpcja odzieży jest odzwierciedleniem tego, co się dzieje w danej chwili i miejscu, zaś za modowymi rewolucjami niemal zawsze...

książek: 153
Marta | 2014-09-04
Na półkach: Przeczytane, Ulubione, Posiadam
Przeczytana: 2014 rok

Pięknie wydana i opatrzona ciekawym, wnikliwym komentarzem historia mody XX w. Bardzo dobry wstęp do rozpoczęcia zgłębiania historii mody i zrozumienia, co wpływało na kształtowanie się konfekcji damskich w poszczególnych dekadach poprzedniego stulecia.

książek: 1070
Gabrielle | 2015-03-21
Na półkach: Przeczytane

Pięknie wydany i wspaniale ilustrowany album ukazujący najważniejsze aspekty i przemiany mody XX wieku. Mimo że jedynym tekstem są tu właściwie podpisy pod ilustracjami, to i tak można się z nich naprawdę dużo dowiedzieć.

książek: 1057
Aga | 2016-04-06
Na półkach: Przeczytane, Moda
Przeczytana: 06 kwietnia 2016

Całkiem ciekawa pozycja, która chociaż nie posiada wiele treści to niesie ze sobą wiele wrażeń, dużą dawkę historii oraz ogromną dawkę doznań wizualnych. Jej wadą jest jak dla mnie pewnego rodzaju suchość opisów zdjęć, które nie posiadają większego polotu i są czasem wręcz schematycznie nudne. Plus to na pewno zdjęcia, bardzo dobrej jakości oraz pokazujące interesujący wycinek twórczości różnych projektantów. Warta zobaczenia i przeczytania pewnych informacji, bo moda może się wydawać nic nieznaczącym elementem naszego życia, ale jak pokazuje ta książka, zmieniała się ona bardzo na przestrzeni 100 lat i miała oraz ma wielkie znaczenie w naszej egzystencji, nawet jeśli nie zwracamy na nią uwagi. Wspaniale jest się móc wgłębić w tak urozmaicony i zróżnicowany wycinek życia. Polecam, ale ostrzegam momentami są przeskoki gdzie brak trochę tej chronologii co jest trochę dziwne.

książek: 1234
szopenfeldziarka | 2015-11-17
Przeczytana: 17 listopada 2015

Sympatyczna książka do powolnego przeglądania i zachwycania się cudownymi kreacjami. Które można podziwiać na zdjęciach.

książek: 1796
Mmm | 2015-05-31
Przeczytana: 31 maja 2015

Bardzo dobra lektura, jednak brakuje mi zakończenia. Powinna się zakończyć jakimś słowem od autorki na temat mody i tego jak zmieniała się przez te sto lat,a nie po prostu zdjęciami ze współczesności. Niemniej jednak nadal świetna książka.

książek: 203
Arpioc | 2014-06-18
Na półkach: Przeczytane, Posiadam

Idealna pozycja dla rozpoczynających swoją przygodę z historią mody.

książek: 131
Yaaa87 | 2017-09-17
Na półkach: Przeczytane
książek: 84
Monika | 2017-08-16
Na półkach: Przeczytane, Ulubione, 2017
zobacz kolejne z 331 
Moja Biblioteczka
Jeżeli chcesz dodać książkę do biblioteczki, wybierz półkę, oceń lub napisz opinię.
Przeczytane
loading
Cytaty z książki
Inne książki autora
więcej książek tego autora
zgłoś błąd zgłoś błąd