Nasza strona internetowa wykorzystuje cookies (pol.: ciasteczka)

W celu sprawnego i szybkiego działania serwisu, zapewnienia wygody podczas jego przeglądania, dostosowywania funkcjonalności do indywidualnych potrzeb użytkowników, a także w celach statystycznych oraz reklamowych, używamy informacji zapisanych za pomocą cookies. Korzystanie z serwisu jest równoznaczne ze zgodą użytkownika na stosowanie plików cookies. Więcej informacji znajdziesz tutaj.

Wyznaję

Wydawnictwo: Marginesy
8,12 (2554 ocen i 448 opinii) Zobacz oceny
10
608
9
608
8
554
7
404
6
198
5
92
4
37
3
33
2
11
1
9
szczegółowe informacje
tłumaczenie
Anna Sawicka
tytuł oryginału
Jo confesso
data wydania
ISBN
9788363656249
liczba stron
768
język
polski
dodała
joly_fh

„Wielka powieść europejska”, „przełom w literaturze”, „powieść-katedra o idealnych proporcjach i epickim, pełnym kunsztownych detali wykonaniu”, „książka, która przeżyje nas wszystkich”. To trzymające w napięciu do ostatniej strony wyznanie miłosne i spowiedź człowieka starającego się przeniknąć istotę zła – w świecie i sobie samym. Historia chłopca dorastającego samotnie wśród książek,...

„Wielka powieść europejska”, „przełom w literaturze”, „powieść-katedra o idealnych proporcjach i epickim, pełnym kunsztownych detali wykonaniu”, „książka, która przeżyje nas wszystkich”.

To trzymające w napięciu do ostatniej strony wyznanie miłosne i spowiedź człowieka starającego się przeniknąć istotę zła – w świecie i sobie samym. Historia chłopca dorastającego samotnie wśród książek, który musi zmierzyć się z rodzinnymi tajemnicami. Za sprawą osiemnastowiecznych skrzypiec zagłębia się w mroki dziejów hiszpańskiej inkwizycji i piekła dwudziestowiecznej Europy.

Cabre, którego pasją jest muzyka, skomponował tę powieść jak symfonię, z częstymi zmianami nastroju, tempa i głosu narracji. Bogactwo wątków, postaci, pomysłów literackich oszałamia i wzbudza zachwyt.

 

źródło opisu: http://marginesy.com.pl/www_facebook_com_wydawnictwomarginesy661.html

źródło okładki: http://marginesy.com.pl/www_facebook_com_wydawnictwomarginesy661.html

pokaż więcej

Brak materiałów.
Trwa wyszukiwanie najtańszych ofert.

Mogą Cię również zainteresować

  • Dzika bestia
  • Królewska heretyczka
  • Mężczyzna w białych butach
  • Mroczniejszy odcień magii
  • W cieniu
  • Zgnilizna
  • Dziedzictwo Orchana
  • Kolejność
  • O północy w Pera Palace. Narodziny współczesnego Stambułu
  • Być jak Erica
  • Puch ostu. Fraszki o życiu i miłości
  • Klawisze
  • Żywopłot
  • Sługi boże
  • Wyśnione miejsca
  • Spotkanie
Dzika bestia
Jorge Franco

5,2 (10 ocen i opinii)
Królewska heretyczka
Magdalena Niedźwiedzka

8 (3 ocen i opinii)
Mężczyzna w białych butach
Michał Larek , Waldemar Ciszak

6,53 (30 ocen i opinii)
Mroczniejszy odcień magii
Victoria Schwab

7,44 (86 ocen i opinii)
W cieniu
Diane Chamberlain

7,43 (21 ocen i opinii)
Zgnilizna
Siri Pettersen

7,5 (14 ocen i opinii)
Dziedzictwo Orchana
Aline Ohanesian

8 (3 ocen i opinii)
Kolejność
Hubert Hender

6,75 (20 ocen i opinii)
O północy w Pera Palace. Narodziny współczesnego Stambułu
Charles King

