Siła nawyku. Dlaczego robimy to, co robimy i jak można to zmienić w życiu i biznesie
- Kategoria:
- nauki społeczne (psychologia, socjologia, itd.)
- Tytuł oryginału:
- The Power of Habit
- Wydawnictwo:
- Wydawnictwo Naukowe PWN
- Data wydania:
- 2013-04-03
- Data 1. wyd. pol.:
- 2013-04-03
- Data 1. wydania:
- 2012-01-01
- Liczba stron:
- 424
- Czas czytania
- 7 godz. 4 min.
- Język:
- polski
- ISBN:
- 9788377052730
- Tłumacz:
- Małgorzata Guzowska
- Tagi:
- nawyk psychologia nałóg społeczeństwo neurologia
Nawyki mają potężną moc, a przyzwyczajenie jest drugą naturą człowieka! Nałogowo palimy, bezustannie sprawdzamy wiadomości na Facebooku, chronicznie wybieramy nieodpowiednich partnerów, zawsze ścielimy łóżka lub nie robimy tego nigdy.
Autor udowadnia, że odpowiednie pokierowanie wyrobieniem nowych lub zmianą dotychczasowych nawyków może diametralnie odmienić czyjeś życie, ale także funkcjonowanie społeczeństw, przedsiębiorstw, grup zawodowych, państw... Autor na sprawdzonych przykładach dowodzi, że świadomość, zrozumienie i zmiana nawyków pomagają osiągać wymarzone cele.
Jak jeden człowiek od reklamy namówił Amerykanów do codziennego mycia zębów i dlaczego pasta Pepsodent stała się najpopularniejszą pastą do zębów na świecie?
Jak Lisa, przez wiele lat uzależniona od papierosów i alkoholu, otyła, zadłużona i niezdolna do utrzymania stałej pracy, zmieniła się w wolną od nałogów, zgrabną kobietę sukcesu?
Co sprawia, że Starbucks odnosi światowy sukces?
W jaki sposób Procter & Gamble przekonał klientów, że świeże powietrze wymaga odświeżaczy powietrza?
Dlaczego pływak, Michael Phelps, wygrał wyścig płynąc na oślep?
Badania nad działaniem mechanizmu stojącego za nawykami pomagają firmom w dotarciu do klienta, organizacji odpowiednich kampanii promocyjnych, reorganizacji przedsiębiorstw, usprawnieniu działania placówek zdrowia i wielu innych działaniach. Drobna zmiana, wprowadzona na stałe dzięki wykształceniu nowego nawyku, często prowadzi do lawinowych przekształceń i spektakularnych sukcesów.
Jedna z najlepszych książek roku według The Wall Street Journal i Financial Times
Od ponad 40 tygodni w czołówce listy bestsellerów New York Times
Ponad 1 000 000 sprzedanych egzemplarzy
Tłumaczenie na 31 języków
Przegrywanie meczów przez naszych piłkarzy, mierne wskaźniki ekonomiczne naszych przedsiębiorstw, niski poziom świadczeń naszej służby zdrowia, marne szkolnictwo, niedobra organizacja życia społecznego i ogólne niezadowolenie obywateli ze swego państwa – to też nawyki. Z jednej strony, bo nawykowo źle działają poszczególne struktury, resorty i sektory, a z drugiej strony, bo ludzie nawykowo źle odnoszą się do tych struktur, resortów i sektorów. Zamknięte koło, a raczej – jak podpowiada Charles Duhigg – zamknięta „pętla nawyku”. W myśl wywodów Duhigga sprawa nie jest jednak beznadziejna. Pisze on: „Nawyki – nawet jeżeli już zakorzenią się w naszych umysłach – nie są przeznaczeniem. Możemy wybierać nawyki, jeżeli wiemy, jak to robić.” Czytając tę książkę, zaczyna się podświadomie marzyć. Że tak, jak legendarny Tony Dungy doprowadził bejsbolową drużynę Colts do zwycięstwa w Super Bowl, jakiemuś kreatywnemu trenerowi uda się polską narodową jedenastkę przerobić z nawykowych nieudaczników w nawykowych chempionów. Że zaczniemy uczyć się wyzwalania z pętli naszych niedobrych nawyków na opisanych w książce wzorach: sieci kawiarń Starbucks, aluminiowego potentata Alcoa, czy szpitala w Rhode Island.
(Fragment wstępu dr Ewy Woydyłło)
Pierwszorzędna książka – oparta na dogłębnej analizie, napisana w zabawny sposób i zachowująca właściwe proporcje między intelektualną powagą i praktycznymi radami, jak zmienić złe nawyki.
(The Economist)
Charles Duhigg aplikuje nam niezbędną dawkę socjologii i psychologii, wyjaśniając uroki i pułapki nawyków w oparciu o wiele dziedzin, od marketingu, poprzez zarządzanie, po ruch praw obywatelskich… Siła nawyku jest fascynującą lekturą, a Duhigg umiejętnie osiąga wszystko, czego oczekujemy od reportera Times’a: ze swadą prowadzi nas od sceny do sceny, od odkrycia do odkrycia, od dyscypliny do dyscypliny, przeobrażając pozornie suche zagadnienie w serię pełnych życia opowieści – to interesujące ujęcie tematu, który powinien być ważny dla każdego.
(Newsweek Daily Beast)
Zajmująca książka; dogłębnie bada mechanizm tworzenia i zmiany nawyków.
