Siła nawyku. Dlaczego robimy to, co robimy i jak można to zmienić w życiu i biznesie
- Kategoria:
- nauki społeczne (psychologia, socjologia, itd.)
- Tytuł oryginału:
- The Power of Habit
- Wydawnictwo:
- Wydawnictwo Naukowe PWN
- Data wydania:
- 2013-04-03
- Data 1. wyd. pol.:
- 2013-04-03
- Data 1. wydania:
- 2012-01-01
- Liczba stron:
- 424
- Czas czytania
- 7 godz. 4 min.
- Język:
- polski
- ISBN:
- 9788377052730
- Tłumacz:
- Małgorzata Guzowska
- Tagi:
- nawyk psychologia nałóg społeczeństwo neurologia
Nawyki mają potężną moc, a przyzwyczajenie jest drugą naturą człowieka! Nałogowo palimy, bezustannie sprawdzamy wiadomości na Facebooku, chronicznie wybieramy nieodpowiednich partnerów, zawsze ścielimy łóżka lub nie robimy tego nigdy.
Autor udowadnia, że odpowiednie pokierowanie wyrobieniem nowych lub zmianą dotychczasowych nawyków może diametralnie odmienić czyjeś życie, ale także funkcjonowanie społeczeństw, przedsiębiorstw, grup zawodowych, państw... Autor na sprawdzonych przykładach dowodzi, że świadomość, zrozumienie i zmiana nawyków pomagają osiągać wymarzone cele.
Jak jeden człowiek od reklamy namówił Amerykanów do codziennego mycia zębów i dlaczego pasta Pepsodent stała się najpopularniejszą pastą do zębów na świecie?
Jak Lisa, przez wiele lat uzależniona od papierosów i alkoholu, otyła, zadłużona i niezdolna do utrzymania stałej pracy, zmieniła się w wolną od nałogów, zgrabną kobietę sukcesu?
Co sprawia, że Starbucks odnosi światowy sukces?
W jaki sposób Procter & Gamble przekonał klientów, że świeże powietrze wymaga odświeżaczy powietrza?
Dlaczego pływak, Michael Phelps, wygrał wyścig płynąc na oślep?
Badania nad działaniem mechanizmu stojącego za nawykami pomagają firmom w dotarciu do klienta, organizacji odpowiednich kampanii promocyjnych, reorganizacji przedsiębiorstw, usprawnieniu działania placówek zdrowia i wielu innych działaniach. Drobna zmiana, wprowadzona na stałe dzięki wykształceniu nowego nawyku, często prowadzi do lawinowych przekształceń i spektakularnych sukcesów.
Jedna z najlepszych książek roku według The Wall Street Journal i Financial Times
Od ponad 40 tygodni w czołówce listy bestsellerów New York Times
Ponad 1 000 000 sprzedanych egzemplarzy
Tłumaczenie na 31 języków
Przegrywanie meczów przez naszych piłkarzy, mierne wskaźniki ekonomiczne naszych przedsiębiorstw, niski poziom świadczeń naszej służby zdrowia, marne szkolnictwo, niedobra organizacja życia społecznego i ogólne niezadowolenie obywateli ze swego państwa – to też nawyki. Z jednej strony, bo nawykowo źle działają poszczególne struktury, resorty i sektory, a z drugiej strony, bo ludzie nawykowo źle odnoszą się do tych struktur, resortów i sektorów. Zamknięte koło, a raczej – jak podpowiada Charles Duhigg – zamknięta „pętla nawyku”. W myśl wywodów Duhigga sprawa nie jest jednak beznadziejna. Pisze on: „Nawyki – nawet jeżeli już zakorzenią się w naszych umysłach – nie są przeznaczeniem. Możemy wybierać nawyki, jeżeli wiemy, jak to robić.” Czytając tę książkę, zaczyna się podświadomie marzyć. Że tak, jak legendarny Tony Dungy doprowadził bejsbolową drużynę Colts do zwycięstwa w Super Bowl, jakiemuś kreatywnemu trenerowi uda się polską narodową jedenastkę przerobić z nawykowych nieudaczników w nawykowych chempionów. Że zaczniemy uczyć się wyzwalania z pętli naszych niedobrych nawyków na opisanych w książce wzorach: sieci kawiarń Starbucks, aluminiowego potentata Alcoa, czy szpitala w Rhode Island.
(Fragment wstępu dr Ewy Woydyłło)
Pierwszorzędna książka – oparta na dogłębnej analizie, napisana w zabawny sposób i zachowująca właściwe proporcje między intelektualną powagą i praktycznymi radami, jak zmienić złe nawyki.
(The Economist)
Charles Duhigg aplikuje nam niezbędną dawkę socjologii i psychologii, wyjaśniając uroki i pułapki nawyków w oparciu o wiele dziedzin, od marketingu, poprzez zarządzanie, po ruch praw obywatelskich… Siła nawyku jest fascynującą lekturą, a Duhigg umiejętnie osiąga wszystko, czego oczekujemy od reportera Times’a: ze swadą prowadzi nas od sceny do sceny, od odkrycia do odkrycia, od dyscypliny do dyscypliny, przeobrażając pozornie suche zagadnienie w serię pełnych życia opowieści – to interesujące ujęcie tematu, który powinien być ważny dla każdego.