8 (2 ocen i opinii)
Być jak Erica
Michelle Painchaud

0 (0 ocen i opinii)
Puch ostu. Fraszki o życiu i miłości
Jan Izydor Sztaudynger

8,09 (11 ocen i opinii)
Klawisze
Drauzio Varella

8 (1 ocen i opinii)
Żywopłot
Dorit Rabinyan

6,33 (6 ocen i opinii)
Sługi boże
Adam Forman

8 (1 ocen i opinii)
Wyśnione miejsca
Brenna Yovanoff

7,34 (56 ocen i opinii)
Spotkanie
Milan Kundera

6,84 (100 ocen i opinii)
Gdzie wypożyczyć?
Znajdź książkę w najbliższej bibliotece MAK+
Oficjalna recenzja
jusola książek: 3140

Rekonstrukcja tożsamości

Skąd ogromna popularność książki, którą z racji jej objętości niezbyt wygodnie trzymać w ręku? Powieści, która wymaga napiętej uwagi, bo inaczej czytelnik z rozpaczy będzie musiał rwać włosy z głowy, dramatycznie wołając: ale kto właściwie teraz mówi?

Nie lubię przesadnie metaforyzować, ale sądzę, że fenomen „Wyznaję” katalońskiego pisarza Jaume Cabré tkwi w specjalnej konstrukcji świata przedstawionego, przypominającej pająka z dziecięcego placu zabaw. Wchodzisz do wnętrza tej ażurowej konstrukcji, od której to nie bądź strony i jedno wiesz: to na pewno nie jest jej początek. Poruszasz się na wysokościach, mając swobodne, acz nie nieograniczone możliwości przemieszczania się. Nigdy też nie wiesz, czy na pewno jesteś w środku, w centrum. Tak jest z „Wyznaję”. Wchodzimy w powieść niezwykle frapującymi słowami Adriana Ardevola i Boscha: Dopiero wczoraj wieczorem, idąc zmoczonymi deszczem ulicami Vallcarki, zrozumiałem, że przyjście na świat w tej rodzinie było niewybaczalnym błędem. I odtąd będziemy uczestniczyć w jego spowiedzi, którą on spisuje, czując, że kiwa na niego „dama z kosą”, dla kogoś ważnego, pewnie kobiety (długo okoliczności tego wyznania nie poznamy). Ale nie spodziewajmy się, że poprowadzi nas prostą ścieżką. Będzie tak jak we wspomnianym pajączku: punkt, od którego zaczęliśmy, wcale nie będzie tym początkowym, przeskakiwać będziemy z jednego poziomu narracji na inny, krążyć wokół jądra historii i od niego się oddalać. Bo – jak zagadkowo stwierdza Adrian –...

Skąd ogromna popularność książki, którą z racji jej objętości niezbyt wygodnie trzymać w ręku? Powieści, która wymaga napiętej uwagi, bo inaczej czytelnik z rozpaczy będzie musiał rwać włosy z głowy, dramatycznie wołając: ale kto właściwie teraz mówi?

Nie lubię przesadnie metaforyzować, ale sądzę, że fenomen „Wyznaję” katalońskiego pisarza Jaume Cabré tkwi w specjalnej konstrukcji świata przedstawionego, przypominającej pająka z dziecięcego placu zabaw. Wchodzisz do wnętrza tej ażurowej konstrukcji, od której to nie bądź strony i jedno wiesz: to na pewno nie jest jej początek. Poruszasz się na wysokościach, mając swobodne, acz nie nieograniczone możliwości przemieszczania się. Nigdy też nie wiesz, czy na pewno jesteś w środku, w centrum. Tak jest z „Wyznaję”. Wchodzimy w powieść niezwykle frapującymi słowami Adriana Ardevola i Boscha: Dopiero wczoraj wieczorem, idąc zmoczonymi deszczem ulicami Vallcarki, zrozumiałem, że przyjście na świat w tej rodzinie było niewybaczalnym błędem. I odtąd będziemy uczestniczyć w jego spowiedzi, którą on spisuje, czując, że kiwa na niego „dama z kosą”, dla kogoś ważnego, pewnie kobiety (długo okoliczności tego wyznania nie poznamy). Ale nie spodziewajmy się, że poprowadzi nas prostą ścieżką. Będzie tak jak we wspomnianym pajączku: punkt, od którego zaczęliśmy, wcale nie będzie tym początkowym, przeskakiwać będziemy z jednego poziomu narracji na inny, krążyć wokół jądra historii i od niego się oddalać. Bo – jak zagadkowo stwierdza Adrian – Naprawdę wszystko zaczęło się ponad pięćset lat temu, kiedy tamten udręczony mężczyzna postanowił wstąpić do klasztoru Sant Pere del Burgal.