(New York Times Book Review)
Porównaj ceny
W naszej porównywarce znajdziesz książki, audiobooki i e-booki, ze wszystkich najpopularniejszych księgarni internetowych i stacjonarnych, zawsze w najlepszej cenie. Wszystkie pozycje zawierają aktualne ceny sprzedaży. Nasze księgarnie partnerskie oferują wygodne formy dostawy takie jak: dostawę do paczkomatu, przesyłkę kurierską lub odebranie przesyłki w wybranym punkcie odbioru. Darmowa dostawa jest możliwa po przekroczeniu odpowiedniej kwoty za zamówienie lub dla stałych klientów i beneficjentów usług premium zgodnie z regulaminem wybranej księgarni.
Za zamówienie u naszych partnerów zapłacisz w najwygodniejszej dla Ciebie formie:
• online
• przelewem
• kartą płatniczą
• Blikiem
• podczas odbioru
W zależności od wybranej księgarni możliwa jest także wysyłka za granicę. Ceny widoczne na liście uwzględniają rabaty i promocje dotyczące danego tytułu, dzięki czemu zawsze możesz szybko porównać najkorzystniejszą ofertę.
Mogą Cię zainteresować
Oceny
Książka na półkach
- 7 155
- 6 287
- 1 264
- 495
- 121
- 110
- 85
- 76
- 74
- 52
Opinia
Kupiłam tę książkę, bo od lat podziwiam osoby dobrze zorganizowane, te, które regularnie ćwiczą, wstają o piątej rano, żeby w spokoju przygotować się do pracy, utrzymują porządek na biurku, swoje zobowiązania realizują z wyprzedzeniem, wiecie o kim mówię. Podejrzewam, że nie są to nadludzie ani cyborgi, wyrobili w sobie po prostu odpowiednie nawyki. O tym właśnie była moja najnowsza lektura. Miałam obawy, że będzie napisana w stylu banalnego poradnika dającego porady typu: nastaw budzik codziennie na wcześniejszą godzinę a po pół roku nie będziesz w ogóle musiał się kłaść spać. Albo jeszcze lepsze o odchudzaniu, żeby wypluwać pierwszy kęs posiłku, potem drugi i tak dalej – autentyk!
„Siła nawyku” jest dużo bardziej zbiorem najnowszych badań i przykładów działania nawyków w życiu niż zbiorem porad. Ale po kolei.
Przede wszystkim autor opisuje jak nawyk się tworzy, co dzieje się wtedy w mózgu i dlaczego po jakimś czasie tak trudno się pozbyć odruchowych działań. Już samo uświadomienie sobie istnienia pętli nawyku z nagrodą na końcu pomaga raz po raz przerwać niepożądane zachowanie. Zaczęłam się też zastanawiać nad swoimi nawykami, zarówno dobrymi jak złymi. Co jest moją nagrodą, silną na tyle, żeby przezwyciężyć obrzydzenie, że sprzątam po swoim psie? Albo dlaczego jedni ludzie myją zęby a inni nie i co z tym fantem począć? Polecam historię pasty do zębów Pepsodent i odświeżaczy do powietrza pokazujące jak marketingowcy próbują wykształcić w klientach nowe nawyki. Nie zawsze są one zgubne.
Ogromnie ciekawe były dla mnie fragmenty analizujące fenomen sukcesu grup AA i jednocześnie tłumaczące dlaczego jednak nie wystarcza chodzić na spotkania i jakie sytuacje powodują powrót do nałogu. Ponieważ wskaźnik sukcesu dla AA nie jest oszałamiający wydawało mi się, że cała organizacja jest mocno przereklamowana, informacje z książki zmieniły moją opinię w tej kwestii.
Drugą część książki Duhigg poświęca nawykom na poziomie organizacji – firm, szpitali, nawet krajów. Opisuje je na przykładach wielkiego koncernu metalurgicznego, drużyny futbolu amerykańskiego czy też przytaczając historię planu skłonienia Amerykanów do jedzenia wątróbki. Wyobrażacie sobie, że rząd potrafił przeprowadzić skuteczna kampanię społeczną, w wyniku której gospodynie domowe włączyły do menu pogardzane wcześniej podroby? Byłam pod wrażeniem, że można.
Trzecia część dotyczy nawyków na jeszcze wyższym szczeblu – całych społeczeństw. Jak to się dzieje, że jednostki potrafią ruszyć śnieżną kulę i doprowadzić do zmian w całych społecznościach? Muszę przyznać, że umieszczenie historii czarnoskórej Rose Parks i jej protestu w autobusie trochę mi nie pasowało do tematu książki, niemniej jednak autor wybronił się pokazując, jakie czynniki sprawiły, że pociągnęła za sobą tylu ludzi, z wielu środowisk. Z kolei drugi przykład społecznej zmiany zadziwił mnie niesamowicie. Był sobie pewien pastor, który nie miał wspólnoty, a co za tym idzie pracy. Postanowił więc zbudować sobie parafię od zera, zastosować zasady marketingu i wyrabiania w ludziach dobrych nawyków, żeby chciało im się chodzić do kościoła i żeby stworzyli silną wspólnotę. Nie liczył nie łaskę z nieba, wziął się do roboty. Może mało tu transcendencji a dużo inżynierii społecznej, ale ta historia robi wrażenie.
Słowem „Siła nawyku” to kawał pasjonującej lektury, napisanej w przejrzysty sposób i dobrze udokumentowanej. Nie mogłam się oderwać :)
Kupiłam tę książkę, bo od lat podziwiam osoby dobrze zorganizowane, te, które regularnie ćwiczą, wstają o piątej rano, żeby w spokoju przygotować się do pracy, utrzymują porządek na biurku, swoje zobowiązania realizują z wyprzedzeniem, wiecie o kim mówię. Podejrzewam, że nie są to nadludzie ani cyborgi, wyrobili w sobie po prostu odpowiednie nawyki. O tym właśnie była moja...
więcej Pokaż mimo to