Siła nawyku. Dlaczego robimy to, co robimy i jak można to zmienić w życiu i biznesie
- Kategoria:
- nauki społeczne (psychologia, socjologia, itd.)
- Tytuł oryginału:
- The Power of Habit
- Wydawnictwo:
- Wydawnictwo Naukowe PWN
- Data wydania:
- 2013-04-03
- Data 1. wyd. pol.:
- 2013-04-03
- Data 1. wydania:
- 2012-01-01
- Liczba stron:
- 424
- Czas czytania
- 7 godz. 4 min.
- Język:
- polski
- ISBN:
- 9788377052730
- Tłumacz:
- Małgorzata Guzowska
- Tagi:
- nawyk psychologia nałóg społeczeństwo neurologia
Nawyki mają potężną moc, a przyzwyczajenie jest drugą naturą człowieka! Nałogowo palimy, bezustannie sprawdzamy wiadomości na Facebooku, chronicznie wybieramy nieodpowiednich partnerów, zawsze ścielimy łóżka lub nie robimy tego nigdy.
Autor udowadnia, że odpowiednie pokierowanie wyrobieniem nowych lub zmianą dotychczasowych nawyków może diametralnie odmienić czyjeś życie, ale także funkcjonowanie społeczeństw, przedsiębiorstw, grup zawodowych, państw... Autor na sprawdzonych przykładach dowodzi, że świadomość, zrozumienie i zmiana nawyków pomagają osiągać wymarzone cele.
Jak jeden człowiek od reklamy namówił Amerykanów do codziennego mycia zębów i dlaczego pasta Pepsodent stała się najpopularniejszą pastą do zębów na świecie?
Jak Lisa, przez wiele lat uzależniona od papierosów i alkoholu, otyła, zadłużona i niezdolna do utrzymania stałej pracy, zmieniła się w wolną od nałogów, zgrabną kobietę sukcesu?
Co sprawia, że Starbucks odnosi światowy sukces?
W jaki sposób Procter & Gamble przekonał klientów, że świeże powietrze wymaga odświeżaczy powietrza?
Dlaczego pływak, Michael Phelps, wygrał wyścig płynąc na oślep?
Badania nad działaniem mechanizmu stojącego za nawykami pomagają firmom w dotarciu do klienta, organizacji odpowiednich kampanii promocyjnych, reorganizacji przedsiębiorstw, usprawnieniu działania placówek zdrowia i wielu innych działaniach. Drobna zmiana, wprowadzona na stałe dzięki wykształceniu nowego nawyku, często prowadzi do lawinowych przekształceń i spektakularnych sukcesów.
Jedna z najlepszych książek roku według The Wall Street Journal i Financial Times
Od ponad 40 tygodni w czołówce listy bestsellerów New York Times
Ponad 1 000 000 sprzedanych egzemplarzy
Tłumaczenie na 31 języków
Przegrywanie meczów przez naszych piłkarzy, mierne wskaźniki ekonomiczne naszych przedsiębiorstw, niski poziom świadczeń naszej służby zdrowia, marne szkolnictwo, niedobra organizacja życia społecznego i ogólne niezadowolenie obywateli ze swego państwa – to też nawyki. Z jednej strony, bo nawykowo źle działają poszczególne struktury, resorty i sektory, a z drugiej strony, bo ludzie nawykowo źle odnoszą się do tych struktur, resortów i sektorów. Zamknięte koło, a raczej – jak podpowiada Charles Duhigg – zamknięta „pętla nawyku”. W myśl wywodów Duhigga sprawa nie jest jednak beznadziejna. Pisze on: „Nawyki – nawet jeżeli już zakorzenią się w naszych umysłach – nie są przeznaczeniem. Możemy wybierać nawyki, jeżeli wiemy, jak to robić.” Czytając tę książkę, zaczyna się podświadomie marzyć. Że tak, jak legendarny Tony Dungy doprowadził bejsbolową drużynę Colts do zwycięstwa w Super Bowl, jakiemuś kreatywnemu trenerowi uda się polską narodową jedenastkę przerobić z nawykowych nieudaczników w nawykowych chempionów. Że zaczniemy uczyć się wyzwalania z pętli naszych niedobrych nawyków na opisanych w książce wzorach: sieci kawiarń Starbucks, aluminiowego potentata Alcoa, czy szpitala w Rhode Island.
(Fragment wstępu dr Ewy Woydyłło)
Pierwszorzędna książka – oparta na dogłębnej analizie, napisana w zabawny sposób i zachowująca właściwe proporcje między intelektualną powagą i praktycznymi radami, jak zmienić złe nawyki.
(The Economist)
Charles Duhigg aplikuje nam niezbędną dawkę socjologii i psychologii, wyjaśniając uroki i pułapki nawyków w oparciu o wiele dziedzin, od marketingu, poprzez zarządzanie, po ruch praw obywatelskich… Siła nawyku jest fascynującą lekturą, a Duhigg umiejętnie osiąga wszystko, czego oczekujemy od reportera Times’a: ze swadą prowadzi nas od sceny do sceny, od odkrycia do odkrycia, od dyscypliny do dyscypliny, przeobrażając pozornie suche zagadnienie w serię pełnych życia opowieści – to interesujące ujęcie tematu, który powinien być ważny dla każdego.