Jaką opowieść pragnie zbudować Adrian? Zrekonstruować historię własnej tożsamości. A odkryć prawdę o sobie to także zmierzyć się z prawdą o własnej rodzinie. Rozwikłać tajemnice, których jako dziecko jedynie dotykało się w zaciszu pełnego książek gabinetu, gdy ojciec wzywał do siebie, chcąc oznajmić synowi decyzje w sprawie jego edukacji czy pokazać – czyżby był to jedyny objaw ojcowskiej czułości? – nowy kolekcjonerski nabytek.

Adrian Ardévol i Bosch, genialny lingwista, wychowywał się w specyficznej rodzinie. Bardzo oschły ojciec, właściciel sklepu antykwarycznego, który dla kobiety porzucił sutannę, i podporządkowana mu, równie mało czuła, matka stworzyli dom, w którym dziecko miało tylko jedno zadanie: zostać wielkim humanistą (wersja ojca) albo wielkim skrzypkiem (wersja matki). Języki i muzyka – to będą dwie pasje chłopca, które naznaczą jego życie na zawsze. Pierwsza określi życie zawodowe, druga da wiernego przyjaciela, Bernata.

Adrian w pierwszoosobowej narracji rozwija przed nami swoją historię, pozwalając jednak we własnej opowieści pojawić się innym bohaterom, im oddać głos czy pozwolić o nich opowiedzieć narratorowi trzecioosobowemu: inkwizytorom, lutnikom i handlarzom instrumentów muzycznych, rodzinie brakarzy (określają jakość drewna), mnichom, Żydom, których los naznaczają nazistowskie Niemcy i samym nazistom… Jedni żyją w XIV, XV czy XVII wieku, inni w XX. Sam Adrian także staje się przedmiotem opowieści, nie tylko narratorem (oryginalna gra typem czcionki). Fascynujące, że losy wszystkich postaci zawsze się jakoś splatają, jak liny w pajączku na placu zabaw. Pojawiają się ci bohaterowie w historii Adriana, bo on, tak jak ojciec, pragnie mieć przedmioty piękne, których zdobycie wiąże się często z krzywdą ludzką, ze złem. Nikt w tej opowieści nie jest czysty, nikt nie pozostaje nieskażony, zło raz wymierzone upomina się o swoją daninę. W każdej opinii, jaką o książce czytałam, podkreśla się ten jej wielki temat: zło. I pytania: o jego wymiar, kształt, siłę oddziaływania, o odpowiedzialność, możliwość odkupienia, zadośćuczynienia, zneutralizowania zła uczynionego? Także o alternatywy: piękno, sztukę, miłość, przyjaźń. Czy one są w stanie uchronić przed złem?

Pytanie trudne, nie wiem, czy znajdzie się na nie odpowiedź. Może dlatego powieść - wedle słów autora – pozostała definitywnie nieskończona 27 stycznia 2011r., w kolejną rocznicę wyzwolenia obozu w Auschwitz.

Polecam „Wyznaję” Jaume Cabré. To lektura obszerna, niewygodna, czasem wymagająca translatora (z woli autora cytaty pozostały w oryginalnych językach), jednak wciąga z taką siłą, że obowiązki spycha się na dalszy plan, by czytać i żałować, że się skończyło.

A na koniec już tylko patrzeć na bardzo ładną okładkę (jak rzadko która książka ze zdjęciem) i zastanawiać się nad tajemnicą literatury, nad siłą jej przyciągania. Kartkować na nowo książkę w poszukiwaniu literackich tropów. Ale przecież nie tylko, bo ponoć da się w niej odkryć kompozycję symfoniczną (żałuję, że to poza moim zasięgiem). Wydawnictwo Marginesy na swojej facebookowej stronie poleca nawet muzykę do lektury: Katalończyka Lluísa Llacha i Grande.

