Wielka historia sztuki. Tom 6, Rokoko i klasycyzm

Tłumaczenie: Tamara Łozińska
Książka jest przypisana do serii/cyklu "Wielka Historia Sztuki". Edytuj książkę, aby zweryfikować serię/cykl.
Wydawnictwo: Arkady
8 (2 ocen i 1 opinia) Zobacz oceny
10
1
9
0
8
0
7
0
6
1
5
0
4
0
3
0
2
0
1
0
Edytuj książkę
szczegółowe informacje
tytuł oryginału
Grande storia dell'arte : il settecento
data wydania
ISBN
9788321346861
liczba stron
431
kategoria
sztuka
język
polski
dodał
Piotr

Ten tom poświęcony jest sztuce XVIII wieku. Był to okres rozwoju myśli oświeceniowej, która swoim wpływem objęła wszystkie dziedziny życia, również kulturę. W sztuce początków stulecia prym wiodła Francja, w której narodziło się pełne wdzięku, zmysłowe i beztroskie malarstwo Bouchera, Fragonarda i Watteau, a także nastrojowe obrazy Chardina. Architektura XVIII wieku odziedziczyła po okresie...

Ten tom poświęcony jest sztuce XVIII wieku. Był to okres rozwoju myśli oświeceniowej, która swoim wpływem objęła wszystkie dziedziny życia, również kulturę. W sztuce początków stulecia prym wiodła Francja, w której narodziło się pełne wdzięku, zmysłowe i beztroskie malarstwo Bouchera, Fragonarda i Watteau, a także nastrojowe obrazy Chardina. Architektura XVIII wieku odziedziczyła po okresie baroku dynamizm i bogactwo form, które stały się jednak lżejsze, bardziej kapryśne. W całej Europie wznoszono lub rozbudowywano wspaniałe rezydencje, dekorując je i urządzając z niewyobrażalnym przepychem. Otwarto też pierwsze europejskie wytwórnie porcelany. W Wenecji rozkwitło malarstwo wedutowe – Canaletto, Guardi, Bellotto. Około połowy stulecia nastąpiły zmiany. Odkrycia antycznych miast w Herkulanum i Pompejach oraz teorie Winckelmanna zaowocowały wzmożonym zainteresowaniem starożytnością. Filozofowie oświecenia formy sztuki klasycznej uznali za najbliższe ich racjonalnemu pojmowaniu świata. Narodził się klasycyzm. Malarstwo miało nie tylko bawić, lecz budzić ducha obywatelskiego, wyrażać wzniosłe idee – jak obrazy Davida. W architekturze zaczęto sięgać po surowe formy palladiańskie lub czerpać wzory z budowli starożytnych.

 

źródło opisu: http://www.arkady.com.pl/product/17096,wielka_hist...(?)

źródło okładki: http://www.arkady.com.pl/product/17096,wielka_hist...»

pokaż więcej

Brak materiałów.
Trwa wyszukiwanie najtańszych ofert.
Dodaj dyskusję
Dyskusje o książce
    Obecnie jeszcze nie ma dyskusji powiązanych z tą książką.
Sortuj opinie wg
Opinie czytelników (1)
 Pokaż tylko oceny z treścią
książek: 179
Piktor | 2016-04-06
Na półkach: Przeczytane

Szósty tom w zaskakująco rażącym stopniu odstaje poziomem od wszystkich poprzednich. Można odnieść wrażenie, że Carlotta Lenzi Iacomelli nie miała pomysłu, a w każdym razie miała dużo gorszy pomysł od swoich poprzedników. Pomińmy już chaos, który jest bolączką całej serii (acz tu przybiera wyjątkowo niewygodne rozmiary). Często na przykład widzimy na papierze wspaniałe obrazy, a autorka, zamiast o nich opowiadać, wyjaśniać ich istotę artystyczną, nudzi na temat życiorysu artysty i to w najgorszy możliwy sposób - urodził się tu, poszedł tam, namalował to i to, zmarł na tamto. A dlaczego zasłużył na miejsce w tej książce, jakie są kluczowe cechy jego twórczości, czym się wyróżniał, w czym tkwi wielkość tego obrazu, który widzimy? Czasem na te pytania dostajemy odpowiedź, ale jeśli już, to w dużej części przypadków tak krótką, że graniczącą z pustosłowiem. Mało tego, zupełnie bez sensu autorka bajdurzy co rusz o życiorysach mecenasów i kolekcjonerów, w ogóle porusza często kwestie,...

Przeczytaj także

Moja Biblioteczka
Jeżeli chcesz dodać książkę do biblioteczki, wybierz półkę, oceń lub napisz opinię.
Przeczytane
loading
Zapisując się na newsletter zgadzasz się na otrzymywanie informacji z serwisu Lubimyczytac.pl w tym informacji handlowych, oraz informacji dopasowanych do twoich zainteresowań i preferencji. Twój adres email będziemy przetwarzać w celu kierowania do Ciebie treści marketingowych w formie newslettera. Więcej informacji w Polityce Prywatności.
Cytaty z książki
zgłoś błąd zgłoś błąd