(Newsweek Daily Beast)
Zajmująca książka; dogłębnie bada mechanizm tworzenia i zmiany nawyków.
(New York Times Book Review)
Porównaj ceny
W naszej porównywarce znajdziesz książki, audiobooki i e-booki, ze wszystkich najpopularniejszych księgarni internetowych i stacjonarnych, zawsze w najlepszej cenie. Wszystkie pozycje zawierają aktualne ceny sprzedaży. Nasze księgarnie partnerskie oferują wygodne formy dostawy takie jak: dostawę do paczkomatu, przesyłkę kurierską lub odebranie przesyłki w wybranym punkcie odbioru. Darmowa dostawa jest możliwa po przekroczeniu odpowiedniej kwoty za zamówienie lub dla stałych klientów i beneficjentów usług premium zgodnie z regulaminem wybranej księgarni.
Za zamówienie u naszych partnerów zapłacisz w najwygodniejszej dla Ciebie formie:
• online
• przelewem
• kartą płatniczą
• Blikiem
• podczas odbioru
W zależności od wybranej księgarni możliwa jest także wysyłka za granicę. Ceny widoczne na liście uwzględniają rabaty i promocje dotyczące danego tytułu, dzięki czemu zawsze możesz szybko porównać najkorzystniejszą ofertę.
Mogą Cię zainteresować
Oceny
Książka na półkach
- 7 169
- 6 300
- 1 265
- 493
- 123
- 110
- 85
- 76
- 74
- 52
Opinia
„Dlaczego robimy to, co robimy i jak można to zmienić w życiu i biznesie?” – to bardzo dobre pytanie, które sądzę, każdy sobie prędzej czy później powinien zadać (przychylałbym się wersji, aby jednak prędzej). I na nie właśnie Charles Duhigg postanawia odpowiedzieć w swojej książce. Sam autor to wielokrotnie nagradzany dziennikarz magazynu „New York Times”. Za oceanem z pewnością znany bardziej, ja muszę przyznać, że dowiedziałem się o nim właśnie dzięki „Sile nawyku”. Szczególnie moją uwagę zwrócił fakt, że jako dziennikarz Duhigg przedstawił główny temat książki jako zbiór wielu przypadków, stopniowo analizując ich związki z nawykiem. Nie jest to na całe szczęście naukowa publikacja, przesiąknięta fachowymi terminami naukowymi. I to sobie w tym autorze cenię.
Książka oparta jest przede wszystkim na przedstawieniu czytelnikowi jak ogromny wpływ na życie każdego człowieka mają nawyki. Idąc dalej, jak całe nasze życie zbudowane jest z nawyków. O której wstajemy? Co robimy od razu po przebudzeniu? Jak wyglądają podstawowe, powtarzające się każdego dnia czynności? W zdecydowanej większości padną zapewne odpowiedzi – tak samo lub bardzo podobnie. I właśnie to, że robimy ciągle te same rzeczy, w ten sam sposób uświadamia nam Duhigg i odpowiedzialnością obarcza właśnie nawyki.
Dowiadujemy się, że według badań, nawyk powstaje wtedy, kiedy „mózg chce pracować jak najmniejszym nakładem pracy”, co powoduje „zapisanie” konkretnej czynności w podświadomości i powtarzanie jej ciągle w ten sam sposób. Każdy nawyk, niezależnie czy mowa o paleniu papierosów lub też myciu zębów, składa się z trzech podstawowych czynników. Duhigg daje receptę jak nawyki, z naciskiem na te negatywne, zmieniać. Otóż należy przeanalizować dany nawyk, zwrócić uwagę na jego składowe elementy i poprawić z nich te, które według nas nam nie odpowiadają. Teoretycznie wydaje się proste, ale jak to zwykle bywa teoria nie zawsze idzie w parze z praktyką. Autor widocznie o tym pomyślał i zamieścił w książce wiele historii zmian nawyków, zarówno zwykłych ludzi, jak i dużych międzynarodowych firm, których poznanie ma ułatwić panowanie nad własnymi nawykami.
„Siła nawyku” to pozycja, po którą warto sięgnąć, gdyż rzuca ona światło na sprawy, które przeważnie były oczywiste, ale nie do końca zrozumiałe. Jak już wcześniej wspomniałem ogromnym plusem jest dla mnie brak terminologii naukowej, mimo iż to książka traktująca przede wszystkim o ludzkiej psychice, czyli co nam tak właściwie w głowie siedzi z naukowego punktu widzenia. Zamiast tego możemy zapoznać się z przykładami zmian nawyków, które w swoim życiu postanowili poczynić zarówno zwykli ludzie jak i światowe korporacje. Dzięki temu zabiegowi Duhigg’a książkę czyta się przyjemnie, „od środka” poznając schemat zmiany nawyku, co sprawia, że czytelnik zawartą w książce wiedzę, będzie łatwiej mógł wykorzystać w swoim życiu i czynić kroki ku lepszemu.
„Dlaczego robimy to, co robimy i jak można to zmienić w życiu i biznesie?” – to bardzo dobre pytanie, które sądzę, każdy sobie prędzej czy później powinien zadać (przychylałbym się wersji, aby jednak prędzej). I na nie właśnie Charles Duhigg postanawia odpowiedzieć w swojej książce. Sam autor to wielokrotnie nagradzany dziennikarz magazynu „New York Times”. Za oceanem z...
więcej Pokaż mimo to