Pora więc sięgnąć po lekturę!

Justyna Radomińska   

pokaż więcej

Dodaj dyskusję
Dyskusje o książce
pokaż wszystkie
Sortuj opinie wg
Opinie czytelników (9160)
 Pokaż tylko oceny z treścią
książek: 1815
Gosia | 2014-02-14
Na półkach: Przeczytane, 2014
Przeczytana: 14 lutego 2014

Można powiedzieć, że Jaume Cabre stworzył powieść monumentalną. Zawiera w sobie tyle historii i porusza tyle tematów, że starczyłoby na kilka powieści. Ta mnogość plus specyficzny sposób narracji sprawia, że nie da się przeczytać tej książki bez pewnej dozy wysiłku i skupienia. Już od pierwszych stron autor rzuca czytelnika na głęboką wodę, gdy narracja przeskakuje od jednego do drugiego wątku, przechodząc bez ostrzeżenia między historią a współczesnością. To wszystko może sprawić, że czytelnik czuje się zagubiony. W końcu jednak główne wątki się łączą i prowadzą do wyjaśnienia w zakończeniu powieści.
Powieść opisuje życie Adriana Ardevola, pisarza, filozofa, kolekcjonera, muzyka, jego przyjaźnie, miłości do kobiety, do książek i muzyki. Motywem przewodnim i osnową całej historii są skrzypce, które wytworzone w średniowieczu przez wiele lat zyskują na wartości, stając się przyczyną zachłanności i wyrządzanego z tego powodu zła.
"Wyznaję" ma również inny wymiar. To swego...

książek: 5803
allison | 2013-03-01
Przeczytana: 01 marca 2013

Wielki PODZIW i ZACHWYT - to dominujące odczucia, jakie towarzyszyły mi podczas lektury tej monumentalnej powieści. Z czystym sumieniem uznaję ją za arcydzieło i teraz czekam niecierpliwie na kolejne tłumaczenie książek autora.

Trudno w jednym zdaniu wyjaśnić, o czym jest powieść J. Cabre. Wielość wątków i tematów sprawia, że trzeba czytać "Wyznaję" w skupieniu. Pierwsze sto stron może wprawić czytelnika w zdumienie, gdyż pojawiają się na nich pozornie oderwane od siebie opowieści, oddalone w czasie i przestrzeni. Domyślamy się jednak, że w pewnym momencie znajdą one wspólny mianownik i faktycznie tak się dzieje, chociaż na wyjaśnienie niektórych zagadek trzeba poczekać niemal do ostatnich stron.

Dla mnie to przede wszystkim napisana z ogromnym rozmachem historia przyjaźni, miłości i wielkich pasji, które potrafią bardzo zdominować życie, stając się albo siłą ocalającą, albo (niestety znacznie częściej) działając destrukcyjnie na pasjonata, jego otoczenie, a nawet obcych,...

książek: 1568
Basia | 2013-04-01
Na półkach: Przeczytane

Przyznam , że powieść ta mocno mną wstrząsnęła. Jeszcze długo po jej przeczytaniu pozostawała w moich myślach i wiem , że na długo tam zostanie.
Jest to książka inna od wszystkich , które do tej pory przeczytałam. Trzeba czytać ją w skupieniu , gdyż jedne wątki szybko przechodzą w inne.Jedna historia przeplata się z innymi nowymi zdarzeniami , które jak się okazuje łączą się w jedną całość.
Pomimo wielowątkowości , powieść czytało mi się bardzo dobrze i z wielkim zainteresowaniem.

