Doktor Sebastian Petrycy z Pilzna

Wydawnictwo: Państwowe Zakłady Wydawnictw Szkolnych
5 (1 ocen i 0 opinii) Zobacz oceny
10
0
9
0
8
0
7
0
6
0
5
1
4
0
3
0
2
0
1
0
Edytuj książkę
szczegółowe informacje
data wydania
liczba stron
189
język
polski
dodał
Sławosz

Sebastian Petrycy z Pilzna Życiorys: Ur.1554 r. – zm.1626 r. był synem rajcy z Pilzna. Studiował sztuki wyzwolone w Akademii Krakowskiej, był nauczycielem w szkole parafialnej w Olkuszu, seniorem bursy filozofów Akademii Krakowskiej, profesorem na wydziale sztuk tej uczelni i nauczycielem retoryki w Szkołach Nowodworskich. W 1589 r. wyjechał do Padwy na studia medyczne. Po powrocie przebywał...

Sebastian Petrycy z Pilzna

Życiorys:

Ur.1554 r. – zm.1626 r. był synem rajcy z Pilzna. Studiował sztuki wyzwolone w Akademii Krakowskiej, był nauczycielem w szkole parafialnej w Olkuszu, seniorem bursy filozofów Akademii Krakowskiej, profesorem na wydziale sztuk tej uczelni i nauczycielem retoryki w Szkołach Nowodworskich. W 1589 r. wyjechał do Padwy na studia medyczne. Po powrocie przebywał na dworach magnackich jako lekarz. W latach 1606-1607 towarzyszył Marynie Mniszchównie w czasie wyprawy Dymitra Samozwańca I na Moskwę.



Dzieła:

Swoje myśli na temat wychowania i kształcenia młodzieży wyraził w tzw. „Przydatkach” do tłumaczonych przez siebie z łaciny na język polski Ekonomiki, Polityki i Etyki Arystotelesa.

Poglądy pedagogiczne:

1. Podkreślał znaczenie domu rodzinnego w wychowaniu.
2· Wszechstronnie rozwinął teorię wychowania fizycznego, moralnego i umysłowego. Zwrócił szczególną uwagę na wychowanie fizyczne à dużo uwagi poświęcał higienie i diecie, hartowaniu ciała dzieci i młodzieży; doceniał znaczenie ruchu, gier ruchowych i gimnastyki dla rozwoju fizycznego dziecka.
3· Był zwolennikiem wychowania stanowego.

Dzielił szkołę na trzy stopnie:

a) elementarny à przeznaczony dla chłopców w wieku 7-14 lat, miał obejmować naukę czytania, pisania i trivium (obejmowało gramatykę, co oznaczało biegłość w łacinie, dialektykę (logikę) oraz retorykę (sztukę układania mów).
b) średni à przeznaczony dla szlachty, miał uczyć filozofii moralnej (etyki), retoryki, historii, łaciny oraz języków nowożytnych (j. włoski, j. hiszpański) à program nauczania miał się kończyć specjalnym przeszkoleniem wojskowym w szkołach szermierczych, przygotowując do obrony granic państwa.
c ) wyższy à przeznaczony dla mieszczan, którzy powinni się kształcić bardziej wszechstronnie i na wyższym poziomie; mieszczanie powinni studiować teologię albo medycynę.

Uważał, że szkolnictwo powinno być poddane pod zwierzchnictwo państwa. Zajął się wychowaniem kobiet: uważał, iż powinny one zachowywać wstydliwość panieńską, nie wychodzić bez towarzystwa starszej kobiety, nie próżnować: prząść, szyć, haftować i poznawać gospodarstwo domowe, uprawiać zabawy, aby były miłe i wesołe, unikać wielomówności.

Zasługi:

1. Poruszenie tematu higieny i wychowania fizycznego jako nierozłącznych elementów dobrego wychowania;
2. Jako pierwszy Polak poruszył kwestię wychowania dziewczęcego (omijając kształcenie umysłowe).

 

źródło opisu: Państwowy Zakład Wydawnictw Szkolnych 1961

źródło okładki: Państwowy Zakład Wydawnictw Szkolnych 1961

pokaż więcej

Brak materiałów.
Trwa wyszukiwanie najtańszych ofert.
Dodaj dyskusję
Dyskusje o książce
    Obecnie jeszcze nie ma dyskusji powiązanych z tą książką.
Sortuj opinie wg
Opinie czytelników (0)
 Pokaż tylko oceny z treścią
Brak opinii. Napisz pierwszą opinię!
Przeczytaj także

Moja Biblioteczka
Jeżeli chcesz dodać książkę do biblioteczki, wybierz półkę, oceń lub napisz opinię.
Przeczytane
loading
Zapisując się na newsletter zgadzasz się na otrzymywanie informacji z serwisu Lubimyczytac.pl w tym informacji handlowych, oraz informacji dopasowanych do twoich zainteresowań i preferencji. Twój adres email będziemy przetwarzać w celu kierowania do Ciebie treści marketingowych w formie newslettera. Więcej informacji w Polityce Prywatności.
Cytaty z książki
Inne książki autora
więcej książek tego autora
Na półkach
pokaż wszystkie
zgłoś błąd zgłoś błąd