Historia świata w sztuce. Jak czytać...

Tłumaczenie: Andrzej Goździkowski
Wydawnictwo: Universitas
6,25 (8 ocen i 0 opinii) Zobacz oceny
10
0
9
0
8
1
7
3
6
2
5
1
4
1
3
0
2
0
1
0
Edytuj książkę
szczegółowe informacje
data wydania
ISBN
9788324217656
liczba stron
392
słowa kluczowe
sztuka, historia
kategoria
popularnonaukowa
język
polski
dodała
swita77

W jaki sposób interpretacja wydarzeń historycznych dokonywana przez artystę zmienia nasz sposób ich pojmowania? Malowidła, rysunki, rzeźby i fotografie powstawały na zamówienie królów, królowych, prezydentów i generałów – poczynając od Aleksandra Wielkiego, kończąc na Theodorze Roosevelcie. Artyści wszystkich epok – od anonimowych rzeźbiarzy starożytnego Egiptu po Rubensa, El Greco, Tunera,...

W jaki sposób interpretacja wydarzeń historycznych dokonywana przez artystę zmienia nasz sposób ich pojmowania? Malowidła, rysunki, rzeźby i fotografie powstawały na zamówienie królów, królowych, prezydentów i generałów – poczynając od Aleksandra Wielkiego, kończąc na Theodorze Roosevelcie. Artyści wszystkich epok – od anonimowych rzeźbiarzy starożytnego Egiptu po Rubensa, El Greco, Tunera, Goyę, Homera, Maneta, Warhola czy Richtera – spieszyli, by dać świadectwo ważnych wydarzeń w postaci dzieł, które na zawsze ukształtowały pamięć historyczną. Niniejsza książka skupia się na konkretnych wydarzeniach – od ogłoszenia Kodeksu Hammurabiego do całkiem niedawnych, takich jak zburzenie muru berlińskiego czy atak terrorystyczny z 11 września 2001 r. Autorzy zajmują się także bardziej ogólnymi tematami, np. historią tworzenia się państw (Persji, Rzymu, Cesarstwa Chińskiego, Stanów Zjednoczonych) czy dziejami wojen (Wolność wiodąca lud na barykady Delacroix, Guernica Picassa), opisują wielkie wyprawy odkrywcze, rewolucję przemysłową i wiele innych zdarzeń. W prezentowanych na kartach książki dziełach sztuki ożywa historia całego świata.

 

źródło opisu: Wydawnictwo Universitas. 2012

źródło okładki: www.universitas.com.pl

pokaż więcej

Brak materiałów.
Trwa wyszukiwanie najtańszych ofert.
Oficjalna recenzja
swita77 książek: 276

Sztuka (uważnego) patrzenia

Oglądanie dzieła sztuki jest nie tylko przeżyciem natury estetycznej. Może stać się fascynującą lekcją historii, jeśli tylko umiemy patrzeć. Jak świadomie je odbierać a nie tylko bezmyślnie patrzeć, uczyła Maria Poprzęcka, pokazywał Ernst Gombrich. Flavio Febbraro i Burkhard Schwetje odkrywają przed czytelnikiem fascynujący świat sztuki, jej związek z historią, a percepcja dzieła staje się pasjonującą przygodą, dostępną nie tylko dla wybrańców. Dzieła sztuki, oglądane do tej pory w albumach czy telewizji, znajdują się na wyciągnięcie ręki a czytelnik może je podziwiać z bardzo bliska.

Autorzy umieścili w książce ogromną liczbę kolorowych reprodukcji a prezentowane dzieła rozkładają niemalże na czynniki pierwsze, szczegółowo analizując ich poszczególne fragmenty. Nie wybrali ich według jakiegoś specjalnego klucza, jedynie ułożyli chronologicznie. Książkę można czytać na wyrywki a nawigację ułatwia umieszczony na końcu książki indeks nazwisk. Obok tych słynnych pojawiają się mniej znani, ale równie ważni twórcy. Febbraro i Schwetje nie skupiają się tylko na malarstwie. Wśród obrazów umieścili psałterze, miniatury, rzeźby, relikwiarze, mozaiki, murale czy freski.

Opisywane dzieła sztuki zostały osadzone w kontekście historycznym, razem z bogatym tłem społeczno-obyczajowym, przemianami ekonomicznymi, politycznymi zawirowaniami. Łączą opis zwyczajnego, codziennego życia z bitewnym zgiełkiem, rewolucjami, epidemiami i wieloma znaczącymi wydarzeniami. Począwszy od Kodeksu...