(Newsweek Daily Beast)
Zajmująca książka; dogłębnie bada mechanizm tworzenia i zmiany nawyków.
(New York Times Book Review)
Porównaj ceny
W naszej porównywarce znajdziesz książki, audiobooki i e-booki, ze wszystkich najpopularniejszych księgarni internetowych i stacjonarnych, zawsze w najlepszej cenie. Wszystkie pozycje zawierają aktualne ceny sprzedaży. Nasze księgarnie partnerskie oferują wygodne formy dostawy takie jak: dostawę do paczkomatu, przesyłkę kurierską lub odebranie przesyłki w wybranym punkcie odbioru. Darmowa dostawa jest możliwa po przekroczeniu odpowiedniej kwoty za zamówienie lub dla stałych klientów i beneficjentów usług premium zgodnie z regulaminem wybranej księgarni.
Za zamówienie u naszych partnerów zapłacisz w najwygodniejszej dla Ciebie formie:
• online
• przelewem
• kartą płatniczą
• Blikiem
• podczas odbioru
W zależności od wybranej księgarni możliwa jest także wysyłka za granicę. Ceny widoczne na liście uwzględniają rabaty i promocje dotyczące danego tytułu, dzięki czemu zawsze możesz szybko porównać najkorzystniejszą ofertę.
Mogą Cię zainteresować
Oceny
Książka na półkach
- 7 167
- 6 298
- 1 265
- 494
- 123
- 110
- 85
- 76
- 74
- 52
Opinia
Świetnie napisana książka popularnonaukowa prezentująca najnowsze badania nad kształtowaniem się nawyków i metodami ich zmiany. Autor przytacza wiele przykładów z praktyki, daje też sporo ważnych wskazówek dla chcących zmienić swoje nawyki. Wrażenie psuje druga część mówiąca o nawykach w organizacjach: przypomina standardową książkę biznesową.
W pierwszej części książki autor, używając bardzo ciekawych przykładów i obficie korzystając z literatury naukowej, przedstawia najnowszy stan wiedzy na temat kształtowania się nawyków. Sprawa to ważna, bo nawyki wpływają w olbrzymim stopniu na nasze życie, poza tym są one często zupełnie nieświadome. Na dodatek, mamy wiele szkodliwych nawyków, ich pozbycie się bardzo ułatwiło by nam życie.
Kluczowe jest tu odkrycie, że nawyk może być przedstawiony jako triada: wskazówka, zwyczaj, nagroda; triada owa tworzy pętlę nawyku. Znajomość owej triady może być szczególnie ważna dla tych którzy chcą wypracować nowe nawyki, na przykład codzienne bieganie.
Z drugiej strony badania pokazują, iż raz utrwalone nawyki nigdy w pełni nie znikają, niemniej można je 'przykryć' nowymi nawykami: wiedza to bardzo ważna dla tych, co chcą zmienić szkodliwe nawyki. Autor dokładnie przedstawia mechanizm owego przykrycia: fascynująca jest szczegółowo opisana historia zmiany nawyku obgryzania paznokci u Mandy; pokazuje ona, że zmiana złego nawyku nie musi być tak trudna, jeśli się wie o co chodzi.
To jeszcze nie wszystko, mówi autor, aby zmienić szczególnie głęboko utrwalone nawyki (na przykład nałogi), potrzebna jest wiara, że zmiana może się udać, ważne też wsparcie grupy która ową wiarę podtrzymuje, przykładem program AA dla trzeźwiejących alkoholików.
Druga część książki, w której autor mówi o nawykach w organizacjach, odbiega bardzo poziomem od doskonałej części pierwszej, mamy tam bowiem zbiór historii o różnych firmach, w których zmiana nawyków pracowników przyczyniła się do sukcesu firmy. Niemniej związek owych historii z nawykami jest luźny, nie wiadomo czy niosą one jakieś ogólne przesłanie, bo każdy przykład jest specyficzny. Niektóre przykłady są wręcz niesmaczne gdy autor np. zachwyca się umiejętnościami analityków danych. którzy są w stanie przewidzieć z wyprzedzeniem zmiany popytu klientów. Ta część przypomina typową książkę o biznesie, pełną optymistycznych przykładów i nie prezentującą żadnej ogólnie akceptowanej wiedzy.
Zacząłem książkę słuchać w postaci audiobooka, ale słuchało się ciężko, lepiej jednak czytać, bo za dużo tam ważnych treści, poza tym można przeskoczyć niekończące się i niezbyt interesujące rozdziały o biznesie.
Bardzo polecam pierwszą część książki wszystkim którzy chcą wypracować nowe nawyki albo pragną skończyć ze starymi, szkodliwymi nawykami.
Świetnie napisana książka popularnonaukowa prezentująca najnowsze badania nad kształtowaniem się nawyków i metodami ich zmiany. Autor przytacza wiele przykładów z praktyki, daje też sporo ważnych wskazówek dla chcących zmienić swoje nawyki. Wrażenie psuje druga część mówiąca o nawykach w organizacjach: przypomina standardową książkę biznesową.
więcej Pokaż mimo toW pierwszej części książki...