Koniecznie trzeba ją przeczytać , bo jest warta uwagi !!!

książek: 836
Marzin | 2013-04-13
Przeczytana: 13 kwietnia 2013

Powieść skłaniająca czytelnika do refleksji. Poruszająca problemy miłości, lojalności wobec rodziny i innych ludzi, a także cierpienia człowieka zwłaszcza w obozach zagłady w czasach II wojny światowej. Bardzo dużo wątków i postaci dlatego wolno się ją czyta. Jednakże jest w niej to "coś" co wciąga czytelnika i przybliża do ostatniej kartki z coraz wiekszym zachwytem.

książek: 290
Aurland | 2016-03-20
Na półkach: Przeczytane

Ciężka sprawa. Brnąłem jak z garbem. Kilka historii - różny czas, różne miejsce. I Średniowiecze, i Druga Światowa, i współczesne tematy. Łączone wszystko przez skrzypce symbolicznie. Łączone przez zło ludzkiej natury. Już dosłownie, do bólu.
Książkę oplatają nici. Niezbędne, by mnogość myśli przed chaosem ratować. Nić przyjaźni. Nić zemsty. Nić tego, co człowieka uwiera. Złej rodziny nić. Dziesiątki innych.
Dziadek mój, gdy żył jeszcze, szył. Znów nici. Garnitury i mundury. Mówił: "za Hitlera dla Niemca, za Stalina dla Ruska". Za Gierka szył dla połowy osiedla. Wtedy gajerek zamawiano u krawca. Był perfekcyjny. Kiedyś, będąc nielotem jeszcze, rzekłem: dziadek, jesteś genialny! Tylu ludzi do ciebie puka. A on: "Nie genialny. Tylko dobry rzemieślnik".
Panie Cabre. Dobry z Pana rzemieślnik. Z precyzją Pan literacką nicią operuje. Nawet gdy brakuje nieco błysku genialnego - wciąż jest świetnie skrojone. Tylko i aż tyle.

książek: 4028
Kaklucha | 2013-02-25
Przeczytana: 24 lutego 2013

Dawno już nie zdarzyło mi się, żeby książka tak bez reszty mnie wciągnęła.
To nie jest książka łatwa, jej konstrukcja wymaga od czytającego ciągłego skupienia, wysilenia pamięci, wysilenia wyobraźni. Na początku czytania wydawało mi się, że to będzie wiele historii w jednej książce: taka książka-biblioteka, jak "Rękopis znaleziony w Saragossie", chociażby. Ale potem okazało się, że to jest jedna historia, ale zapętlona i zasupłana, opowiadana czasami od środka, czasami od końca, czasami z jednego a czasami z innego punktu widzenia.
Trudno mi tę książkę porównywać z innymi, znajduję w niej i Perez-Reverte'a, i Zafona i oczywiście Umberto Eco. Ale żaden z nich nie napisał tego typu książki.
Kiedy pierwszy raz o niej usłyszałam, wiedziałam że to jest książka dla mnie, dla namiętnej czytaczki o ścisłym analitycznym umyśle. Książka napisana przez erudytę dla innych erudytów. I ta książka trafiła u mnie w swój czas, w czas wieku średniego, kiedy czytanie jest nie tylko poznawaniem...

książek: 361
Marcin | 2016-01-13
Na półkach: 2016, Przeczytane, Posiadam
Przeczytana: 13 stycznia 2016

Dziwna książka, niby wszystko podane na tacy, ale jednak trzeba sie pilnować żeby sie nie zgubić. dość częste przeskoki miedzy różnymi historiami, które łączą sie w główym wątku Adriana. Smutne zakończenie, chciałoby sie żeby wszystkie książki kończyły sie dobrze.
Generallnie polecam, mimo dużej objętości nie nuży, a w niektórych momentach nawet bardzo wciąga..

książek: 245
czytający | 2013-06-01
Na półkach: Przeczytane, Posiadam
Przeczytana: 01 czerwca 2013

Zaczynając czytać książkę "Wyznaję" Jaume Cabre przez kilkanaście pierwszych stron obawiałem się czy się nie zagubię pośród niezliczonych postaci które potrafiły się przewijać na tylko jednej stronie. W dodatku narracja ulegała ciągłym zmianom a częsty brak znaków interpunkcji powodował dalszy zamęt w głowie. To poczucie zagubienia było obecne jednak tylko chwilowo. W dalszej części tego dzieła nauczyłem się sam rozdzielać zdania i oddzielać splątane jeden z drugim wątki. Po prostu posiadłem umiejętność czytania tej powieści.