Oglądanie dzieła sztuki jest nie tylko przeżyciem natury estetycznej. Może stać się fascynującą lekcją historii, jeśli tylko umiemy patrzeć. Jak świadomie je odbierać a nie tylko bezmyślnie patrzeć, uczyła Maria Poprzęcka, pokazywał Ernst Gombrich. Flavio Febbraro i Burkhard Schwetje odkrywają przed czytelnikiem fascynujący świat sztuki, jej związek z historią, a percepcja dzieła staje się pasjonującą przygodą, dostępną nie tylko dla wybrańców. Dzieła sztuki, oglądane do tej pory w albumach czy telewizji, znajdują się na wyciągnięcie ręki a czytelnik może je podziwiać z bardzo bliska.

Autorzy umieścili w książce ogromną liczbę kolorowych reprodukcji a prezentowane dzieła rozkładają niemalże na czynniki pierwsze, szczegółowo analizując ich poszczególne fragmenty. Nie wybrali ich według jakiegoś specjalnego klucza, jedynie ułożyli chronologicznie. Książkę można czytać na wyrywki a nawigację ułatwia umieszczony na końcu książki indeks nazwisk. Obok tych słynnych pojawiają się mniej znani, ale równie ważni twórcy. Febbraro i Schwetje nie skupiają się tylko na malarstwie. Wśród obrazów umieścili psałterze, miniatury, rzeźby, relikwiarze, mozaiki, murale czy freski.

Opisywane dzieła sztuki zostały osadzone w kontekście historycznym, razem z bogatym tłem społeczno-obyczajowym, przemianami ekonomicznymi, politycznymi zawirowaniami. Łączą opis zwyczajnego, codziennego życia z bitewnym zgiełkiem, rewolucjami, epidemiami i wieloma znaczącymi wydarzeniami. Począwszy od Kodeksu Hammurabiego poprzez wielkie bitwy aż po wydarzenia całkiem współczesne (wojna w Wietnamie, zburzenie muru berlińskiego, zamach z 11 września 2001 roku), wędrujemy przez cały świat, odwiedzając po drodze między innymi Persję, Cesarstwo Chińskie czy Stany Zjednoczone.

Dzieło sztuki ma złożoną budowę jak chińska szkatułka, kryje w sobie wiele niewidocznych z daleka sensów, metafor, aluzji i niedopowiedzeń. Autorzy z detektywistyczną precyzją tropią ukryte przed wzrokiem laika detale, które niespodziewanie odsłaniają przed odbiorcą swoje tajemnice. Niepozorny szczegół potrafi zdradzić prawdziwe zamiary artysty, wprawne oko dostrzeże rozmaite błędy, jakich nie ustrzegli się twórcy, mieszając fikcję z rzeczywistością czy po prostu malując z pamięci.

Autorzy wyjaśniają, jak daleko może posunąć się artysta, interpretując fakty i dopasowując je do swojej wizji lub swego mecenasa. Powiązania i zależność między twórcą a możnym protektorem są jednym z ciekawszych wątków w tej książce. Częstokroć miało to wpływ na powstanie zafałszowanego obrazu rzeczywistości. Pokazują też etapy i analizują mechanizmy powstawania konkretnych dzieł, ich związek z najważniejszymi tendencjami epoki.

 Książki nie da się tak po prostu odstawić na półkę, więcej niż prawdopodobne, że  będzie się do niej wracać. To doskonały przewodnik dla tych, dla których patrzeć znaczy widzieć i rozumieć, dla eksploratorów świata sztuki i miłośników historii lubiących zagadki i tajemnice. Napisana żywym, przystępnym językiem, bez niepotrzebnych naukowych wtrętów. Kolejny, niezaprzeczalny atut, to bogata szata graficzna, ogromna ilość barwnych reprodukcji i rzetelne opracowani tak obszernego tematu. Jedyny mankament tej pozycji to klejona oprawa, która może nie przetrwać wielokrotnego czytania. Może wydawnictwo Universitas zrobi prezent czytelnikom i pokusi się o wydanie kolejnej książki obu panów: "How to Read Erotic Art?"

Magdalena Świtała

pokaż więcej

Sortuj opinie wg
Opinie czytelników (0)
 Pokaż tylko oceny z treścią
Brak opinii. Napisz pierwszą opinię!
Przeczytaj także

Moja Biblioteczka
Jeżeli chcesz dodać książkę do biblioteczki, wybierz półkę, oceń lub napisz opinię.
Przeczytane
loading
Zapisując się na newsletter zgadzasz się na otrzymywanie informacji z serwisu Lubimyczytac.pl w tym informacji handlowych, oraz informacji dopasowanych do twoich zainteresowań i preferencji. Twój adres email będziemy przetwarzać w celu kierowania do Ciebie treści marketingowych w formie newslettera. Więcej informacji w Polityce Prywatności.
Cytaty z książki
zgłoś błąd zgłoś błąd