Nasza strona internetowa wykorzystuje cookies (pol.: ciasteczka)

W celu sprawnego i szybkiego działania serwisu, zapewnienia wygody podczas jego przeglądania, dostosowywania funkcjonalności do indywidualnych potrzeb użytkowników, a także w celach statystycznych oraz reklamowych, używamy informacji zapisanych za pomocą cookies. Korzystanie z serwisu jest równoznaczne ze zgodą użytkownika na stosowanie plików cookies. Więcej informacji znajdziesz tutaj.

Bezcenny

Wydawnictwo: W.A.B.
7,12 (4855 ocen i 702 opinie) Zobacz oceny
10
260
9
473
8
1 186
7
1 501
6
927
5
283
4
105
3
80
2
27
1
13
Edytuj książkę
szczegółowe informacje
data wydania
ISBN
9788377478882
liczba stron
496
słowa kluczowe
literatura polska,
język
polski
dodał
Matt Cobosco

Inne wydania

Autor bestsellerowych kryminałów na tropie największej tajemnicy XX wieku! 1945. Niemcy przegrywają wojnę, każdy myśli tylko o sobie. Generalny Gubernator Hans Frank ukrywa najcenniejsze łupy, a wraz z nimi bezcenny sekret, który ma zapewnić mu nietykalność po wojnie. Skarb ginie bez śladu w tajemniczych okolicznościach. 1946. Do Polski powracają zrabowane dzieła sztuki z "Damą z...

Autor bestsellerowych kryminałów na tropie największej tajemnicy XX wieku!

1945. Niemcy przegrywają wojnę, każdy myśli tylko o sobie. Generalny Gubernator Hans Frank ukrywa najcenniejsze łupy, a wraz z nimi bezcenny sekret, który ma zapewnić mu nietykalność po wojnie. Skarb ginie bez śladu w tajemniczych okolicznościach.

1946. Do Polski powracają zrabowane dzieła sztuki z "Damą z gronostajem" Leonarda da Vinci na czele. Brakuje "Portretu Młodzieńca" Rafaela Santi, który od tej pory pozostaje najcenniejszym zaginionym na świecie dziełem sztuki i symbolem grabieży dokonanych w czasie II wojny światowej. W Muzeum Czartoryskich w Krakowie od ponad sześćdziesięciu lat na Rafaela czeka pusta rama.

Współcześnie. Doktor Zofia Lorentz, historyk sztuki i urzędniczka Ministerstwa Spraw Zagranicznych, próbująca sprawić, aby do Polski wróciło choć kilka z ponad 60 000 zaginionych dzieł, zostaje wezwana do kancelarii premiera. Sprawa jest pilna i ściśle tajna. Arcydzieło Rafaela zostało w końcu namierzone, a ona musi odzyskać je dla Polski. Legalna droga nie wchodzi w grę. Jedynym możliwym sposobem jest kradzież. Zofia podejmuje się zadania. Do jej zespołu dołączają cyniczny młody marszand, świeżo emerytowany oficer służb specjalnych i legendarna szwedzka złodziejka, specjalnie w tym celu wyciągnięta z więzienia.

"Bezcenny" to międzynarodowy thriller łączący najlepsze cechy prozy Dana Browna, Arturo Perez-Reverte i Umberto Eco. W miejsce każdej rozwiązanej zagadki pojawia się kilka następnych, zwrot akcji goni zwrot akcji, a bohaterowie w poszukiwaniu zaginionego arcydzieła wpadają na trop tajemnicy, która najnowszą historię świata wywróci do góry nogami. Możni tego świata zrobią wszystko, aby nie ujrzała ona światła dziennego.
"Bezcenny" to pełne błyskotliwej erudycji kompendium wiedzy o sekretach historii sztuki. O genialnych artystach, o szalonych kolekcjonerach, o chciwych marszandach, o wielkiej grabieży z czasów okupacji, a także o szwindlu, jakim jest dzisiejszy rynek sztuki.

"Bezcenny" to także komentarz do rzeczywistości w ironicznym, prześmiewczym i bezkompromisowym stylu, do którego przyzwyczaił nas autor "Uwikłania" i "Ziarna prawdy".

 

źródło opisu: Wydawnictwo W.A.B., 2013

źródło okładki: http://www.wab.com.pl/

pokaż więcej

Brak materiałów.
książek: 86
Katarzyna Marciszewska | 2017-06-17
Przeczytana: 10 czerwca 2017

Opublikowano na www.marciszewska.com
70 procent dzieł sztuki zostało zrabowanych Polsce podczas II wojny światowej przez Niemców i Sowietów. Większość z nich nie została nigdy odzyskana, a wśród tysięcy zaginionych arcydzieł są obrazy takich twórców jak Rembrandt, Rubens, Lucas Cranach Starszy, Anton van Dyck, Jan Matejko, Aleksander Gierymski, Jacek Malczewski. Najcenniejszym, nieodzyskanym płótnem jest jednak "Portret młodzieńca" Rafaela.