"Wyznaję" to książka bardzo trudna, nie tylko ze względu na jej tekst ale też na dręczące ją wątpliwości moralne czy filozoficzne rozważania o naturze zła.

Powieść opisuje życie Adriana Ardevola, pisarza, filozofa, ateisty, po części również muzyka, człowieka który próbuje zbadać zło tego świata. Jednym z wiodących tematów są losy skrzypiec Storoniego. Bardzo lubię muzykę klasyczną więc ten wątek bardzo mnie poruszył i często próbowałem wyobrazić sobie...

książek: 1289
vandenesse | 2013-04-11
Na półkach: Przeczytane, 2013, E-booki
Przeczytana: 11 kwietnia 2013

Genialna struktura – tak. Niezwykła narracja – tak. Mam jednak niejasne wrażenie niedosytu i lekkiego wystrychnięcia. Spodziewałam się, że naczelnym tematem będzie struktura zła i jego nieustanna obecność w każdym przejawie naszego życia. I owszem – autor przedstawia okrucieństwo tkwiące w ludzkiej naturze… ale robi to zbyt powierzchownie. Brakowało mi tego „czegoś” co sprawia, że człowieka poraża... że nie można przełknąć śliny bo w gardle staje właśnie całe zło świata. Zło to jeden z bohaterów tej monumentalnej powieści i dla mnie to przepiękna historia ale jednak historia głównie o miłości i przyjaźni.
Co zachwyca? Fenomenalna narracja (pierwszoosobowa miesza się z trzecioosobową w obrębie jednego zdania), przeplatające się wątki. Pierwsze kilkanaście stron wydają się być jednym wielkim chaosem – potem człowiek zaczyna ogarniać o co chodzi i jest już tylko lepiej. I właśnie dla tego niezwykłego eksperymentu literackiego warto poznać tą książkę.

książek: 465
Kiwi_Agnik | 2014-06-03
Przeczytana: 03 czerwca 2014

"Codziennie czytam i codziennie uświadamiam sobie, jak wiele mi zostało do przeczytania..."

Filozoficzna, intrygująca, trudna i nadzwyczajna opowieść o sztuce życia oraz jej nietypowy sposób narracji, przenikający przez naszą nieświadomość.

Fascynująca i wielowątkowa podróż spleciona wokół najważniejszego "bohatera" - skrzypiec.

Fenomenalna i precyzyjnie "skomponowana" książka!


Polecam tym osobom, które wymagają od powieści niepowierzchownej i głębokiej treści, oraz tym, którzy w literaturze szukają więcej niż tego "czegoś".

zobacz kolejne z 9150 
Moja Biblioteczka
Jeżeli chcesz dodać książkę do biblioteczki, wybierz półkę, oceń lub napisz opinię.
Przeczytane
loading
Cytaty z książki
lista cytatów dodaj cytat
Inne książki autora
więcej książek tego autora
Powiązane treści
Weekend w Hiszpanii

Plaże na wschodnim wybrzeżu, tętniące upałem miasta w sercu interioru, nieokiełznana Andaluzja; Madryt, Barcelona, Kadyks czy Granada? Dokądkolwiek poniesie Was w Hiszpanii, podpowiadamy, jakie książki najlepiej dostroją się do jej klimatu i atmosfery. Buen viaje!  


więcej
Problem w tym, że ja nigdy nie mam natchnienia

Są książki, które nie pozwalają o sobie zapomnieć, zmieniają nasze widzenie świata. Są autorzy, dla których pisanie stanowi sens życia, bo oddają czytelnikowi cząstkę siebie. Takie właśnie księgi zbójeckie pisze Jaume Cabré. Krytycy zarzucają mu, że jego powieści są pompatyczne, że daje zbyt łatwe odpowiedzi, że jest zbyt przystępny. Pewne jest jednak , że ten kataloński pisarz powieścią „Wyznaję” podbił serca polskich czytelników.


więcej
więcej powiązanych treści
Na półkach
zgłoś błąd zgłoś błąd