I to poszukiwania właśnie tego obrazu stały się kanwą powieści "Bezcenny" napisanej przez dotychczasowego mistrza kryminału – Zygmunta Miłoszewskiego. Poszukiwania, które trwają już ponad 70 lat i są kontynuowane przez specjalny zespół ds. rewindykacji dóbr kultury w Ministerstwie Spraw Zagranicznych. W ostatnich latach ministerialnej komórce udało się odzyskać obrazy m.in. Aleksandra Gierymskiego, Juliana Fałata czy Anny Bilińskiej-Bohdanowiczowej. Ale brak wśród nich bezcennego Rafaela. Inaczej jest w powieści Miłoszewskiego, która jest perfekcyjnym (i smakowitym) połączeniem prawdy i fikcji. Książka jest porywająca, a po jej przeczytaniu czytelnik ma ochotę zgłębić temat grabieży polskich dóbr kultury w czasie II wojny światowej. I autor chyba jest tego świadomy, bo na koniec powieści podsuwa zaciekawionemu czytelnikowi pozycje naukowe, które mogą pomóc w zaspokojeniu jego głodu tej wiedzy.

W książce wiele się dzieje. Już sam początek powieści jest jak trzęsienie ziemi u Hitchcocka. Oto w wyniku zamachu terrorystycznego może zginąć wielu ludzi podróżujących kolejką linową na Kasprowy Wierch. Czy ktoś to powstrzyma?

Bohaterowie pełni wad, ale za to sympatyczni i zamierzenie zabawni, podróżują po całym świecie przeżywając masę przygód, aby wytropić zaginiony obraz. Ściga ich bezwzględny morderca, który nie zamierza im odpuścić ani przez chwilę. Czytelnik podróżuje z bohaterami nie tylko geograficznie, ale też historycznie. Poznaje przedwojennych, ekscentrycznych kolekcjonerów w rodzaju Ignacego Korwina-Milewskiego czy Henryka Aszkenazego. Na początku myślałam, że Miłoszewski zmyślił ich sobie, tak bardzo wydawali się przerysowani. Tymczasem nie! I faktycznie Korwin-Milewski namówił czołowych malarzy tamtego okresu na stworzenie autoportretów według swoich wydumanych wytycznych. A o życiu jednego z najbardziej wpływowych i zamożnych ludzi II Rzeczpospolitej – Aszkenazym, wiadomo naprawdę tyle, co kot napłakał. Był Żydem i ponoć uratował swoje życie dzięki sprzedaży jednego z obrazów ze swojej rzekomo bogatej kolekcji. Rzekomo–ponoć–niby to najczęstsze słowa występujące w przykrótkich próbach biografii tego człowieka. Dlatego Miłoszewski wprowadzając jego postać do powieści mógł sobie pozwolić na wiele, bo wiedział, że o Aszkenazym tak naprawdę mało wiadomo.

Fikcja, fikcją, ale niejeden czytelnik po przeczytaniu powieści Miłoszewskiego, zadaje sobie pytanie: no, ale gdzie tak naprawdę znajduje się Rafael? Istnieją różne teorie, nawet takie, że obraz może znajdować się w Polsce, ale jego posiadacz nie chce się do tego przyznać. Ponadto wskazuje się Niemcy, Szwajcarię, Rosję, a nawet Australię. Co ciekawe, to właśnie ten ostatni kraj-kontynent jest najbardziej prawdopodobny. Rafael ma spoczywać w jednym z bankowych sejfów. Zanim jednak tam trafił, w czasie wojny należał do samego Hansa Franka, ale jeszcze przez zakończeniem tego konfliktu ślad po obrazie urywa się. Syn zbrodniarza Niklas podsumował losy Rafaela: "Większość dzieł sztuki Polacy otrzymali z powrotem, oprócz portretu młodego mężczyzny pędzla Rafaela, który (...) był u nas w Neuhaus nad Schliersee w Górnej Bawarii. Później gdzieś przepadł. Być może wisi w jakiejś chłopskiej chałupie wymieniony przez matkę w 1945 roku na jaja, masło, wieprzowinę". Czy mu wierzyć?

Pokaż wszystkie opinie o tej książce
Już teraz nowa funkcja: pakiety. Dowiedz się więcej jak kupić kilka książek w najlepszej cenie >>>
Trwa wyszukiwanie najtańszych ofert.
Moja Biblioteczka
Jeżeli chcesz dodać książkę do biblioteczki, wybierz półkę, oceń lub napisz opinię.
Przeczytane
loading

Opinie czytelników


O książce:
Nomen omen

Po "Dożywociu" i "Sile niższej" spodziewałam się, że 'Nomen Omen' zwali mnie z nóg nowymi bohaterami, powali dowcipnym językiem i...

zgłoś błąd zgłoś błąd